Gå till innehåll

Id sps (bilder)


Christer T

Rekommenderade inlägg

Tack Ted. Tror aldrig jag fått så få träffar på google bildsök som med Porites arnaudi. 13 st varav 7 hade med koraller att göra. Hittade den dock i utmärkta boken "Corals of the World" (Veron) som jag har på lån från Vargklo. Det är nog den som ligger närmast till hands. I boken står dock att Porites tillhör de koraller som är absolut svårast att artbestämma.

Jag har en gång fått den som fragment på beg ls. Jag undrar om den även från början varit fripassagerare eller om den är köpt här i sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Montipora venosa är jag ganska säker på att det inte är. Den växer inte på det sättet.Endast "encrusting" Skulle det ändå vara en venosa så är det ju ännu trevligare iofs för venosa är den man brukar kalla "rainbow" så under rätt förhållanden blir det en underbart vacker korall.

Oandrasidan så har ju bara Porites arnaudi påträffats på ställen som vi nog inte fått varken korall eller levande sten ifrån överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=15072557&postcount=101

Råkade snubbla över det här inlägget nyss. Tyvärr håller jänkarna som vanligt inte på med latinska namn, men den här kallar dom för "pink sand dollar".

Kan det vara nåt i samma liga, eller är det bara "ganska likt ur rätt vinkel"?

Ted har ju världens koll på koraller, så han vet säkerligen vad Pink sand dollar heter på riktigt.

Vad gäller Christers korall har jag en (troligen, ska väl tilläggas) likadan, denna har kommit som liftare med LS från Marinakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...