Gå till innehåll

Sundströms frysmatare DIY, perfekt för Anthias


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Har gjort ett test på hur man kunde skapa en frysmatare.

Det jag gjorde var att borra hål i locket på en pet-flaska och placerade flaskan med vatten i frysen. Sedan vände jag flaskan upp och ned. Tog tid och kollade hur lång tid det tog för flaskan att tömmas ner i akvariumet.

Första försöket misslyckades för att hålet var för litet (10mm) och det blev vakum i flaskan som gjorde att hälften av vattnet ej rann ut.

Andra försöket fungerade mycket bättre!

Jag borrade upp hålet i locket till 14mm diameter. Då blev det inte vakum i flaskan och efter 15tim hade allt vatten runnit ut.

Igår borrade jag med 16mm hål, fyllde med vatten, finhackad nori, vitlöksakstrakt, mysis och Cyclop-Eeze och skakade runt blandningen. Sedan stoppades flaskan i frysen.

Idag på morgonen 09.30 plockade jag ut flaskan ur frysen och ställde den över karet. Dropp, dropp, dropp har det varit heeeela dagen. Sakta men säkert har det runnit ut osmosvatten och blandad kompott av fiskmat. Det slutade droppa 20.30! Det blev helt enkelt jämn matning över hela dagen och fiskarna har simmat konstant och letat mat. Det enda negativa är att noridelarna och lite av det andra fodret fastnar på insidan av flaskan. Men det är en minimal förlust för att få sådan matning. Kommer fungera kanon till Anthias!

Så här har jag tänkt mig bygga min framtida frysfoder matare. 32mm rören passar perfekt till flasköppningen och locket till flaskan. Flaskorna blir som matpatroner. Flaskkorken som man borrat i kan man återanvända och byta till de flaskor man fryst.

Antingen kopplar man en mini-pump till rörkonstruktionen eller så låter man helt enkelt pet-flaskan droppa ner maten ovanför returpumpen.

Om man gör rörkonstruktionen så måste man nog borra lufthål i konstruktionens top så att luft kan komma in, annars blir det vakum och ingenting kommer ut ur pet-flaskan.

Enkelt, billigt och praktiskt!

En till positiv sak med mataren är att man kan mixa exakt den mat man vill ska ner över dagen. Man kan ju till och med skikta maten genom att frysa in i omgångar. Flingor på morgonen och frysfoder på eftermiddagen kanske =-)

post-2577-14468919019968_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på ett omständigt sätt att göra det på. Ös i lämplig mängd mixat käk i osmosvatten. På med korken, och lägg flaskan i frysen. Eftersom käket antingen flyter, eller sjunker, så kommer det bildas ett, eller två skikt i flaskan. Det spelar ingen större roll, mittklumpen kommer vara relativt orört vatten, men det är bara vatten, och därmed inte skadligt.

För att förhindra att maten fastnar på kanterna, och för att slippa göra hål på flaskan. Borde inte effekten av att använda ett T där vattnets väg in i karet är via 90 graders sväng, och flaskan står i hålet rakt upp vara att det blir viss cirkulation runt i flaskan, vilken skulle se till att flaskan hela tiden är full med is/vatten, och matrester därför sköjs ut?

Smart tänkt Mattias, jag hade aldrig kommit på något liknande.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, skulle man inte lika gärna kunna ha ett rakt rör, i lämplig dimension, med ett tunntrådigt, glest nät nertill?

Då skulle man kunna slippa allt problem med vakuum och risken för att mat fastnar längs kanten borde vara mindre om det inte finns någon förträngning som flaskans hals.

För du reglerar väl inte matningstakten med hålet i flaskans kork? Maten ska släppas ut i den takt det tinar? Då borde man kunna styra matningstakten med dimension på röret och kanske också rörisolering runt.

Denna typ av matningsdispenser borde vara mycket värdefull även för odlare med yngel av sötvattensfisk. När de är små växer ju oerhört mycket snabbare om de får mat kontinuerligt. När jag ibland drar upp sötvattensyngel har jag ständigt dåligt samvete för att de är utan mat under dagen. Ett sånt här rör fyllt med vatten och tex skalad artemia verkar vara perfekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns säkert mängder av sett att utveckla det hela på.

Själv tänkte jag bara att det skulle vara enkelt, lätt att rengöra och underhålla.

Hoppas idén kan komma till användning.

Lägg gärna upp era versioner av denna matare på denna tråd så vi kan få tips av varandra hur idén kan utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde 0.5L eftersom flaskorna får lättare plats i frysen och den mindre storleken gör flaskorna lättare att hantera.

Snyggt, men hinner inte maten sjunka till botten i flaskan innan den fryser?

Nej, fråga mig inte varför. Men fodret hamnar lite var som helst, tog foton på försöket och jag kan bifoga lite bilder ikväll. Jag lade min flaska ner när jag frös den och då lade sig fodret lite mer slumpmässigt än vad det kanske gör om man fryser allt stående.

Detta kan vara lösningen till knepiga arter som ska ha små mängder man hela dagen. Tror detta blir en kanonlösning till mina Anthias i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bästa Herr Sundström!

Nu har jag testat din uppfinning några dagar och resultatet är att den automatiska torrfodermataren kommer läggas upp på vinden. Det här var vansinnigt bra och outstanding! Jag fryser in röda plankton och de droppar ner i lagom takt till alla filtrterande djurs stor glädje och förnöjsamhet!

Tack för att du delade med dig av din lysande idé!! -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Eftersom droptesten bara var ett test för att se hur länge käket vara, så självklart improviserade han bara så att flaskan stod där över dagen. Hållaren han däremot tänker sig att använda i daglig drift är övertydligt placerad i detalj under texten i första inlägget...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den grunkan ja, med pump å annat krafs.

Men om nu inte vill bygga rörkostruktionen, utan bara ha en hållare till flaskan.

Någon som har tips på det?

Även om man bygger med rör, pump mm... Så framgår det inte hur han tänkt sig sätta fast den på karet.

Jag ska själv börja testa lite med detta, och har då tänkt mig hänga upp flaskan upp och ner i sumpskåpet vid retur pumpen.

Dra en stripe eller något runt flaskan nära botten och hänga upp den med snöre eller något i en krok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett T-kors så fixar du en hållare med e bågfil ganska lätt.

Det blir kanske inte den snyggaste, men funka bör det göra iaf.

post-1377-14468919625982_thumb.jpg

Det rosa är glaset på kar/sump, sen sågar du så det kläms på kanten, annars får man fixa en form av stöd från sidan eller ovanifrån om man binder ett snöre runt flaskan eller nåt. Fantasin är väl begränsningen här, det svåraste är ju gjort tycker jag, o komma på hela grejen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...