Gå till innehåll

Algproblem!!!


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har haft dina problem och provade det mesta som fanns på marknaden samt alla de tips som finns att läsa om här på guiden. Det som fungerade var att lägga ner all den sten som hade trådalger på sig ner i sumpen (i Mörker)tills algrena försvunnit samt komplettera med ny levande sten. Den rekommenderade mängden sten 10% av volymen tycker jag är för låg, jag kom tillrätta med mina problem efter denna åtgärd. Jag gjorde heller inga stora vattenbyten utan försökte få ner alla värden som algerna kunde leva på, för de kan livnära sig på det mesta.

Hoppas det är till någon hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Tobbe,

Låter som en bra lösning, tack för tipset. I mitt fall saknar jag tyvärr stor sump, har en liten inbyggd sump i karet. Jag har dock igår gjort en rejäl åtgärd som jag hoppas ska hjälpa. jag tog ur den sten som var mest angripen och skrubbade den ren med en diskborste. Borstade även sten som inte kunde tas ur och satte en nätstrumpa på ena koralian som fick fånga upp de alger som virvlade runt. Idag är det ett helt nytt kar och jag kommer att fortsätta att skörda de få alger som nu är kvar. Jag hoppas att detta kommer att få dem att ge sig.

Mina vattenvärden är hyfsat bra, får dock inte ner fosfaten till noll men med lite tålamod så hoppas jag att få ned den ytterligare.

Mg: 1300 (ökar på det dagligen men det förbrukas fort!)

Ca: 430

Salinitet:1.023

KH: 12

PH:8.0

Temp: 26 c

NO3: 2-5

PO4: 0,03

Är det ngt värde som kan göra att Mg ökar långsammare än vanligt?

En av mina gula kirurger är väldigt liten och har nu fått ett vitt parti på ryggfenan? Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan den ha ngn slags brist??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en idé angående Mg eller kirurgen?

Låg salthalt, har bara skummat tråden lite grann men det verkar som om du har haft en salthalt (relativ densitet) mellan 1,022 och 1,023 alltså runt 30 psu, har sett flera som ligger däromkring men aldrig fattat varför. Läser man om salinitet på wikipedia får man lära sig att gränsen mellan bräckt vatten och saltvatten går vid just 30 psu.

Varför ha bräckt vatten i ett saltvattenskar?

Ändrat av mano
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina Kh/Ca värden ser lite skeva ut.. Kanske beror Mg resultaten på en allmän obalans mellan dessa ämnen i karet.

Hur tillsätter du ca/kh/mg nu igen. Läste något om kalkvatten, men vad mer, vad innan osv..

Har du inget att göra kan jag rekommendera denna artikel som jag fick av Mano:

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.php

Den tar upp lite om obalans mellan förbrukning av dessa ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade algproblem förut, eller har fortfarande, men inte av gröna alger längre. De påminner lite om dina, och vi stoppade i en sjöborre som åt upp varenda alg. Den åt ju även kalkalgerna, som så vackert prydde stenarna, men de kommer ju snart tillbaka. Annars har jag hör att sjöharar är bra på att äta alger. Men de vill ju ha alger hela tiden, och är algerna sen slut så måste man sälja den vidare, eftersom den svälter ihjäl annars.

Vet inte om man kan få den att överleva med nori eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en relation till hu kalcium, karbonat och magnesium förhåller sig till varandra beroende på salthalt. Kemiskt kan jag inte förklara detta och jag kan inte referera till några källor, men jag har läst det flera gånger.

Själv ligger jag på en salthalt på 1.026-1.027. Jag hade inte rekommenderat någon som söker ha stenkoraller att ligga under 1.025. Har för mig att salthalten gör det lättare att hålla just höga ca/kh/mg värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har input på hur salthalten förändrar förhållandena mellan Ca/Mg/CO3? Vill minnas att Stig(igemla) tipsat om att höja salthalten för att hålla ett mer optimalt förhållande mellan dessa ämnen.

Både kalcium och magnesium är väl salter (med sulfat eller klorid), så det i sig borde påverka spädelsen av det totala saltet i förhållande till NaCl. Lite tunn is här är jag rädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunn is är det.

Egentligen är saltvatten övermättat så att kalk skulle fälla ut direkt. Det hindras av att magnesium fäller ut med kalken och stör kristallstrukturen så att utfällningen stoppas. Den matematiska funktionen av hur detta fungerar är tydligen inte känd vilket jag tycker är helt otroligt. Det är ju minst en kvarts miljard människor som lever på att det fungerar så.

En beskrivning (utan matte) finns här:

http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Orkar man fram till och med bild 10 har man gjort det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt mig på 1.025 - 1.027, man får ju automatiskt högre koncentration av allt (Ca, Mg osv). Tyvärr verkar inte bubbelalgerna dyka under för det.

Röda havet förresten har väl typ 1.030+, och det funkar väl prima :)

Jag försöker alltid ligga mellan 1.025 - 1.026 och jag tycker absolut att det då är lättare att ligga på föreslagna värden på KH, Mg och Ca.

Stämmer det verkligen att Röda Havet ligger på 1.030 eller mer? Det låter väldigt mycket.

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle låg på 1.027 och då fick något som verkade fälla ut som nästan påminde om någon 'lätt' snöstorm i akvariet. Dessutom har jag lärt mig att fiskar tar mer stryk av dessa högre värden. Akvariebutikerna tror jag ligger mellan 1.020 - 1.023.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer det verkligen att Röda Havet ligger på 1.030 eller mer? Det låter väldigt mycket.

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle låg på 1.027 och då fick något som verkade fälla ut som nästan påminde om någon 'lätt' snöstorm i akvariet. Dessutom har jag lärt mig att fiskar tar mer stryk av dessa högre värden. Akvariebutikerna tror jag ligger mellan 1.020 - 1.023.

Nu är jag inte helt hemtam med begreppen relativ densitet och andra måttenheter, men så här står det iaf på wiki om Red Sea:

Salinity

The Red Sea is one of the most saline bodies of water in the world, due to high evaporation. Salinity ranges from between ~36 (ppt) in the southern part due to the effect of the Gulf of Aden water and reaches 41 (ppt) in the northern part, due mainly to the Gulf of Suez water and the high evaporation. The average salinity is 40 (ppt).

Så vad blir 40 ppt i motsv 1.0xx?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga om fosfat. Jag har svårt att få ned fosfatvärdet till 0, ligger enligt Saliferts test på ca 0,03-0,05. Det jag kör med är Powerphosremover som jag byter med två veckors intervall.

Hur fungerar det med ett fosfatfilter?

Jag har ingen sump som är stor nog att rymma ett extra filter.

Kan man ha filtret på golvet i en plasthink, nedanför akvariet? Känner nämligen oro för översvämning. Stämmer det att hävertseffeken endast kan tömma akvariet på en viss mängd eller kommer pumpen att pumpa torrt i akvariet i en katastrofsituation?? Och kan man stänga av filtret om man ska resa bort 1-2 veckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, du talade om att köra ljus på makroalgerna på natten. För det krävs att jag bygger ut med extern sump.

Har därför en fundering, kan jag ha caulerpan i karet men i en kruka så att den inte sprider sig till oönskade platser?? och räcker det om de belyses på dagen?

Har som tidigare nämnt skrubbat stenen ordentligt och efter tre dagar så ser jag inte några tecken på återväxt. Så det ser ljust ut än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köra på dagen med så klart. Krukorna får du ha i garderoben. Dedikera en lagom stor sten till makroalger. När t.ex. caulerpan växer ut från stenen trimmar du den. Sätt inte stenen för nära andra stenar..

Passa dig lite för caulerpa som ser ut som fjädrar:

feather-caulerpa-500.jpg

Dessa kan plötsligt lösas upp och återge all näring till karet. Ett sätt att undvika detta är att ha ljus på dem 24/7, men detta är ju inget alternativ. Satsa istället på de som ser ut som små druvklasar eller runda plattor (istället för bollarna):

GrapeCaulerpa.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Äntligen!!!

Efter många och långa månader av algterror är karet äntligen trevligt att se på igen. Det är några få små tussar kvar av den oändliga invasion som vi haft av den gröna algen.

Lägger upp några nytagna bilder nedan.

Vi satte in ett flertal olika åtgärder men min magkänsla säger mig att det som slutligen hjälpte var följande:

- Ett totalt stopp (för alltid) på matningen med artemia med en övergång till högprotiens flakefood.

- En successiv höjning av salthalten från 1,023 till 1,026

- Vodkametoden (liten dos som jag trappar ned)

- Hård skördning och skrubbning av alger (plockade ur de stenar jag kunde och skrubbade dem snabbt rena i en balja och använde sen en damstrumpa på koralian för att fånga upp dem som virvlade runt i karet)

Under tidens gång körde vi även med kalkvattten men ingenting nu.

Har inte lyckats få ned fosfathalten till 0 än men har beställt hem Saliferts Phosphate Eliminiator. Vet att man ska vara lite försiktig med att mixa vodkametoden med fosfatreducerare så jag trappar ned vodkan lite försiktigt för att prova eliminatorn och se om jag kan bli av med fosfaten.

Tack så jättemycket för alla råd!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...