Gå till innehåll

Akvarium på vägg?


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Jag har en fråga.

Kan man köpa ett akvarium som man har på väggen och använda det till saltvatten? Karet liknar en platt tv ni vet säkert vad jag menar.

Karet är inte gjort för salt vatten med pumpar osv så frågan är om man kan ha dem utanför osv. Jag är extrem nybörjare på detta ville mest kolla för det är just ett vägghängt som jag vill ha.

Var inne på Arken på svågertorp och de hade ett start kitt som dom sålde nu men det var en golv modell. Vist var det riktigt fint men vill kolla först med er som kan om man kan ha vägg i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du få tag i ett som är lång o inte så högt ska det väl funka om du kan få in tillräckligt med ljus under huven med rätt refektorer ska du kunna rikta ljuset.

Problemet är ju pumpar o övrig teknik fast kan du göra hål i väggen o ha sump på andra sidan funkar det ju bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ett vägghängt akvarie av en kille och han har saltvatten i det o det fungerar....

Kan man inte prova då jag får akvariet av han.

Vad vill jag ha i mitt kar....

Vill ha nemo fiskar...

Doris om det går men nemo räcker bra

och sen har jag sett att detta är snyggt så en två tre animoner och en rör korall.

Detta vill jag börja med o se om jag kan och tycker det e kul.

Får bara modifiera med pump osv osv....

Han har ju lyckats tror ni inte jag borde kunna det med.

Karet ser ut som en 32" plasma tv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte vilja ha någon fisk i ett så smalt akvarium, än mindre en anemon, och absolut inte 3! Detta är djur som behöver både lite plats och simyta, det får de inte i ett så pass platt akvarium, tänk dig själv att bo i ett hus som är en meter brett, hur kul hade det varigt? Anemoner ska man läsa på om innan man skaffar då de kan ställa till en hel del oreda i akvariet, vilket man ska vara väl medveten om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren...

Trångt o trångt 10cm är där ju minst sen massor upp o ner...

men men de jag sett i affären är små anemoner o borde fungera.

blir de för stora så får man väll byta dem

Gobies såg fina ut en del så inga konstigheter men skall ha nemo och kanske en doris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din "doris" kommer inte kunna vända i ett kar som är 10cm djupt, clowner kommer inte heller trivas... skulle jag bygga ett väggkar skulle jag enbart köra på mjukkoraller och räkor... måhända nån dvärgkardinalfisk eller några dvärggobies...

att vara akvarist, till skillnad från att inreda med ett akvarium handlar om att ge sina djur så bra förutsättningar man kan... "Inredningsakvarier" leder ofta till att fiskarna dör i förtid...

Jag tror du bör läsa på en del innan du gör slag i saken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren...

Trångt o trångt 10cm är där ju minst sen massor upp o ner...

men men de jag sett i affären är små anemoner o borde fungera.

blir de för stora så får man väll byta dem

Gobies såg fina ut en del så inga konstigheter men skall ha nemo och kanske en doris.

10 cm är väl väldigt trångt tänk dig själv o bo i ett hus där du inte ens kan vända dig om du e raklång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trångt o trångt 10cm är där ju minst sen massor upp o ner...

Man blir lite ledsen av att läsa sånt här. Det är levande varelser du planerar att klämma in i ett alldeles för trångt akvarium. Hoppas du tänker om och förstår att du ska försöka ge dina akvarieinvånare en så dräglig och stimmulerande miljö du kan. Köp ett riktigt akvarium är mitt råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inge illa men köp en billig Lcd med inbyggd dvd spelare och så kör du en akvarie DVD i den.

Det är nog den bästa lösningen för något som kommer att se snyggt ut och är hållbart.

Som du har lagt upp det nu så kommer de inte att bli snyggt hållbart eller någon vidare bra PR.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte vilja ha ett sånt kar till något från jorden tropiska hav , inte ens från de söta vattnen.

Borde finnas regler för hur man får lov att hålla fisk, koraller osv.

Har sett att toys"R"us har kar med ett små elektriska fiskar som "doris" och "nemo".

Kanske något du borde prova först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först vill jag påpeka att Piggelin skriver att han är ny på området och därför skall vi vara glada att han frågar först och svara med konstruktiva svar.

Sedan är min åsikt om väggakvariet att det är eller gränsar till djurplågeri att ha fiskar i det, speciellt saltvattensfiskar. Skall du ha ett snyggt väggakvarium så rekomenderar jag att du funderar på sötvatten med mycket grönt och lite räkor, kanske ett litet stim tetror.

Ändrat av Galdrin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått för mig att någon sagt till mig innan att fiskar inte växer om där inte är plats.

Som sagt jag är ny på det hela skall mäta karet exakt hur brett det är när jag får det.

Så kan vi fortsätta kolla på det hela. klart jag inte vill plåga dem men det fins ju mindre fiskar som vänder lätt. Var i fiske butiken i dag o kollade fans små fina färger där med. Men mäter i nästa vecka så skriver jag igen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 - Ta fram en linjal och kolla hur lite 10 cm verkligen är.

2 - Brytningsindexet är ganska högt i saltvatten och det gör att ett akvarium upplevs som 1/3 kortare än vad det är. I ditt fall kommer det se ut som 6-7cm. Det kommer inte bli snyggt tror jag.

3 - Om du fortfarande vill ha akvariet kan du koncentrera dig på ryggradslösa djur, såsom räkor, knappar och liknande. Det kommer bara se konstigt ut med fiskarna som simmar upp och ner, upp och ner. (För att inte tala om lidandet)

4 - Alla tidigare inlägg från vännerna här på SVG är negativa till ditt upplägg. De flesta har hållt på många år med saltakvarium. Var klok och lyssna på deras råd.

5 - Du kommer att uppskatta ett normal-format akvarium i längden. Fiskarna kommer att trivas och inte dö av stress.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bristsjukdom kanske var ett illa valt ord men jag tänkte på symptom som kan uppstår när levande föds upp under suboptimala förhållanden där olika bristsjukdomar är ett vanligt symptom (inbillar jag mig). Och som jag skrev så anser jag att det är omoraliskt att medvetet sträva efter suboptimala förhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en mängd olika djur som skulle gå bra i ett saltvattenskar med bara 10 cm bredd. Men "Doris" blir i naturen 35 cm lång så de har inte en chans att leva ett verkligt liv i ett sådant kar.

Det finns en oändlig mångfald av livsformer i ett korallrev. Vi har olika räkor, rörmaskar och stenlevande fiskar för att inte tala om svampar, sjöpungar och massor av andra livsformer. Så förvisso kan man ha kul med ett 10 cm brett kar.

Det fordrar bara mycket studier + en bra zoohandlare som hjälper till med importen av djur som inte är vanliga i handeln.

Så visst är det möjligt men det är mycket lättare att få igång ett fungerande intressant kar om det är litet bredare än högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu hämtat karet....

Det är 15cm brett och ca 1 m långt och 50cm högt.

Pratat med en stor aktör inom saltvatenfiske.Nämner inte vem så ni inte kan lyncha honom :)

Om jag har ett kar på 15 cm så kan jag ha fiskar max halva storleken.

Så om jag skall lyssna på en som ni annars (sett i andra trådar) hyllar som kunnig så kan jag ha fiskar som blir max 7 cm långa.

Så skall göra ett försök även om ni kallar mig en massa saker. Får expert hjälp i alla fall :) Återkommer med resultat senare om ni är intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle likförbannat läsa på en hel del... även om man har experthjälp är egen kunskap bra när det väl gäller... det viktiga är just att fiskarna du håller är små samt inte kräver allt för mycket av dig... jag kallar ingen någonting, men man har sett flera kar som blivit förhastade projekt och gått åt skogen...

säg inte att vi inte varnat dig iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...