Gå till innehåll

Akryl akvarium


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

jag har suttit och kollat på lite akryl akvarium från utlandet och räknat å så, och köper man från rätt ställe så blir det inte alls så jätte dyrt.'

Anledningen till att jag vill ha akryl är som Datrucka sa: att man inte förlorar nån återgivning i färger på fiskar koraller mm,

sen så är det av den anledningen att det är just materialet akryl, behöver inte vara lika rädd för att borra i karet + att det lär hålla sååå mycket bättre än glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att de vore kul o se om Acrylburkar kan börja ta sig i sverige.

Dom ser ju maffiga ut med dom enormt tjocka skivorna och den perfekta färgåtergivningen.

Det som jag ser som problem är just som nämts, värmen.

Man ser ibland att folk på RC refererar till dom burkarna som jättetermosar, rätt förståeligt med dom isolerande egenskaperna och godsets tjocklek.

Kort sagt skall du ha koraller o mycke ljus så ta i beaktande att du kommer troligtvis att behöva en kylare. Kanske inte året om men åtminståne under sommarperiorden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoo-butiken i Bromma har en hög nya akvarium fråm Oceanson. Såg inte ut som glas, försökte läsa mig till på webben men hittade bara italienska sidor..

Sök på "oceanson infinity 153", är det akrylakvarium? Ha-begäret hoppade i alla fall till när jag var där. Däremot var det klena armaturer för ett kar av den storleken som följde med. 4st T8 rör för ett kar som är 150x70x80 eller vad nu måtten var :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag ser som problem är just som nämts, värmen.

Man ser ibland att folk på RC refererar till dom burkarna som jättetermosar, rätt förståeligt med dom isolerande egenskaperna och godsets tjocklek.

Kort sagt skall du ha koraller o mycke ljus så ta i beaktande att du kommer troligtvis att behöva en kylare. Kanske inte året om men åtminståne under sommarperiorden.

//NiXoN

Nu vet jag inte om jag tänker fel, är trött och förkyld idag.... men jag hänger inte riktigt med i det här resonemanget.

Ett akrylakvarium är mer värmeisolerande än ett glasakvarium. Det innebär väl i så fall att rumstemperaturen har MINDRE påverkan i ett akrylakvarium?

Om rummet värms upp till säg 30 grader så tar väl glasakvariet upp mer värme av detta än akrylakvariet?

Ett akrylakvarium kan säkert få värmeproblem men de bör inte vara lika årstidsberoende som för ett glasakvarium.... eller? Akryl borde väl i högre grad vara direkt beroende av den värmen man själv tillför och därmed lättare att anpassa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med alger (kalk o hårda gröna) på rutan vad ska man använda för algskrapa för att inte repa acrylen?

Är inte ett acrylkar även lättare o bära då det borde väga mindre?

Det finns speciella algmagneter som är mjukare än akrylen och därmed inte riskerar att repa rutorna. De är dock avsevärt känsligare för repor än glasakvarium. Men det går att polera bort repor. Man bör även tänka på att det stor skillnad på olika kvaliteter när det gäller akryl, de billigaste modellerna är ofta väldigt känsliga.

Och akryl är mkt lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om jag tänker fel, är trött och förkyld idag.... men jag hänger inte riktigt med i det här resonemanget.

Ett akrylakvarium är mer värmeisolerande än ett glasakvarium. Det innebär väl i så fall att rumstemperaturen har MINDRE påverkan i ett akrylakvarium?

Om rummet värms upp till säg 30 grader så tar väl glasakvariet upp mer värme av detta än akrylakvariet?

Ett akrylakvarium kan säkert få värmeproblem men de bör inte vara lika årstidsberoende som för ett glasakvarium.... eller? Akryl borde väl i högre grad vara direkt beroende av den värmen man själv tillför och därmed lättare att anpassa?

Nja... värmen går alltid från det varmare mediat till det svalare. Vanligtvis värmer belysning och teknik akvarievattnet till högre temp än rumstemp, då är det bra om akvariet inte isolerar så bra. Det andra scenariot är att man har ett varmt rum och en kylare som kyler akvarievattnet under rumstemperatur, men då kanske man istället borde fixa en airkonditioning istället för akvariekylare så att man själv också får nytta av kylan... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om jag tänker fel, är trött och förkyld idag.... men jag hänger inte riktigt med i det här resonemanget.

Ett akrylakvarium är mer värmeisolerande än ett glasakvarium. Det innebär väl i så fall att rumstemperaturen har MINDRE påverkan i ett akrylakvarium?

Om rummet värms upp till säg 30 grader så tar väl glasakvariet upp mer värme av detta än akrylakvariet?

Ett akrylakvarium kan säkert få värmeproblem men de bör inte vara lika årstidsberoende som för ett glasakvarium.... eller? Akryl borde väl i högre grad vara direkt beroende av den värmen man själv tillför och därmed lättare att anpassa?

Jag har helt klart tänkt fel där.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart nice med akrylakvarium. Jag hade velat haft ett om man hade råd och värme har jag inga problem då jag max har 20 grader i akvarierummet även på sommaren.

Så jag kanske rent av skulle kunna tjäna på ett akryl då doppvärmaren kanske inte skulle gå på så ofta :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är det bara att köpa ett vanligt akvarium med opti-white ruta, perfekt färgåtergivning där med. :)

Ser ingen skillnad på mina fiskar/koraller genom rutan eller genom ytan.

Är störtnöjd!

jag stör mej som fan att jag inte med köpte en fram ruta i opti-wite hadde kostat mej en femhundrig mer men ak då skulle man snåla =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

"Zoo-butiken i Bromma har en hög nya akvarium fråm Oceanson. Såg inte ut som glas, försökte läsa mig till på webben men hittade bara italienska sidor..

Sök på "oceanson infinity 153", är det akrylakvarium? Ha-begäret hoppade i alla fall till när jag var där. Däremot var det klena armaturer för ett kar av den storleken som följde med. 4st T8 rör för ett kar som är 150x70x80 eller vad nu måtten var
:)
"

Akvarierna från Oceanson är av glas (väger bly!) http://www.zoodistribution.se/kategori/produkter/akvarie/page/4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...