Gå till innehåll

Holkens nya burk.


holken

Rekommenderade inlägg

Bygget har stått stilla nu ett bra tag, sommaren kom och all inspiration försvann med den. Ljuvliga sommardagar har vi haft och mycket annat har hunnits med men akvariet har fått vara, tyvärr. Men hoppas på att inspirationen kommer tillbaka nu när mörkret kryper på oss igen. Vår gammla burk puttrar och går, inga större förändringar. Eller jo vår stora stolthet, musslan, gav upp här i veckan. Den fick ett litet hål i mantel och på bara några dagar var den död:ledsen: Vet inte vad som kan ha orsakat det men efter att ha läst olika trådar här på SG så har vi förstått att det kan vara många olika orsaker till detta.

Återkommer med uppdateringar så snart vi har hittat inspirationen ingen, vilket vi hoppas är snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Håller på för fullt med karet just nu, men nu körde vi fast.....:-( Så om det finns nån duktig hemmasnikare i skellefteåtrakten så är all hjälp välkommen just nu........;-)

Det tog tvärstopp när vi skulle fixa bänken och ingen av oss känner att vi kan hitta en lösning just nu.

När det gäller själva karet så kommer det att limmas nästa helg, (förhoppningsvis om alla håller sig friska nu...) efter det så är det bara småfix kvar innan det går att dra igång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra min vän. Har du prövat med Matte Magnus ? (som du vet har han varit med & byggt nästan ALLA minna STÖRRE terrarier hemma & han ÄR väldigt duktig Sen har vi ju givetvis (du vet vem ) ;)

Låter i vilket fall som hällst hoppfullt min vän med limningen nästa helg

KÄMPA på Magnus jag VET att ni kommer att lyckas :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på för fullt med karet just nu, men nu körde vi fast.....:-( Så om det finns nån duktig hemmasnikare i skellefteåtrakten så är all hjälp välkommen just nu........;-)

Det tog tvärstopp när vi skulle fixa bänken och ingen av oss känner att vi kan hitta en lösning just nu.

När det gäller själva karet så kommer det att limmas nästa helg, (förhoppningsvis om alla håller sig friska nu...) efter det så är det bara småfix kvar innan det går att dra igång

Är de en ritning som behövs ta fram? Har inga jätte snickerierfarenheter men har byggt bänken till vårt RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är de en ritning som behövs ta fram? Har inga jätte snickerierfarenheter men har byggt bänken till vårt RSM.

Jadu i nuläget vet jag inte vad som behövs för att få den klar. Vår tanke på hur det skulle bli och verkligheten stämmer inte överens :smiley24: Men om ni vi så är det ju bara att ni tittar förbi (skicka bara ett PM först) så kanske ni har nån bra ide för här står det stilla just nu:smiley9:..........

Måste i alla fall snabbt hitta en lösning för bänken måste vara klar tills karet ska limmas, vilket måste ske nästa helg då alla barnen är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu i nuläget vet jag inte vad som behövs för att få den klar. Vår tanke på hur det skulle bli och verkligheten stämmer inte överens :smiley24: Men om ni vi så är det ju bara att ni tittar förbi (skicka bara ett PM först) så kanske ni har nån bra ide för här står det stilla just nu:smiley9:..........

Måste i alla fall snabbt hitta en lösning för bänken måste vara klar tills karet ska limmas, vilket måste ske nästa helg då alla barnen är borta.

Aho, hur stort är akvariet? Yttermått samt tjocklek på glaset.

Vad ska ni ha för belysning ovanför? Ska de hänga i taket?

Ska akvariebänken gå ända upp i taket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariumritning.skp

Alternativet är att bygga en huv som går ända upp i taket men det kommer att bero på vilka armaturer vi får tag i. Har två alternativ just nu.

Storleken på karet är 210/60/60 cm. Glastjockleken är 12 mm (blev lite osäker just nu men kan mäta senare.

Belysningen kommer att hänga från taket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är de ju inte nå problem :)

Bara att skissa på bärstrukturen bakom?

En massa regelvirke och mdf?

Typ bygga samma bänk som vi byggde fast i större skala.:)

Vi har en aluminiumbänk inuti bänken och det är det som ställer till med problemen för oss.......Vet inte hur vi ska göra för att få det snyggt :snurrig:

Men ska sätta mig ner och klura lite mer på problemet......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut nu?

Hur ska karet stå på ställningen, precis kant i kant med ställningen?

Har tyvärr inte tillgång till någon kamera just nu men kan försöka förklara....

Karet kommer att stå kant i kant med aluställningen men ställningen kommer att byggas in i en träbänk. Lite svårt att förklara men denna bänk kommer att gå upp 2-3 cm på utsidan karet så det kommer att bli en "sarg" runtom.....

Nu har vi i alla fall fixat en snickare som kommer hit och hjälper oss med detta då vi snabbt konstaterat att vi inte är några byggare/snickare...:smiley9: Så det kommer nog att bli bra tillslut. Snickaren kommer att komma hit under nästa vecka.... Karet kommer att limmas under helgen, om allt går som det ska.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte tillgång till någon kamera just nu men kan försöka förklara....

Karet kommer att stå kant i kant med aluställningen men ställningen kommer att byggas in i en träbänk. Lite svårt att förklara men denna bänk kommer att gå upp 2-3 cm på utsidan karet så det kommer att bli en "sarg" runtom.....

Nu har vi i alla fall fixat en snickare som kommer hit och hjälper oss med detta då vi snabbt konstaterat att vi inte är några byggare/snickare...:smiley9: Så det kommer nog att bli bra tillslut. Snickaren kommer att komma hit under nästa vecka.... Karet kommer att limmas under helgen, om allt går som det ska.....

KLOKT beslut min vän -Tummen upp Nog kan du snickra inte SNACK om saken (MEN även dom bästa behöver hjälp ibland Magnus ;) ) Glad att se att glöden är tillbaka igen :smiley20:

kan inte vänta tills vi får se BILDER -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

väntar på att få hjälp med bänken av en släkting till min fru. ska även

hämta halogen armaturer av våran gemensamma vän. har kämpat att ta död på

cyanon i karet som vi har nu. hoppas att bara allt flyter på så att stora karet är klart innan sommaren då ska vi kanske dra till stockholm och inhandla lite smått o gott vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väntar på att få hjälp med bänken av en släkting till min fru.

ska även

hämta halogen armaturer av våran gemensamma vän.

har kämpat att ta död på

cyanon i karet som vi har nu. hoppas att bara allt flyter på så att stora karet är klart innan sommaren då ska vi kanske dra till stockholm och inhandla lite smått o gott vi får se.

AHA då förstår jag så då är karet limmat i alla fall då ?

Låter utmärkt -Tummen upp ser på senare svar att det värkar ha lyckats så jag får väl gratulera :nöjd:

Vi får hoppas på det så att ni kan börja få igång burken. Låter härligt -dregglar-

Själv har ÄNTLIGEN beställt 5 Gröna chromisar så nu drar vi igång nitrifications processen (väntar bara på lev besked ) -dregglar- & det är INTE från vår gemensamme vän den här gången utan från stan (MYCKET bra & trevlig handlare som hjälper mig mycket med BRA priser & GOD service ) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...