Gå till innehåll

Egen matgegga! Hemmagjord mat


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Tips på ingredienser:

Bläckfisk

Musslor

Räkor (okokta)

Pellets

Torrfoder

Nori

Vitlöks-saft

Andra tips:

Laga inte maten i köket!!

Det luktar såååååå jäkla illa att man nästan inte ska göra detta inne i huvudtaget.

Varning: Sedan är det någonting i bläckfisken eller musslorna som kan färga av sig, det går inte att ta bort om det får ligga i några minuter mot en vanlig köksbänk!

Använd inte gärna dina ordinarie köksgrejer, det luktar som sagt inte mumma.

Börja med de största och hårdaste ingredienserna först, då kan man få en jämnare fördelad gegga. Blir lätt att det man tillsätter först endast blir molekyler och det man tillsätter sist blir intakt. Man får helt enkelt tillsätta det man vill ha som mest intakt sist.

Använd zipp-påsar, kan nog vara en hitt. Eller mini-iskuber.

Pröva att tillsätta gelatin.

När du väljer ingredienser, tänk på hur du matar idag och vad dina fiskar behöver. Har du mest algätare tar du mer Nori, mer finsmakare tar du mer fryskäk osv.

Jag hade:

1st bläckfisk

Ca 25 musslor

ca 10 Räkor (råa)

3msk Cyclop-eeze

2msk Ocean nutrition, formula two Marine pellets

3msk Salifert Energy plus

2msk Fauna marine base energy

Noriblad

Vitlökssaft, hemmagjord fryst. Motverkar parasiter och fungerar som ett naturligt aptitretare.

Så här gjorde jag min gegga:

post-2577-14468919145009_thumb.jpg

post-2577-1446891914516_thumb.jpg

post-2577-14468919145288_thumb.jpg

post-2577-14468919145428_thumb.jpg

post-2577-14468919145572_thumb.jpg

post-2577-14468919145712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inte det där en riktig fosfatbomb? Till malawisarna visst, till saltfirrarna? mkt tveksam.

Jag utgick från ett antal fiskrecept i saltvattensböcker, sedan tillsatte jag cyclops, nori och pellets. Förstår inte riktigt varför detta skulle bli en fosfatbomb, det är ju rent käk utan tillsattser.

Är det bläckfisken, räkorna eller musslorna du syftar på som gör det hela till fosfatbomb?

Kom på en sak idag på morgonen. Hur mycket kan man mixa innan det blir för små partiklar? Igår var jag rädd att geggan blivit för tunn. Men sedan kom jag att tänka på storleken på cyclop-eeze, det är ju bara som ett pulver.

Man har ju sett filmer på när kirurgfiskar leker och att det är andra fiskar där och käkar egg och mjölke, hur jäkla smått är inte det?!?

Man kanske kan göra gegga och låta den droppa ner i akvariumet och dosera över hela dagen. Borde fungera bra till finsmakare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske kan göra gegga och låta den droppa ner i akvariumet och dosera över hela dagen. Borde fungera bra till finsmakare.

Fisk-, blöt- och skaldjursklet som står i rumstemperatur under dagen. Fråga din sambo om hon tycker det är en bra idé. :)

Gillar din matlagningsskola, tack för inspirationen!

Hur små particklar dina fiskar kan käka beror på storleken på deras silben (i brist på vetskap om namnet) som sitter under gällocket, de ben som fångar upp maten och gör så maten inte åker ut genom gällocket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid intressant att se vad andra gör. Jag har ju gjort en hel del av det vanliga räkmixreceptet som med lite variationer brukar bestå av räkor, fisk och ärtor. Jag använder inte mixer utan matberedare. En sak som jag inte ser finessen med är att skala räkorna, i största möjliga utsträckning så bör man få med hela foderdjuret med skal, inälvor och rubbet, rena muskler är sällan bra foder. Jag kör i räkorna som de är. Dra nu inte den synpunkten så långt nu bara som att musslor också skall i med skal...

Det jag har problem med är att få det att hålla ihop, jag använder mycket sånt här till sköldpaddor och då är det rätt värdelöst om det bara blir bös när man slänger i det i vattnet. Även om man skall ge till fiskar är det nog bra att ha något bindemedel, om inte annat så kommer vätskan att förorena vattnet om man inte bundit upp den. Är det filtrerare man vill mata kanske man kan se saken annorlunda.

Gelatin, havregryn, ägg och torskfile har jag provat för att binda ihop materialet. Ibland är det svårt ändå att få det att hålla ihop, med gelatinet verkar det vara viktigt att ha rätt temperaturer när man tillsätter det. Fast jag förstår ju inte varför inte grissvål skulle vara lika mycket naturprodukt som en alg, man gör ju inte grisar syntetiskt direkt. Fast Agar kan säker användas det också.

Många köpfoder brukar ha liknande råvaror som sån här gegga så vad gäller näringsbelastning kan det nog kvitta. Det är snarare frågan hur effektivt fodret blir använt, blir det inte uppätet utan löses upp i vattnet är det ju inte lyckat.

Fördelen med sån här gegga är ju att man kan häva i lite av varje som man tror blir bra till de djur man skall utfordra. Vill man ha i vitaminer och mineraler så hindrar ju inget det. Det går ju också att välja råvarorna utifrån vad som är någorlunda naturligt för det djur som man skall utfodra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur små particklar dina fiskar kan käka beror på storleken på deras silben (i brist på vetskap om namnet) som sitter under gällocket, de ben som fångar upp maten och gör så maten inte åker ut genom gällocket.

Det som inte firrarna käkar käkar förhoppningsvis någonting annat, koraller och filtrerare ska tydligen älska denna gegga av allt jag läst.

Bra synpunkter anders!

Själv ser jag maten som inte bara fiskmat utan även korallkäk. Och i det fallet vill man inte binda upp allt i klumpar utan skapa små små lösa partiklar.

Att skala räkorna kan man nog göra hur som helst med. Jag såg att man i två recept rekommenderade att skala dem då skalet ändå oftast inte käkas upp utan spottas ut.

Har inte testat käket ännu, får se hur mycket som bara flyter iväg och försvinner i tomma intet. Om det är mycket som inte verkar konsumeras kan man ju alltid använda detta som variation i matningen.

Någon som gjort sådan här gegga tidigare och har andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag köpte var:

Bläckfisken 14:-

Musslorna 55:- (hel påse ca 50st gissar jag)

Räkor 20:-

Kan mycket väl vara Scampi, men det är vad jag vet en saltvattensräka. Har för mig det stod som tigerräkor, men det kan varit jätteräkor. Ingen höjdare på matlagnings-räktaxonomi om jag ska vara helt ärlig. Stod under "havets delikatesser" i frysdisken.

Så dessa grundvaror kostar ca100:-

Sedan tillkommer ju vitaminer, vitlök, frysmat, cyclop-eze och vad mer man vill ha.

Testade att mata lite idag och visst blev det lite väl fint kanske till mina firrar. Och eftersom det inte är något bindemedel i bör man mata väldigt lite i taget så fisken hinner käka upp det mesta innan det hamnar i botten eller rinner över överrinningskammaren.

Men de gillade maten och simma som fan. Har ju bara två kirurger, en sixline och en blennie idag. Men jag tror denna finmat kommer bli kanon till Anthias i framtiden. Lite sådant här utspätt i osmosvatten droppandes ner i returpumpens insug kommer bli kanon.

Förstår fortfarande inte varför just detta skulle bli en fosfat bomb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder aldrig gelatin längre. Tycker maten håller ihop bra ändå & så slipper man den oljiga filmen på ytan. Försvinner iofs ganska fort m ytavrinning, men i sötvattenskar ser det ofräsht ut.

Räkorna skalade jag aldrig utan mixar skal o allt, ska tydligen finnas mkt nyttigt i skalet.

Riktigt billigt att göra egen mix, man får stor mängd för 100kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl varit bläck, men det var orangefärgat så jag misstänker att det var någonting annat.

Jag gjorde min blandning i källaren så jag sturntade i att ta bort fläcken. Kunde bara konstatera att varmt vatten, diskmedel och jäkla hårt gnuggande inte kunde göra jobbet.

Billig mat är det, och jag tror som sagt att det är lika mycket mat till korallerna som till firrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgick från ett antal fiskrecept i saltvattensböcker, sedan tillsatte jag cyclops, nori och pellets. Förstår inte riktigt varför detta skulle bli en fosfatbomb, det är ju rent käk utan tillsattser.

Är det bläckfisken, räkorna eller musslorna du syftar på som gör det hela till fosfatbomb?

Framför allt musslorna. Jag vet inte, bara en känsla. Skulle vara intressant med en jämförelse, denna mat med t.ex. köpt, fryst artemia upplösta i en liter vatten och mätt med en bra fosfatmätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framför allt musslorna. Jag vet inte, bara en känsla. Skulle vara intressant med en jämförelse, denna mat med t.ex. köpt, fryst artemia upplösta i en liter vatten och mätt med en bra fosfatmätare.

Kan ju kanske göra ett test imorgon eller i helgen. Har dock bara Salifert test hemma.

Kan ju vara svårt att göra ett regelrätt vetenskapligt test. I geggan är ju allt mat även vätskan blir mat till någonting i burken i slutändan, geggan innehåller ju endast en femtedel vatten. Tror den frysta artemian kan ha en högre andel vatten i sig och då är det ju inte konstigt om fosfaten blir lägre. Så hur ska man gå tillväga för ett regelrätt test?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få en riktig jämförelse ska man väl testa hur mycket fosfat det blir kvar under fodrets hela livscykel, det vill säga efter att det blivit utbajsat. Alltså inte bara fodrets första förorenande effekt vid matningen. Så det är nog rätt svårt att jämföra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll lika mycket som en fryskub tar upp i vars ett glas med låt säga 1 dl osmosvatten, låt stå så det är helt upptinat, rör runt och låt stå så att maten faller till botten, ta sedan lika mycket vatten från varje glas och mät på samma sätt, bör väl bli lika "fel" med samma typ av test, oavsett hur exakt det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll lika mycket som en fryskub tar upp i vars ett glas med låt säga 1 dl osmosvatten, låt stå så det är helt upptinat, rör runt och låt stå så att maten faller till botten, ta sedan lika mycket vatten från varje glas och mät på samma sätt, bör väl bli lika "fel" med samma typ av test, oavsett hur exakt det är.

Bästa förslaget hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
  • 2 månader senare...

Ja det var värst vad den här tråden blev liggande länge. Någon skrev att använda Agar agar som bindemedel i stället för gelatin. Det håller jag med om. Gör mindre satser och prova er fram är mitt tips. Det finns ju hur mycket finheter som helst att göra fiskmat med. Jag ska sätta till lite omega 3 i min sats. Glöm inte att sätta till lite spirulina! en tsk per 300g smet bör vara ok.Kockar sätt igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...