Gå till innehåll

Läckande kar, silikon, bråttom?


hepp

Rekommenderade inlägg

Hej min burk läcker. Det är där nere där glaset möter listen. Det är ett clownhotellliknande kar. Går det att täta med silkon? Eller är det skadligt för livet i akvariet. Skall man använda något specialmedel.

Är det någon sopm har varit med om detta med en ny burk?

Om det har förstört möbler/parkett kan man då gå på affären? Jag utgår ifrån att nya kar skall vara kvalitetstestade, just detta kar är ett nanoextreme. Är inte så sugen på att tömma burken och börja om på nytt så jag hoppas kunna täta skiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som manna säger.Prova inte täta det eller dyligt nu för då kan affären bli kinkiga ibland och påstå att du sabbat det.

Skulle vara om du ringer affären nu och provar sedan med något.Hmmmm sitter och tänker på om fragglim skulle vara något att paniktäta med.Silikon är la giftigt innan det torkat om jag inte är helt ute och cyklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast det är sånt djävla jobb och slabb att tömma allt. Det tar en massa tid som jag inte har. Svårt att genomföra, jag kommer att få köpa massa dunkar etc,slangar . Allt pga av att karet är kasst. Sen måste man förvara levande stenen någonstans, plus sanden så att de klarar sig.

Åka hämta nytt kar.

Det är tid som jag inte ska behöva lägga som konsument.

Sen så ska inte mitt försäkringsbolag ta hand om detta. Då har man sin självrisk. Jag ska inte betala för att affären säljer en defekt vara.

Men tack för alla råd. Så silikon kan vara dåligt för karet:( Kanske finns någon slags fönstertätning man kan använda.

Jag har inte kunna lokalisera läkan. Det är blöt under akvariumet samt längst med listerna. Vattennivån är två cm under akvarikanten och den har lock så det har inte runnit över.

Är det någon som vet hur dessa är byggda? Hur är botten konstruerad, är det glas?

post-4963-14468919153447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast det är sånt djävla jobb och slabb att tömma allt. Det tar en massa tid som jag inte har. Svårt att genomföra, jag kommer att få köpa massa dunkar etc,slangar . Allt pga av att karet är kasst. Sen måste man förvara levande stenen någonstans, plus sanden så att de klarar sig.

Åka hämta nytt kar.

Det är tid som jag inte ska behöva lägga som konsument.

Sen så ska inte mitt försäkringsbolag ta hand om detta. Då har man sin självrisk. Jag ska inte betala för att affären säljer en defekt vara.

Men tack för alla råd. Så silikon kan vara dåligt för karet:( Kanske finns någon slags fönstertätning man kan använda.

Jag har inte kunna lokalisera läkan. Det är blöt under akvariumet samt längst med listerna. Vattennivån är två cm under akvarikanten och den har lock så det har inte runnit över.

Är det någon som vet hur dessa är byggda? Hur är botten konstruerad, är det glas?

börja med att kontakta butiken du köpt det i, första steget.! men som jag ser det så blir du tvungen till o tömma o reklamera det.. begär o se om butiken kan ha en låne balja under tiden, eller få ett nytt med dig hem direkt så du kan flytta över allt på en gång.

tror inte att en akvariebutik skulle stå för en större vattenskada rent ekonomiskt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara kondens som hamnar på locket, och sedan rinner bakom när du lyfter på det?

Annars håller med Manne, försök att få hämta ett nytt, och ta en slang och töm över i nya karet och flytta stenarna samtidigt. Det kommer att bli lite slabb, men har du ett nytt kar, ska det vara helt! Sen kan du lämna det gamla när det är tömt.

Är det en seriös butik borde de kunna gå med på det, tycker jag.

Du kommer troligen ändå att behöva en slang för vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast det är sånt djävla jobb och slabb att tömma allt. Det tar en massa tid som jag inte har. Svårt att genomföra, jag kommer att få köpa massa dunkar etc,slangar . Allt pga av att karet är kasst. Sen måste man förvara levande stenen någonstans, plus sanden så att de klarar sig.

Åka hämta nytt kar.

Det är tid som jag inte ska behöva lägga som konsument.

Sen så ska inte mitt försäkringsbolag ta hand om detta. Då har man sin självrisk. Jag ska inte betala för att affären säljer en defekt vara.

Men tack för alla råd. Så silikon kan vara dåligt för karet:( Kanske finns någon slags fönstertätning man kan använda.

Jag har inte kunna lokalisera läkan. Det är blöt under akvariumet samt längst med listerna. Vattennivån är två cm under akvarikanten och den har lock så det har inte runnit över.

Är det någon som vet hur dessa är byggda? Hur är botten konstruerad, är det glas?

Du kan "paniktäta" med silvertejp på utsidan, men det låter ju inte som om vattnet forsar...

Steg två är att kontakta butiken (innan du retar upp dig på butiken, du vet ännu inte hur dom kommer agera) och se vad ni har för lösning.

Jag skulle inte täta själv (jo, det skulle jag, men det vore dumt att erkänna) utan se till att få det åtgärdat utav butiken.

Ang slabb och slangar så är det bara att vänja sig efter som du kommer att få fortsätta med det när det är vattenbyte. Dessutom så är 60L inget att bråka om (många har det som ett vattenbyte) det går att fylla hinkar/köksbunkar/flaskor mm

Ang försäkringsfrågan eller ansvar från butiken så tror jag du kammar noll, du upptäckte läckaget igår kväll och åtgärdar det idag?! Då är det ditt ansvar att se till att skadorna inte förvärras efter det du upptäckt skadan..

Men jag tror inte du får några problem att få karet åtgärdat!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo skall kolla noga om det är kondens när jag kommer hem. Det verkar vara lite mycket dock för att det skall vara så. Vi får hoppas på detta, orolig amatör som man är. Vattenskador är ej att leka med. Vattennivån sjönk drygt en cm igår och då är det en burk med lock.

Blir nog att fixa nån slags glasfog med mig hem som backup. Dock så skall allt dokumenteras innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med alla här, kontakta butiken först, är de reko så får du komma och hämta ett nytt och ta hem så du kan flytta över i det direkt, sen kan du komma tillbaka med det gamla. Om det hade gått så långt att det hade spruckit helt så du hade fått ut en massa vatten på golvet, så är inte butiken ersättningsskyldig då de inte täthetstestar alla kar de säljer och har det som krav innan försäljning. Kommer du tillbaks med ett kar som du gjort något med själv innan de får chans att testa det så är risken stor att du inte får ersättningskaret gratis, utan får betala för det med.

Jag har själv varit med om ett mindre läckage på en halv kubik ungefär i min lägenhet, då var det många långa tråkiga månader efteråt med försäkringsbolag och hyresvärd som slogs om vem som hade rätt eller fel. Till slut fick jag dock rätt och slapp till och med att betala min självrisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En första förutsättning är att du köpt burken som konsument, alltså att du inte köpt den för att ha som prydnad i företagets reception eller nåt däråt, i så fall är du ute i kylan på ett helt annat sätt än det jag säger nedan.

Som konsument har du rättigheter men också skyldigheter. Det du har köpt som konsument har säljaren ett stort ansvar för men nästan allt ansvar försvinner tre år efter leverans. Är det äldre än så är det ditt problem alltså. Det finns också en gräns på sex månader, händer det nåt inom sex månader är det nästan per definition säljarens fel, om du inte varit rent vårdslös alltså. Mellan sex månader och tre år är det så att det finns ett ansvar för säljaren men denne har det lite lättare att klara sig undan om du burit dig dumt åt. Så alltså, upp till sex månader, säljarens problem, därifrån till tre år bra möjligheter att kräva säljaren och sen är det ditt problem.

Du har också skyldigheter och en sån är att snarast reklamera felet till säljaren. Du skall också göra vad du kan för att mildra fel. Sköter du inte det så kan säljaren svära sig fri.

Egna reparationer får du bara ge dig på i absolut akuta lägen. Gör du eller nån annan nåt åt karet och det inte är ett absolut krisläge så är det ditt problem vad som händer sen, säljaren behöver inte bry sig.

När karet läcker så kan du kräva att antingen få det reparerat eller att få ett nytt. Vilket det skall bli är i stort upp till säljaren. Säljaren skall lösa det hela inom skälig tid vilket ju inte lär vara särskilt länge för ett läckande akvarium och du skall inte behöva få några kostnader eller besvär för att få en ny burk.

Sen börjar det lite bökigare, din rätt att få ersättning för skada. Du kan få ersättning för mycket men inte vad som helst. Leder läckan till att något som du äger blir skadat, en matta blir förstörd, en fisk dör osv så har du rätt till ersättning för det. Däremot har du inte nån rätt till ersättning för andras egendom, har du alltså kompisens fisk i din burk så blir det ingen ersättning för den.

Får du kostnader så kan du få ersättning. Typ bilresor, hyra annat akvarium, köpa nytt salt för att göra nytt vatten osv. Du kan också få ersättning om du förlorar lön för att du måste vara hemma från jobbet och torka vatten. Däremot får du troligen ingen ersättning för att du måste lägga en massa tid på att plocka ner ur akvariet och ställa upp det igen.

Såna här problem är inte alltid självklara och det kan bero lite på vad du kan få ersättning för. Se alltså det här som på ett ungefär hur det ser ut. En sak är dock ohyggligt viktig och det är att om det är ett nyare kar så skall du direkt ta kontakt med den som sålt det och göra en reklamation. Sen bör du diskutera igenom med säljaren hur ni lägger upp det för att lösa det på smidigaste sätt. Tycker säljaren att du kan pröva med nån slags reparation på plats (ärligt talat tror jag det är bara slöseri med tid) så är det ju inget problem att testa, annars bör du absolut låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag alldeles nyligen startade upp mitt saltkar ringde jag för säkerhets skull och kollade med mitt försäkringsbolag om något skulle hända. Svaret jag fick var att de ersätter de uppkomna skadorna om något skulle hända. Även fisken ersätts. Dock antar jag att det nog blir några turer hit och dit innan man fåt rätt om det skulle gå åt pipsvängen (peppar peppar!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...