Gå till innehåll

Balling


kojje

Rekommenderade inlägg

TMs balling fungerar utmärkt.

Det gäller att man har värden så nära naturen som möjligt innan man börjar.

Ca 410, Kh 7 och Mg 1350, flexar lite beroende på salthalten.

Så se till att buffra upp dessa till stabila och balanserade värden, innan det är gjort är det näst intill lönlöst att börja.

När man väl kommit igång med ballingen så använder man Kh värdet när man justerar. Eftersom man doserar lika ur alla tre dunkar så balanseras dom andra automatiskt.

I vissa fall får man buffra med Mg manuellt lite, det är den som går åt minst så det brukar inte vara med extra Mg i blandningarna, den finns med i det NaCl fria saltet, och enbart i den mängd för att hålla en balanserad jonbalans i tillsatserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt mitt vatten

KH 8,6

CA 360

MG 1290

Salt 1,023 skall höja till 1,025

temp 25 grader

Jag byter 10L vatten i veckan igår bytte jag 13L

min burk är på 112L Har varit igång nu 1 år

det jag tillsätter nu är

Salifert KH + PH buffer

2ml/dag ultra min S Fauna marine

TMs balling 2,5ml/dag är det för lite ?

Jag skulle vilja få upp vatten värdena lite

Kommentera gärna

post-3639-14468919158865_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"2ml/dag ultra min S Fauna marine"

Denna dos ska du ändra till kanske 0,2ml! Det är super konsentrerat och det som står på flaskan är absoluta max dosen!

Balling dosen kan du nog öka.. Beror på hur dina värden förändras, rätt dosering så ändras inte värderna från vecka till vecka, då är det lagom.

Och höj salthalten lite så ska du se att värderna följer med åt rätt håll!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffra upp alla värden med någon form av lite mer koncentrerat preparat tex de i min post högre upp i tråden. När sedan alla värden ligger på tex Ca 420, MG 1320 kh 8,6 så börjar du tillsätta lika mycket av varje ballingvätska tex 30ml/dag mät efter 3 dagar o se vad som hänt, har värdena stigit sänk dosen och tvärtom tills du hittat din förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2,5ml Balling-vätskor är ju inte mycket direkt, du har ju lika stort kar som jag, och jag tror jag började med 25ml/dag, som inte räckte långt, utan fick rätt snabbt höja till 50ml/dag. Sen hittade jag en balans på 60ml/dag som fungerade ett bra tag tills korallerna fick för sig att verkligen börja växa, så nu är jag uppe i 100-120ml/dag.

Saliferts kH + pH buffer behöver du inte tillsätta med Balling, utan det kommer bara göra lösningen obalanserad (mer alkalinitet än kalcium tillsätts). Och gör det svårt att hitta förbrukningen i karet då man oftast använder kH för att mäta om man måste reglera doseringen av Ballingvätskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj jag tänkte att jag skulle vara lite försiktig

när jag börjar med balling.Så ni menar att jag

kan dosera ca 50ml/dag av Tropic Marin BIO-CALCIUM Liquid

och hålla sen MG,CA,KH under kontroll

Kör du med TM bio-calsium liquid Benighted ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffra upp alla värden med någon form av lite mer koncentrerat preparat tex de i min post högre upp i tråden. När sedan alla värden ligger på tex Ca 420, MG 1320 kh 8,6 så börjar du tillsätta lika mycket av varje ballingvätska tex 30ml/dag mät efter 3 dagar o se vad som hänt, har värdena stigit sänk dosen och tvärtom tills du hittat din förbrukning.

kojje :!

om du gör som ted skriver här så kommer du att lyckas fint! Ted hjälpte mig med min TM balling för något år sen.! , mycket handlar om vilken förbrukning du har just i ditt kar. själv har jag nu en förbrukning på 110 ml/dygn. så din förbrukning på 2,5 verkar helt fel.

du kan köpa samma preparat i påsar istället som blandas ut i 5L dunkar. blir billigare så sätt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok

tack för alla snabba svar

Jag skall gör som Ted skrev

// Johan

låter bra johan.!

sen som en hjälp på traven. länken här är till pulver formen av den vätska du nu använder. denna variant ger dig totalt 10 liter av samtliga 3 flaskor.

skillnaden är att du köper hem det i pulverform o blandar själv i tre dunkar, betydligt billigare än att köpa vätske formen á en liter/flaskan.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2936&cat=489&page=1

bara ett tips på vägen

lycka till!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen

Jag har spanat in refill modellen redan det blir

att handla -Tummen upp

:) försök få tag på den refill med 6x5l kostar inte mycket mer den med 3x5l (6x5l är alltså 2 av varje dunk dvs 10 liter av varje a, b och c)

Ibland kan man nästan tycka att TM har lite krångliga mamn på sina balling produkter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte ju TMs bio calcium Liquid, men den håller ju bara calcium på rätt nivå, sedan måste man ju buffa magnesium och kh också

Nej, biocalsium liqud är tre flaskor (finns som refill i påse också 3x5l och 6x5l). A,B,C flaskor. En för Calsium en för kh och en för mg o natriumfritt salt. Annars skulle det inte vara balling.

Det viktiga är att hitta en bra balans av KH, Ca och MG tex de värden jag skrev i ett inlägg ovan. Då blir förbrukningen av ämnena jämn och man doserar lika mycket av varje flaska. :)

TM har också en burk som heter TM biocalsium den höjer Ca, och KH. Då får man köpa TM Bio Magnesium också. Men då doserar man med skopor o inte flytande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då är det jag som har fattat fel=) jag trodde att A,Boch C bara hade med calcium att göra, men så de 3 olika hålelr alltså uppe alla 3, det var ju nice, då kanske ja ska öka på doseringen lite mera då kör ju bara med 3 ml per dag och det är ju lite lågt hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...