Gå till innehåll

Liten text om Vodka


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Jag tror förklaringen kan ligga i var dina heterotrofa bakterier som kolkällan göder växer till; om de växer till i syrefattiga regioner och därmed understödjer denitrifikation eller om de växer till under syrerika förhållanden och då endast binder kväve och fosfor som biomassa (som skummaren kan ta ut).

En fast kolkälla som Biopelletsen torde stödja majoriteten av den heterotrofa bakterietillväxten på själva pelletsen. Där är det syrerikt och denitrifikation blir inte lika dominerande - både nitrat och fosfat binds i bakteriernas biomassa som skummaren lätt avlägsnar.

Denitrifierarna föredrar syre, så nitrit/nitrat bekämpningen bör egentligen ske där det är gott om syre för att fungera bra.

När biopellets ligger och skaver mot varandra så måste det frigöras bakterier, biofilm som korallerna tar upp. Så att skumma bort allt verkar lite onödigt, eller? Egentligen så är principen ungefär samma om man kör använder zeolit-stenar, fast i den reaktorn så är det syrefattigare. I zeovit-reaktorn frigörs biofilm som korallerna använder. Det skulle vara intressant om man stoppade in en syresten i zeovit-reaktorn. Om syret ökar så borde bakterierna kunna binda mer fosfat.

Detta är bara en teori. Vad tror du Claes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Denitrifierarna föredrar syre, så nitrit/nitrat bekämpningen bör egentligen ske där det är gott om syre för att fungera bra.

När biopellets ligger och skaver mot varandra så måste det frigöras bakterier, biofilm som korallerna tar upp. Så att skumma bort allt verkar lite onödigt, eller? Egentligen så är principen ungefär samma om man kör använder zeolit-stenar, fast i den reaktorn så är det syrefattigare. I zeovit-reaktorn frigörs biofilm som korallerna använder. Det skulle vara intressant om man stoppade in en syresten i zeovit-reaktorn. Om syret ökar så borde bakterierna kunna binda mer fosfat.

Detta är bara en teori. Vad tror du Claes?

Jag tror du vände lite på skolboksförklaringen till en början - denitrifikation anses vanligen ske i syrefattiga (men inte syrefria) regioner. Med det menar jag alltså den process där bakterierna i slutändan gör kvävgas av nitraten.

Sen håller jag med om att det spelar ingen större roll för nitratsänkningen om kvävet som binds i bakterier vid tillsats av kolkälla (vodka, Biopellets, Zeo, et c) skummas bort eller äta upp av korallerna som gör biomassa av det. Nu tror jag i och för sig att skummaren ofta vinner över korallernas aptit och tillväxthastighet.

Hur syrefattiga Zeovitreaktorer är vet jag inte - har aldrig kört någon sådan. Men jag hade uppfattningen att man låter ett ganska högt syrerikt vattenflöde passera genom dem. Om det nu finns syrefattiga och denitrificerande regioner i Zeo-reaktorer så skulle nog en syresten kunna hjälpa fosfatbindningen på traven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker så här. I en biopelletsreaktor så har man ett stort flöde av vatten och det borde innebära ett mindre syrefatttigt område än i en zeovitreaktor där flödet är mindre. Om det produceras kvävgas i syrefattiga miljöer måste det vara bättre att försöka att skumma bort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med häxdryck i ca:3 veckor och kom igår ner till inget utslag på Saliferts test Nitrat. Detta med relativt låg dos vsv.

När testet startades så hade jag 50 NO3 i 500 liter vatten.

Började igår att dosera låg dos KNO3 för att inte karet ska gå till 0 NO3, detta för att "köpa" mig några extra veckor för att komma ner till riktigt låga fostatvärde.

Har bara Salifert fosfat test o den visar redan 0 idag.

Använder Vikings recept på häxdryck (vsv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lungt med VSV lösningen det är rätt effektivt och du vill inte ta i för mycket.

Jag skulle nästan föreslå ett ROWA test så du kan ha koll på värdena lite längre ner på skalan(har du nedsatt färgseende så behöver du hjälp med testet).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp helt rätt fundering NiXoN,,,, vsv vart mycke effektivare än ja någonsin hade trott. Det var av en tillfällighet som ja mätte Nitrat igårkväll överhuvud taget och 0 utslaget kom som en stor överaskning. Halv dos är redan infört och daglig koll på Nitrat är oxå planen, likaså redan nämnd KNO3 dos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haken är nog att du inte hade 50 mg/l i nitrattest. De vanliga nitrattesterna visar många gånger för högt värde i närvaro av nitrit =uppstart. Lasse gjorde några mätningar för någon månad sedan. Söker du på inlägg gjorda av Lasse hittar du säkert det.

Jo kan nog så vara att något påverkar Nitrattestet, men Nitrit cykeln har ja följt från uppstart och den cyklade vid tre veckor precis som i vilket sötkar som helst och efter det så har testet nollat. Och Nitrattestestet vistat en stadig uppgång o efter 50 så blir det svårläst så att min gissning är att det vart ännu högre.

Däremot så kan en annan förklaring vara att det fanns en god stam av heterotrofer när ja började med vsv, behövde ingen uppstarts tid helt enkelt. Lite svårt att bevisa dock:)

Men visst Nitrattest är lättpåverkade att visa ett för högt värde så att det kan mycke väl vara så att avläsning inte stämmer med verklighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...