Gå till innehåll

Turbo utan turbo!?


Inboxen

Rekommenderade inlägg

Jag misstänker att det är något fel på mina turbo, att de helt enkelt inte mår bra.

Jag startade mitt kar för en dryg vecka sedan. I lördags introducerades två eremiter och tre turbo.

Eremiterna ser ut att må prima, men mina turbo har allt annat än turbo. De sitter mest under en sten och rör sig inte ur fläcken. De två små turbosnäckorna har jag inte sett på ett par dagar, de sitter också och kurar under levande stenen.

Ska inte tubos vara aktiva och rensa och skrapa hela dagarna? Vad beror det på? Vattenvärde, dåligt med mat? Dåligt med ljus så här i början då vi inte har så mycket tänt? Någon som kan ställa diagnos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inkoppning på turbosniglar kan vara väldigt avgörande. när jag skulle koppa i mina senaste gången jag köpte nya satte jag i dem och började kolla på sagan om ringen extended ;) så hällde jag på nytt vatten då å då. 3 timmar å 40 minuters inkoppning fick räcka :D. men sniglar är grymt känsliga vid inkoppning så ta det försiktigt nästa gång. dem sniglarna är döttsdömda tyvärr, så gjorde mina också innan dem trillade av pinn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag erkänner att inkoppningen gick i snabbaste laget och blev lite klumpigt gjord. Detta för att vi i samma veva skulle hinna med en buss så det fick ske ganska omgående. Lite inkoppning fick de iallafall.

Jag har nu inventerat djuren och kan konstatera att alla mår bra. Men mina turbo är väldigt passiva, vi får hoppas att de kommer igång. Ska de vara igång hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inkoppning på turbosniglar kan vara väldigt avgörande. när jag skulle koppa i mina senaste gången jag köpte nya satte jag i dem och började kolla på sagan om ringen extended ;) så hällde jag på nytt vatten då å då. 3 timmar å 40 minuters inkoppning fick räcka :D. men sniglar är grymt känsliga vid inkoppning så ta det försiktigt nästa gång. dem sniglarna är döttsdömda tyvärr, så gjorde mina också innan dem trillade av pinn

Ok, tack för info. Då ska det ske varligare nästa gång, ännu lever alla och jag håller tummarna att de klarar sig :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag fortfarande väldigt nybörjare, men har tio turbosar i mitt rsm och på dagarna brukar jag inte se mer än MAX tre framme, typ. Däremot på nätterna blir det fart på dem. Då är alla framme och städar, men som sagt kan jag vara helt ute och cyklar! :)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag fortfarande väldigt nybörjare, men har tio turbosar i mitt rsm och på dagarna brukar jag inte se mer än MAX tre framme, typ. Däremot på nätterna blir det fart på dem. Då är alla framme och städar, men som sagt kan jag vara helt ute och cyklar! :)

Mvh/ Oscar

Samma med mina ser 1-3 framme på dag helt stilla, men efter att timmern har slagit av ljuset då drar dom igång och resten av gänget kommer fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla först och främst att alla är vid liv, om de inte sitter fast vid något efter ett par dar så är deg nog bara att avskriva.

Försäkra dig om vattenvärdena, de borde ju vara OK i nystartat ... men kan ju ändra sig snabbt med lite belastning och belysning.

Min Variant av "inkoppning" är att jag tar en tunn slang som jag sätter knut eller klämma på så att invänjningen sker över ett par timmar.

Lycka till!!

//B

Jag misstänker att det är något fel på mina turbo, att de helt enkelt inte mår bra.

Jag startade mitt kar för en dryg vecka sedan. I lördags introducerades två eremiter och tre turbo.

Eremiterna ser ut att må prima, men mina turbo har allt annat än turbo. De sitter mest under en sten och rör sig inte ur fläcken. De två små turbosnäckorna har jag inte sett på ett par dagar, de sitter också och kurar under levande stenen.

Ska inte tubos vara aktiva och rensa och skrapa hela dagarna? Vad beror det på? Vattenvärde, dåligt med mat? Dåligt med ljus så här i början då vi inte har så mycket tänt? Någon som kan ställa diagnos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sniglar kan vissa dagar sitta stilla och ta en liten powernapp.

Jag tar ut "mycket" vatten från påsen och har en spruta som jag sprutar i lite vatten med var 15.e min i säkert 2-4h. Bättre ta det lungt än stressa djuren oavsett vilket djur det är.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Birdo, kan du uppskatta hur högt fosfat du hade när detta hände?

Tyvärr kan jag inte ge en exakt siffra, Men jag vill minnas att den låg på runt 0.8. Men kan ej säga att jag är 100 på det.

Jag fick även förklarat att turbosar inte tål fosfaten specielt bra.

Nu är fosfaten nere på 0.0 och de turbosar jag har kvar jobbar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man läser några av Lasses trådar om start av tex Clown / Molly hotel / RSM så introducerar han Snäckor typ 2:a dagen och en start fisk 3:e dagen. Nu vet jag inte hans dödlighet på snäckor och annat men det verkar ha fungerat strålande för honom?.

med detta konstaterar jag bara vad Lasse har skrivit. jag påstår inte att detta är det bästa att göra eftersom jag är nybörjare.

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan meddela att alla mina turbosar fortfarande lever och mår bra. Eremiterna mår också bra. Karet har nu varit igång en månad och till helgen är det dags för de första fiskarna. Det lutar åt clowner eller annan tålig art.

Men hur som haver, minafarhågor om torbosarna visade sig vara överdriven. Jag har inte haft något problem överhuvud taget än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...