Gå till innehåll

ny variant av nanoakvarium?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Det är nog ungefär lika bra/dåligt som många andra. Presentationen av det var ju dock underhållande. Mest komplett utrustad med:

* Fläkt som går att stänga av!

* Bio filter komplett med material

* Filter biologiska dubbla bakre undre och övre silar = hur många silar blir det?

* Värmare

* Belysning med solens spektrum med PL-lampa 24w = 6000 kelvin?

* Lock gångjärn förstärkt = Är locket förstärkt med gångjärn?

* Öppning för Evolution Foderautomat = Locket har en öppning!

* Strömförsörjning: 230V/50Hz = Går att ansluta till svenskt elnät!

Att dessutom klippa in en bild med 5 kirurger i akvariet ger ju inte mig den bästa känslan. :)

Se det snarare som ett enkelt och hyfsat billigt alternativ. Det går att köra nano-salt i det men vänta dig inget fantastiskt.

Ska du ha ett fullutrustat nano så bör du snarare kolla på Elos system mini eller Giesemanns nya IQ.

245-B-20092410163129.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej de är nog bra men finns de nån bra såndär man sätter fast på akvariet så man slipper borra i taket?

Giesemanns IQ är ju helt komplett. Möbeln och belysningen hänger ihop så man behöver ingen takupphängning. Filtrering och skumning är dold i möblen.

Men det är givetvis mycket dyrare än det akvariet du visade först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen höjdare. Saknar skummare. Fläkt och lyse på samma sladd så man kan inte köra timer på den ena etc. Lyset är för svagt.

Den har väldiga problem med kondens alt läckage, har inte orkat felsöka. Tempen runt 27 grader i burken för tillfället. Du behöver köpa till en extra pump. Ett vanligt clownhotell verkar betydligt bättre

funderar redan på större.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tid och vill spara pengar skulle jag leta efter begagnade kar här, finns massor som är prisvärt. Har du något speciellt mått på akvariet du vill ha skulle jag beställa det från en glasmästare och sedan köpa in bra utrustning begagnad.

Det finns ett antal bra mindre akvarium på marknaden men dessa kostar, tex Elos, Giesemann och Aqua Medic.

Själv skulle jag hellre köra enklare med bra utrustning än ett komplett akvarium med undermålig skummare, pump och belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var ny och ändå villa ha något snyggt å bra skulle jag lätt satsa på ett elos:

elos-nano-stand.jpg

elos-system-mini.jpg

elos-e-lite.jpg

Om du inte har så "mycket" pengar tycker jag du ska köpa ett RedSea Max den fyrkantiga modellen. Gillar fyrkantiga burkar och uppfattas oftast som luftigare och inte så platta. Har tittat på RedSea Max och de såg riktigt fiffiga ut, sedan var inte designen lika tilltalande som Elos karet.

Själv har jag byggt eget och det har heltklart sina fördelar då man lätt kan uppgradera och behålla tekniken. Blir dock lite dyrare om man ska köpa allt nytt.

Om du ska köpa begagnat rekommenderar jag att ändå köpa en ny "burk". Akvariets kostnad är ändå så liten jämfört vad innehållet är värt. Så det finns inget skäl till att snåla in på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har precis köpt ett http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100 . Det jag fastnade för var de rundade framkanterna och att all teknik fick plats och var gömd där bak. På Bromma Zoomarknad har de nu en bänk som passar till samt en ljusarmatur som hängs från två armar som fästs i bakkant på akvariet. Ska fota snart, då kommer det komma upp bilder i min tråd "Proreef 64 liter" under fliken "Mitt akvarium" och "Akvarier 0-150 Liter".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis köpt ett http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100 . Det jag fastnade för var de rundade framkanterna och att all teknik fick plats och var gömd där bak. På Bromma Zoomarknad har de nu en bänk som passar till samt en ljusarmatur som hängs från två armar som fästs i bakkant på akvariet. Ska fota snart, då kommer det komma upp bilder i min tråd "Proreef 64 liter" under fliken "Mitt akvarium" och "Akvarier 0-150 Liter".

Du kommer bli så besviken o förbannad när du svär över algerna som sätter sig sen i de där snygga rundade hörnen :kram:

Jag vet av erfarenhet :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är medveten om algproblemen, men har väldigt länge längtat efter ett akvarium utan de fula svarta silikonlimningarna fram, så då fick det bli ett sånt här! :) Jag har hittat en typ disktrasa som tar bort alger hur bra som helst, och som är böjbar så det ska nog gå. Man får göra det rätt ofta bara, så blir det inte så mycket. Var man köper den där trasan vet jag ej, får den av min pojkväns moster då hon tipsade om den för ett tag sen, och det funkar verkligen jättebra! En av fördelarna med den är att den är vit, så man ser alla rester på rutan utan att behöva titta i en annan vinkel eller så.

MvH Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...