Gå till innehåll

Läcka från genomföring!


Mr Tuskfish

Rekommenderade inlägg

Fyllde upp mitt kar till 1/3 del igår och det började droppa vid den ena genomföringen, 20sek mellanrum mellan dropparna!

Idag fyllde jag upp till 4/5 delar och det fortsatte droppa lika mycket! Tänkte att mer vatten skulle öka trycket och minska läckan, men inte då!

Ska jag tömma karet, lossa på genomföringen, dra åt den igen? Eller låta saltet fixa läckan?(Har bara fyllt upp karet med kranvatten, för att kolla ev läckor)

Kan det börja läcka om man drat åten genomföringenför mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att den mjuka packningen (O'boy! Dejaveu till en annan tråd...) sitter inte på mutterns sida. Sitter den där så är det lätt hänt att du kommer att vrida sönder den mjuka gummipackningen när du drar åt muttern och det kommer att läcka vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hårda plastbrickan (brukar vara vit) ska sitta på mutterns sida för att bara hålla emot, medan den andra, mjuka svarta, ska bara täta mot glaset då muttern dras åt. Har du rätt storlek på genomföringen i förhållande till hålet så borde det täta om du dra åt muttern hyfsat hårt, men du ska väl låta bli att dra åt den alldeles för hårt då packningen kan ta skada plus att glaset kan också spricka om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju byta plats på gummi&plast packningarna! Jag håller på att tömma karet nu!

Men det är ju ingen ide att gå på den genomföringen som inte läcker!(ÄN)

Men vid mindre dropp dropp så kan väl saltet tätta sen? ca 20 sek mellan dropparna!

Har satt de svarta packningarna på utsidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte ha silicon på pakningen för då minskar man friktionen mellan packningen och glaset och då kan man inte dra kopplingen lika hårt utan att packningen kryperdän. Skulle koppligen var konstruerad för att limmas så skulle tillverkaren ha skickat med lim.

Helt rätt, har gjort det misstaget själv smiley9.gifDet var bara att göraom....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Jag tror inte salt tätar, det kommer krypa fukt genom kristallerna ändå.

Tror ni som har koll att det skulle vara katastrof med gängorna på insidan (och därmed den vita på insidan och den svarta på utsidan)?

Jag kikade på den här tråden där Wrang tydligt visar att han gjort så.

Anledningen till frågan är att jag skulle vilja kunna dra kopplingen nedåt.

Jag behöver limma saker precis under karet som inte går upp genom hålet. Det får inte plats en skruvdel. Genomföringen och allt måste alltså nedåt för att inte bli en permanent montering. Och det vore ju trevligt att kunna få isär det ifall jag måste flytta på akvariet eller så. Då hamnar alltså gängorna i karet - tvärs emot alla rekomendationer ovan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte ha silicon på pakningen för då minskar man friktionen mellan packningen och glaset och då kan man inte dra kopplingen lika hårt utan att packningen kryperdän. Skulle koppligen var konstruerad för att limmas så skulle tillverkaren ha skickat med lim.

Helt rätt, har gjort det misstaget själv smiley9.gifDet var bara att göraom....

mmmm, jag fick själv min kunskap på samma sätt....smiley37.giffast att man borde veta bättre.

Andreas lange: jag tror det inte är någon fara att göra som du beskriver bara du har packningen på rätt sida av kopplingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte ha silicon på pakningen för då minskar man friktionen mellan packningen och glaset och då kan man inte dra kopplingen lika hårt utan att packningen kryperdän. Skulle koppligen var konstruerad för att limmas så skulle tillverkaren ha skickat med lim.

Helt rätt, har gjort det misstaget själv smiley9.gifDet var bara att göraom....

mmmm, jag fick själv min kunskap på samma sätt....smiley37.giffast att man borde veta bättre.

Jo det borde man smiley9.gif"extra för säkerhets skull" funkar inte alltid smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... om du har gängorna utanför karet som måste gummipackningen monteras utanför den också medan nylonbrickan och kontramuttern hamnar i burken, kan fungera men är inte en optimal lösning. Men det är ju inte alltid som man får som man vill smiley2.gif.

Tror min GF genomföring innehöll gummitätning påbåde in och utsidan samt nylonbrika för utsidan..(smiley5.gif. ) Blev 100% tät trotts att hålet i bottenglaset var ett par m.m för stort än det största rek. Det enda som var lite dumt att med gängorna utåt fick man en 90graders böj direkt i karet... Nu passade det mig ypperligt men vill man ha en spikrak avrinning funkar det ju sämre... smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Ok, Jag ska testa att dra ihop det för hand i kväll och bara hälla på någon cm vatten. Visserligen en liten för enkel test, men bättre än inget. Innan jag har limmat på mer rör vill jag nog inte göra värre saker. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Sådär, nu vilar en ~250 liter ovanpå en packning åt "fel håll", dvs uppifrån och ner: gängning, mutter, vit bricka, glas, packning och själva genomföringen. Inte en droppe på ett dygn och det kändes rackarns stabilt vid monteringen. Hålet i glaset var knappt stort nog att trycka genom gängningen. Hoppas det fortsätter vara tätt nu. smiley4.gif

Då återstår bara att silikona i några glasbitar till i sumpen, limma dit de sista rörbitarna på plats och sedan tratta i ytterligare 5cm vatten så att ytavrinningen går igång. Och hitta nån som vill köpa det gamla 310-literskaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

gummipackningen är konstruerad för att täta mot tryck utifrån och in mot godset,sätter man packningen på "utsidan" så ligger ett konstant tryck och försöker pressaUT! packningen!M A O , lite som att försöka täta en spricka i glaset från utsidan med tejp!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

gummipackningen är konstruerad för att täta mot tryck utifrån och in mot godset,sätter man packningen på "utsidan" så ligger ett konstant tryck och försöker pressa UT! packningen!M A O , lite som att försöka täta en spricka i glaset från utsidan med tejp!

Med skillnaden då att man här har en ihopskruvad genomföring som även den utövar ett tryck på packningen. Blir det en kamp mellan vattentrycket och skruvtrycket? Nån som har en gissning om hur mycket skruvtrycket kan innebära?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...