Gå till innehåll

Koppling osmosfilter till duschkran


Luddox

Rekommenderade inlägg

Min koppling från osmosfilter till vattenförsörjning består av en 6 mm plastslang med en koppling till halvtum (R15) rörgänga. Problemet är att kopplingen är i undermålig plast och nästan omöjlig att få hjäpligt tät mot halvtumsgänga på min armatur (ja, jag har provat både gängtejp och lingarn..)

Vet någon var man kan hitta en rejäl koppling från R15 till 6 mm plastslang? (gärna metall..)

Har redan undersökt Jula, Classe, Bauhaus och K-rauta utan resultat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte riktigt med.. Jag använder samma koppling i plast (och det gör dom flesta som har diskmaskin också, 5 miljoner hushåll) och den fungerar utmärkt hos mig.

Var/vad ska du ansluta till? Är det på själva duschblandararmaturen du ska koppla in den (där duschslangen kommer ut)?

Annars får du prova med en ny koppling i plast om du skadat den du har och sätta på en T-koppling direkt på röret med en ballofix.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppling i plast är ett tänjbart begrepp. Har också plastkopplingar till disk- och tvättmaskin, men det är av en helt annan kvalitet. Saken är också den att vidare från dessa maskiner går en grövre pem-slang, och där finns kopplingar i massor..

Från mitt osmosfilter går en 6 mm plastslang och det är övergången 6mm-halvtum(R15) som är problemet att hitta. (och den medföljande halvtumsanslutningen är INTE av´Tvättmaskinskvalitet"..)

Hoppas detta klarlägger min fråga något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp!! Nu blev jag klokare :)

Min anslutning är i metall och jag har en plast adapter för att den ska passa på kranen, det följde med när jag köpte min osmos från drakfisken.

I ditt fall skulle jag leta bland tryckluftstillbehör, där finns kopplingar med slanganslutningar i 6mm tex http://www.jula.se/nippel-2-pack-123297

sen får du sätta en övergångsadapter till rätt gänga R15.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ovanstående talare har helt rätt i att du skall leta bland tryckluftsgrejorna. Jag hade samma problem som du, d.v.s. övergång från duschblandare till 6mm tryckslang och letade halvt ihjäl mig innan jag hittade en övergång. Du ska bege dig till närmaste Hydroscand (www.hydroscand.se) butik och ta med slang + halvtums adapter så fixar de en koppling. Har du problem att hitta rätt så skicka ett pm så skickar jag en bild på hur den ska se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...