Gå till innehåll

Avancerad ämnen


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Såg på RC att de har en forumsdel som heter "Advanced Topics" med undertexten:

This forum is intended for the discussion of ‘Advanced Topics’. Under this broad heading we hope to act as a resource and share information about difficult to keep animals and advances in technology, ideas, or reef keeping methodologies.

Låter gött med en hörna där man kan vältra sig i sin nördighet, bolla kontroversiella idéer, räkna molekyler tillsammans, försöka få överblick över akvariet som ett ekosystem och de biologiska processer som verka häri, osv. Kanske kan detta bli platsen man verkligen kan utveckla sina teoretiska kunskaper utan att känna att man stänger ute andra med den teoretiska diskursen eller ens behovet att förklara grundläggande principer utan kan direkt dränka sig och sin omgivning i kunskapens epicentrum.

I denna forumsdel tipsar vi varandra om intressanta artiklar och diskuterar dess innehåll, samlar in frågor till förebilder och experter, och bygger ett gemensamt kunskaps fundament för att ta marinakvaristiken in i nästa fas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har jag läst tillräckligt.

Lite kul att guiden har en mörk historia av medelålders män och gubbar som tar ton för att försvara sin teori kring näringsämnens påverkan på bakteriella processer. Helfestligt när det ballar ut helt med personangrep och censur. Lite som att fira midsommar med raggare, fast intressantare samtalsämnen.

Ger en också lite perspektiv till hur man uttrycker sig på ett forum.. Förstår nu varför mitt förslag inte mottogs med serenader och ovationer direkt.

Men de personer som tar plats ser man ju inte längre. Känns som det skulle kunna vara dags att ge det en ny chans.

Kanske kan trådskaparen ansvara för tråden och agera som diskussionsvärd. Då utgår jag från att man skulle starta en tråd för att t.ex. prova sina tankar och få kreativa reaktioner och förslag för att utvecklas. Alltså inte bli tyrann och låsa tråden när man sagt sitt osv.

Ok, nu har jag läst tillräckligt.

Lite kul att guiden har en mörk historia av medelålders män och gubbar som tar ton för att försvara sin teori kring näringsämnens påverkan på bakteriella processer. Helfestligt när det ballar ut helt med personangrep och censur. Lite som att fira midsommar med raggare, fast intressantare samtalsämnen.

Ger en också lite perspektiv till hur man uttrycker sig på ett forum.. Förstår nu varför mitt förslag inte mottogs med serenader och ovationer direkt.

Men de personer som tar plats ser man ju inte längre. Känns som det skulle kunna vara dags att ge det en ny chans.

Kanske kan trådskaparen ansvara för tråden och agera som diskussionsvärd. Då utgår jag från att man skulle starta en tråd för att t.ex. prova sina tankar och få kreativa reaktioner och förslag för att utvecklas. Alltså inte bli tyrann och låsa tråden när man sagt sitt osv.

Tanken väcktes när jag knopat ihop min lilla newbee guide till biologiska processer vid vodkadosering:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32490&highlight=text+vodka

Inte för att den är advanced på något sätt, men när kommentarerna trillade in och jag märkte hur den samlade kunskapen av några få individer på SVG kunde utveckla, förtydliga och rätta texten, väcktes en tanke. Vi sitter ju på ett kunskapsberg!

Man skulle kunna börja varje inlägg med ett syfte och mål. Alltså varför man skriver det man gör och vad man vill få ut av andras input. Detta blir reglerna man får hålla sig till. Ber en person om korrekturläsning så kritiserar man inte annat än språket. När målet är uppnått kanske tråden kan låsas och de som vill diskutera vidare kan skapa en ny tråd med nya syften och mål med referens till tidigare tråd.

Problem skulle kunna uppstå om någon har som mål att få fördjupad feedback på t.ex. komplicerade ämnen och en mindre insatt person ställer grundläggande frågor som förutsätts att man kan för att kunna nå målet. Kanske känslor av utanförskap och översitterifasoner från trådskaparens håll kan upplevas. Men med en tydlig trådinledning med syfte, mål och "spelregler" som måste läsas, bör man kunna hänvisa till trådens första inlägg utan att väcka för mycket negativa känslor. Det är ju trots allt regler, något som vi svenskar är ytterst vana vid.

Jag tycker min lilla vodkatexttråd var ett bra exempel på när det fungerar, och detta utan regler osv. Om utgångspunkten är att berika och tillföra, och inte att sätta sig vrångt emot för att man själv bemöttes på detta sättet i en tidigare diskussion, så är detta ju en lätt pankaka!

Så, nu pausar jag lite. Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...