Gå till innehåll

Mata solkorall utan att övergöda akvariet


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Läste ett litet Tubastrea matningstips för ett tag sedan som jag nu testat med framgång och tänkte dela med mig av.

attachment.php?attachmentid=42911&d=1264546053

Bilden är gammal och inte efter matning.

Man vill mata den ofta och mycket. Bara någon minut efter man matat fäller den snabbt ut alla sina vackra tentakler för att be om mer mat. Ett beteende som lett till KRAFTIG övermatning i mitt kar den senaste tiden..

Så, när jag tömde ut några liter vatten vid senaste vattenbytet sparade jag en tio liter i en hink. Häri placerade jag sedan Tubastrean tillsammans med en miljon artemia- och mysisbitar. Mums mums. Efter en stund av vanliga vattenbytesrutiner när maten sjunkit till botten och tentaklerna kommit ut igen för att äta mer, virvlade jag upp fodret från bottnen så korallen kunde äta en munfull igen. Detta upprepades tills maten var typ slut och korallen fick återfå till akvariet. Matvattnet i hinken kasserades, som vanligt utbytt vatten och jag fyllde sedan systemet med nyblandat vatten igen.

Jag har aldrig sett en så fet solkorall. Polyperna var maxade utåt från skelettet. Efter ett tag regurgiterade korallen det som den inte brutit ned, i små packade cylindrar. Kanske lite mindre mat nästa gång, men det är nog en bra rutin att låta djuret äta sig helt proppmätt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på... kan denna matas när som på dygnet, eller är det att den ska matas när det är mörkt?

Killens först inköp när vi startade våran hobby var ju en solkorall. Och vi visst ju inte så mycket då, och man litar ju tyvärr på vad som sägs i butik att man kan ha det. Lite mer info kanske man hade kunna få den överleva.

Har en tanke på att skaffa en sådan där snygging i framtiden, när karet kommit igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det dock lite lungt med matningen, man kan nämligen övermata solkoraller så att dom inte kan processera all mat utan der ruttnar i dom.

Har inga personliga erfarenheter av detta men jag läste på lite när jag funderade på att köpa en själv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på... kan denna matas när som på dygnet, eller är det att den ska matas när det är mörkt?

De vänjer sig vid vissa tidpunkter när de brukar få mat, och kommer då ut. Man kan vänja dem vid att matas när ljuset är både tänt och släckt. Är de indragna kommer de oftast ut när de kan vittra mat ändå.

Ta det dock lite lungt med matningen, man kan nämligen övermata solkoraller så att dom inte kan processera all mat utan der ruttnar i dom.

Har inga personliga erfarenheter av detta men jag läste på lite när jag funderade på att köpa en själv.

//NiXoN

Tack för det NiXoN! Hade säkert haft ihjäl dem annars. Jag matar dem inte varje dag, så någon övermatning då och då är säkert bra, men inte så det ruttnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har osså en solkorall, eller min sambo ville ha den så då får hon mata den.

Jag har gjort en liten matare med en bit slang 4/6mm med en 20ml spruta ansluten

i ena änden. Slangen är sen fäst i en kabellist (sån man fäster lampsladdar med på väggen)

så den blir rak och fin. Mha sprutan sugs några artemier upp åt gången och sprutas ut sakta

så "varje" huvud får en bit. Detta görs runt 2-3ggr/vecka. För oss fungerar det kanon.

Finns en färdig "matare" Kent Marine SeaSquirt feeder

Har hört att varje huvud inte behöver mat då de överför lite energi mellan varandra.

Så det gör inget om något huvud inte får mat då o då.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man bara har ett par koraller och är villig att lägga lite tid på att fixa för det så är det rätt smidigt att göra en extern behållare med pump(litet miniakvarium), då kan man flytta över korallen dit ett par timmar med några dagars mellanrum och mata den där i, inga djur som sliter maten ur tentaklerna och du kan hålla cirkulation konstant i den så maten far runt. Visserligen drygt att fylla/tömma vatten och flytta korallen var gång men samtidigt så får den äta ostört och du slipper göra mer än att slänga i lite mat när den väl är över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...