Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Mina clowner har fått liknande leverfläckar, inga ytliga prickar utan ser ut som det är "inne" i fisken, och det är mörkbruna fläckar.

Har kommit nu idag, och det är fler än en prick per fisk, det är ca 10 prickar per fisk.

Någon som har en aning om vad det är och hur man kan åtgärda det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du med foder som innehåller mycket spirulina?

Har bara matat med artemia under tiden jag haft dom (ca 2 månader) vet att det inte är det näringsrikaste, men inte bör fisken bli sjuk av det?

Fiskarna ser ju inte sjuka ut heller, dom beter sig precis som friska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara matat med artemia under tiden jag haft dom (ca 2 månader) vet att det inte är det näringsrikaste, men inte bör fisken bli sjuk av det?

Fiskarna ser ju inte sjuka ut heller, dom beter sig precis som friska.

Ok. Varför jag frågar är för att jag hade ett foder med mkt spirulina i och det gav mörka fläckar på mina clowner.

Och när jag slutade med det så försvann prickarna efter ett tag.

Men det finns säkert någon av de mer rutinerade saltsnubbarna här inne som har ett bra svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Varför jag frågar är för att jag hade ett foder med mkt spirulina i och det gav mörka fläckar på mina clowner.

Och när jag slutade med det så försvann prickarna efter ett tag.

Men det finns säkert någon av de mer rutinerade saltsnubbarna här inne som har ett bra svar.

Okej, hur vet jag om det är mycket spirulina i maten?

Någonting man kan göra test på eller bara att läsa på förpackning? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara matat med artemia under tiden jag haft dom (ca 2 månader) vet att det inte är det näringsrikaste, men inte bör fisken bli sjuk av det?

Fiskarna ser ju inte sjuka ut heller, dom beter sig precis som friska.

artemia är bara som godis för fiskarna, innehåller ingen näring! du måste köpa något annat att mata med, pellets kanske?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan svarta fläckar bero på att dom börjat härja med nån ny korall och bränt sig, t.ex knappar.

Kan det vara så att en lobophyllia bränner?

Är nämligen så att anemonen har krupit upp precis brevid lobophyllian och fiskarna simmar även lite i den då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nästan tippa på att det har med fodret att göra, möjligen kombinationen foder/korall/anemon.

Börja mata mycket mer varierat, du vill/kan inte heller leva på punchpraliner.

Ett bra basfoder tex Fauna Marine Base Food som man toppar med olika andra torrfoder.

Ocean Nutrion Fomula One och Formula Two är super med.

Sen kan man mata med massor av olika varianter.

Själv kör jag med.

FM Base Food

FM Ultra Health.

Cyklop Eeze.

Olika frysfoder som, Cyklops, Mysis, Artemia, små Krill, och annat jag kommer över hos min handlare.

Se bara till att det passar för saltvatten. Mygglarver och annat sådant får ligga kvar i frysdisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt hem lite olika slags torrfoder nu, både pellets och flakes.

Och alla fiskar går på och käkar på både och, dock inte uppe från ytan utan väntar tills det sjunker ner en bit.

Nu blir det bara frysfoder på lördags kvällarna för dom, precis som godiset för oss.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...