Gå till innehåll

MC 500 = OLJUD?


TRIDENT

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har problem med min skummare, Deltec MC 500. Den har börjat väsnas, det är ett iriterande stom ljud som sprider sig i hela huset. När jag köpte den för 3 månader sedan fungerade den perfekt, men sedan en månad tillbaka såhar den börjat surra och bruma det blir som ett pulserande motor ljud.

Vad ska jag göra?? Är det bara att kasera fanskapetsmiley11.gif ?

Är det någon annan som har liknande problem med MC 500 ?

Är det någon som har några bra rekomendationer på tysta efektiva skummare?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att byta pumpen... jag vet inte vad det är för modell men det borde ju finnas nått att ersätta den med. För jag skulle tro att det är obalans eller nått i den. Kanske räcker det med att byta impeller. Prova lite... tycker inte du ska slänga den...bättre att ta kontakt med deltec och reklamera den isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknande problem, ett högt burrande ljud som orsakas på något sätt av pumpen.

Dra lite i strömkabeln som går ner till pumpen så pumpen lyfts upp i ena kanten och släpp tillbaka den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reklamerade min Deltec 1060 pga hög ljudnivå via ett formulär på Deltecs hemsida, efter några dagar hörde en kille av sig från Simontorp och diskuterade problemet och det slutade med att jag fick nya impellrar. Jag är supernöjd med deras agerande och skummaren är nu så ljudlös man kan förvänta sig.

Min första tanke var också att jag skulle göra mig av med skummaren, men är glad att jag reklamerade den istället, för den skummar jättebra. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte fått luft in i pumphuset? När jag skall starta upp min Deltec TS1250 efter att jag har brutit strömmen, för rengöring eller liknande,så stänger jag först luftslangen helt. Tryck i sladden någon sekund så att pumpen fyller upp kammaren med vatten. Vänta en liten stund. Upprepa 2 gånger till. Starta sedan pumpen och när den är igång så öppnar du venturiventilen. Efter att jag började med detta så har min skummare blivit mycket tystare.

Impellern är vattenlagrad så det måste vara vatten runt magneten på impellorn. Får man in luftbubblor där så kan det vara svårt för dem att ta sig ut själv. Men om du drar igång den utan att släppa in luft via venturin så kan luftbubblorna tryckas ut av vattentrycket.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända du behöver göra är att trycka ned väggen mellan koppen och luft slangen i botten, tryck ganska hårt så slutar den brumma direkt. Jag får samma oljud varje gång jag rengjort skummaren, detta beror på att väggen åker upp en bit när du tar ut skummarkoppen och börjar vibrera då du startar skummaren igen!

/Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända du behöver göra är att trycka ned väggen mellan koppen och luft slangen i botten, tryck ganska hårt så slutar den brumma direkt. Jag får samma oljud varje gång jag rengjort skummaren, detta beror på att väggen åker upp en bit när du tar ut skummarkoppen och börjar vibrera då du startar skummaren igen!

/Fredde

Det har funkar jätte bra det här tipset men jag har fortfarande ett brumande ljud från min MC 500. Har satt en blå filtermatta på 5cm under den som tar bort mycket ljud. Jag har också problem med min så ni som har tipss på dena skummare skriv gärna in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kontaktade affären där jag köpte den. Dom hade aldrig haft några problem med den typen ava skummare förut, men det ända som kan alstra oljud är om det är glapp i impeller axeln, minsta lilla glapp kan generera vibrations ljud som fortplantar sig i akvariumet,akvariebänken,golvet, stommen i huset också vidare.

Mitt råd är att byta impeller med axel och allt.

JOHAN.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...