Gå till innehåll

Konverteringen från Zeo till UltraLith


Janne

Rekommenderade inlägg

Det är några som undrar hur det går med konverteringen från Zeo till UltraLith, så här kommer lite redovisning, man kan ha det som lite fingervisning också eller mer som motvikt mot manualen.

Jag startade för ca. 2 månader sen och var lite vilsen med doseringen från början och använde alldeles för mycket av preparaten.

Jag har helt inriktat mig på näringsnivån och struntade i färgerna förutom organic:en som skulle hålla någon standardnivå på spårämnena. Jag har börjat tillsätta Power Trace 3 som innehåller jod och ska justera in den innan jag tar nästa.

Jag har gått upp med kolkällan igen för att trycka ner näringsnivån lite mer, mäter idag 0,01 i fosfat(Hanna) och man kan skönja lite färg med Salifert på nitraten, men det är för lite för att jämföra mot färgkartan. Doserar 0.5 ml UltraBak morgon och eftermiddag, men nåringsnivån ligger ännu lite för högt.

Nedan kan man se hur jag doserar och att jag dragit ner dosen.

UltraBio 2 ggr / vecka 6 drp

Ultramin S 2 ggr / vecka 1 ml 0,5 ml 0,3 ml 0,2 ml

UltraBak 2 ggr / dag 0,5 ml 0,4 ml 0,5 ml

Ultra Amin dagligen 3 ml 2 ml 1 ml 0,5 ml 0,4 ml 0,2 ml

Ultra Organic dagligen 3 ml 2 ml 1 ml 0,5 ml

Ultra Power Trace 1 0

Ultra Power Trace 2 0

Ultra Power Trace 3 dagligen 0,5 ml

Ultra Power Trace 4 0

Zeolite 1 L / 2 månad(behåller 0,5 L gammal zeolit)

Aktivt Kol 0,5 L / månad

Här kommer några bilder som jag lyckats få till, de säger väl mer om mig som fotograf än akvarist.

/Janne

post-810-14468919290512_thumb.jpg

post-810-14468919290703_thumb.jpg

post-810-14468919290882_thumb.jpg

post-810-14468919291063_thumb.jpg

post-810-14468919291301_thumb.jpg

post-810-14468919291518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne,

Du har inte bara ordning på karet, nu börjar vi ju se resultat från nya kameran också.

C

Tack, så småningom ska det nog bli stil på dem också.

Ser toppen ut Janne.Jag har en tanke själv att byta märke när jag får slut på mina blå.Patrik

Ja, det funkar lika bra med FM, det är ju trots allt akvaristen det hänger mest på, vilket många tycks glömma. "Det finns ingen genvägar till det perfekta ....."

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att inte grisen kom med på bild.

Tänkte höra hur du avgör doseringen av PT 1-4. Har du någon indikatorkorall som gör att du vet "rätt" dosering av tex Trace 3?

Ja, jag har två gula koraller som ska behålla den gula färgen, det får ju heller inte bli något grönskimmer på någon annan korall.

Men det är även en kombination av hur mycket näringen korallen får, mera näring mera färg.

Ett mer tydligt exempel på det är tvåfärgade koraller där toppfärgen styrs av hur mycket polyper korallen har ute(eller var, längst ute på toppen har vi de längsta polyperna), då kan man med mer näringen trycka ner toppfärgen mot basen på korallen.

Med väldigt lite näring så blir det bara tillväxtzonen som får den andra färgen, och det är väl det som är ZEOvits signum, men det går även att uppnå med FM.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...