Gå till innehåll

Mantisräka film


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Mja. 100 liter är minimum för en vuxen O scyllarus. Själv har jag 220 och tycker att det är i minsta laget. I det vilda så jagar de över stora områden så även med ett akvarium på flera kubikmeter skulle den ha utnyttjat all bottenyta.

Jag har den inställningen att djuren inte bara är till för oss, så för mig är det viktigt att ens husdjur har det så bra som möjligt - därmed säger jag inte att jag tar hänsyn till alla lägre djur i mitt akvarium, men stomatopoder till hör några av de mest intelligenta ryggradslösa djuren. På så sätt tycker jag att de förtjänar mer respekt.

Jag hoppas att det finns mycket LS i din sump och/eller pvc-rör, för peacockens skull. Har du frågor ang. skötsel eller något annat så tveka inte att skicka ett PM.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med på alla punkter, frågan blir bara var man ska dra gränserna och utifrån vilka spekulationer. I förhållande till de enorma rymder våra "husdjur" rör sig i sitt naturliga habitat blir 100 eller 1000 liter snarare en fråga om pest eller kolera. Någon etisk diskurs blir också ganska ointressant med tanke på att svensken konsumerar strax under tio kilo fisk per person och år. Att applicera mänskliga känslor och resonemang kring värdet på djurs liv blir lätt motsägelsefullt och inte minst på en tämligen infantil nivå. Exemplifikationen kring djurens naturliga levnadsyta blir enligt min mening ungefär lika intressant som argumentet att man ger djuren en tryggare miljö i akvariet utan naturliga fiender.

Går det att tala om rätt eller fel gällande hur ett korthus faller? Man brukar säga att jorden genomgått fem globala massutrotningar där 40-90% av alla jordens organismer förintats. Dessutom är 99% av alla arter som funnits utdöda. Att ur detta perspektiv tala om fiskbeståndet i östersjön, "global warming" eller min mantris levnadsyta blir tämligen ointressant. Jag skulle iof kunna berättiga förintelsen och återlämnat Palestina till araberna. Skål för det!

Ang. stenen så investerade jag strax under två tusen svenska riksdaler i LS för att skapa en bättre miljö med många gömställen. Sitter bara på ett 32 mm rör, vilket kanske är lite väl tunt..? Vad har du för diameter?

Hur gör du med foder? Han fick levande fiskar i butiken. Har mest läst om levande foder. Jag testade med en fryst räka, vilket slukades ivrigt. Funderar lite på att föda upp sötvattenssniglar vilket borde uppskattas. Jag låter djuret jaga maten lite. Tänkte gömma lite räk- och musselkött i gamla snäckskal som den då måste krossa. Lite input här hade varit givande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med på alla punkter, frågan blir bara var man ska dra gränserna och utifrån vilka spekulationer. I förhållande till de enorma rymder våra "husdjur" rör sig i sitt naturliga habitat blir 100 eller 1000 liter snarare en fråga om pest eller kolera. Någon etisk diskurs blir också ganska ointressant med tanke på att svensken konsumerar strax under tio kilo fisk per person och år. Att applicera mänskliga känslor och resonemang kring värdet på djurs liv blir lätt motsägelsefullt och inte minst på en tämligen infantil nivå. Exemplifikationen kring djurens naturliga levnadsyta blir enligt min mening ungefär lika intressant som argumentet att man ger djuren en tryggare miljö i akvariet utan naturliga fiender.

Går det att tala om rätt eller fel gällande hur ett korthus faller? Man brukar säga att jorden genomgått fem globala massutrotningar där 40-90% av alla jordens organismer förintats. Dessutom är 99% av alla arter som funnits utdöda. Att ur detta perspektiv tala om fiskbeståndet i östersjön, "global warming" eller min mantris levnadsyta blir tämligen ointressant. Jag skulle iof kunna berättiga förintelsen och återlämnat Palestina till araberna. Skål för det!

Ang. stenen så investerade jag strax under två tusen svenska riksdaler i LS för att skapa en bättre miljö med många gömställen. Sitter bara på ett 32 mm rör, vilket kanske är lite väl tunt..? Vad har du för diameter?

Hur gör du med foder? Han fick levande fiskar i butiken. Har mest läst om levande foder. Jag testade med en fryst räka, vilket slukades ivrigt. Funderar lite på att föda upp sötvattenssniglar vilket borde uppskattas. Jag låter djuret jaga maten lite. Tänkte gömma lite räk- och musselkött i gamla snäckskal som den då måste krossa. Lite input här hade varit givande.

Visst har du på sätt och vis rätt. Men, om jag ska dra det till sin spets, så är det inte ok att hålla djur i fångenskap under helt oacceptabla förhållanden för att peka på någon annan och säga att de är värre. I så fall kunde folk bete sig hur de ville mot sina djur och sedan bara hävda att de inte är lika illa som valjakten och därför borde folk inte lägga sig i.

100 liter är enligt Dr. Roy minimum, men jag har hört om O. Scyllarus som fått leva i Clownhotel (!).

Jag tvivlar på att han kommer in i ett rör med 32mm diameter men du kan ju alltid testa. Jag tror mina är 75, det räcker för att han ska kunna vända i rören, vilket han verkar uppskatta. Alternativet är väl en del grus eller mindre LS så din peacock kan bygga sig något eget.

Vad avser maten så varvar jag frysta räkor med musslor och ibland får han turbos. När han får räkor så får han komma upp till ytan och hämta från min hand, musslorna lägger jag på olika ställen, på så sätt får jag honom att leta efter födan. Jag har aldrig testat att peta in mat i gamla snäckskal, gör gärna det du.

Nu ser du inte ut att ha så starkt ljus i sumpen men tänk på att det är viktigt att din peacock ska kunna fly ljuset helt och hållet, det ger dig bättre chanser att slippa shell disease.

Bland det sundaste jag läst på länge! -respekt

Tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...