Gå till innehåll

Hur länge klarar SPS/LPS koraller en frakt?


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Undrar hur länge SPS/LPS koraller klarar av att vara i en påse? Har funderingar på att åka mot skånehållet o köpa SPS och LPS koraller, tar juh ett tag att köra hem därifrån till karlskrona, undrar om det är lönt att köpa koraller med tanke på resan, har inte så bra koll på hur länge sånt klarar sig i påse utan att ta skada/må dåligt?

Vore tacksam för alla svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte precis säga som MR B, har oxå för mig att dom som fraktas längre sträckor fraktas med syrgas kopplade, sen har jag även hört att vissa inom mindre streckor fyller påsarna med syrgas innan dom skickar iväg.. dock är denna resan jag ska göra bara mellan Karlskrona och lomma, så det borde bara bli några timmar i bil. Men tänkte iom att SPS och LPS är så pass känsliga koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kan inte svara för just SPS:er men kan inte tro att det ska vara nått problem. Vi har åkt från Stockholm hem till skellefteå, en sträcka på 80 mil. Dvs ca 10 timmar i bil men packade i påse ca 1 dygn innan avresan. Dom har varit packade med extra syragas iof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åkte från Jönköping till Lund med en anemon i en hink med lock på, denna låg dessutom i bilen över natten innan jag kom hem och kunde stoppa den i karet. Jag har den än idag och den mår hur bra som helst. :) Resan tog några timmar då jag även hade släp bakpå bilen.

Jag kan inte se att du kommer få några bekymmer så länge du packar med gott om vatten och i en stor påse. Är det till ZG du ska till så har de syrgas och stora påsar, så be dem fylla på en kopp extra vatten i varje påse samt fylla på med syrgas så bör du väl ha både hängsle, livrem och en klick superlim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åkte från Jönköping till Lund med en anemon i en hink med lock på, denna låg dessutom i bilen över natten innan jag kom hem och kunde stoppa den i karet. Jag har den än idag och den mår hur bra som helst. :) Resan tog några timmar då jag även hade släp bakpå bilen.

Jag kan inte se att du kommer få några bekymmer så länge du packar med gott om vatten och i en stor påse. Är det till ZG du ska till så har de syrgas och stora påsar, så be dem fylla på en kopp extra vatten i varje påse samt fylla på med syrgas så bör du väl ha både hängsle, livrem och en klick superlim.

Jajjemen precis, va där i sommras och såg massa intressant, men vågade inte pga värmen i bilen, så tänkte göra ett nytt försök innan vintern är över. skall följa ditt råd o be dom slänga i en extra kopp och syrgas och förklara resans längd. tackar för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem alls att åka långt, tror också att temperaturen är det viktiga!

Annars så kan nog syrgasen vara ett problem... Vad händer när du kommer hem och slänger i påsarna i akvariet för att det ska få rätt temperatur och den ligger och guppar under en varm armatur och påsen är fylld med 100% oxygen...

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Be om en frigolitkartong att transportera dem i också, det brukar finnas att få ta med sig.

Daniel, jag minns inte exakt vad det står på flaskan, om det är 100% rent syre eller vad, men jag har aldrig haft något bekymmer själv, samt att det finns vatten och lite luft i påsen innan du fyller den, så det är inte enbart ren syrgas i påsen vid transport. En öppen låga kan vara en sak, men en armatur som sitter på någon dm avstånd samt vatten som kyler på andra sidan tror jag sänker risken till i princip noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar iof öppna påsen innan jag lägger den i akvariet, på så sätt försvinner all ox och sen strömmar det in ny syre i påsen medans den tempurerar. Har en frigolitlåda som kommer från djuraffär som jag brukar använda till o frakta koraller/fisk även från närliggande butiker, tycker dom lådorna är kanon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller värmen så har vi åkt både på vintern och högsommaren Stockholm-skellefteå. Det viktigaste (när man har friggkartong) är nog att inte hålla på och öppna kartongen. Friggkartongen isolerar väldigt bra både mot kyla och värme, håller temperaturen invändigt stabil. Sen under de mest solvarma dagarna kan man även skymma solen så att de n inte ligger direkt på kartonerna. Detta har funkat fint för oss i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende lite på vad det är för SPS så fungerar olika metoder bra, jag har haft M.confusa liggandes utan vatten i en frigolitlåda i 8 timmar utan skada, medan hystrixen i samma körning dog i princip allt som var ovanför vattenlinjen. Men att köra från Lomma tar ju max 3h, packa dem i vatten så tror jag inte det är något problem alls så länge du håller temperaturen ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på om det går att skicka SPS-fraggar och typ Zoanthus med posten. Om man packar och postar precis innan lådan töms under vår och sommar borde det fungera.

Till skillnad från alla de akvarieplantor jag skickat, krävs kanske en större mängd vatten och luft i påsen. Hade kunnat vara värt att testa både med och utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft koraller både lps och sps liggandes i kartong utan vatten i över 10 timmar och de har klarat sig.

Lps är väl dock inte att rekommendera för de skär sig och klibbar ihop.

Har du tänkt att köra och ha dem i en varm bil eller rumstempererat så skulle jag inte oroa mig även om det rör sig upp emot 10-15 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går... Visst. Men man får inte. Ajja bajja. Inga djur med posten.

Rent teoretiskt, borde det enklaste vara att skicka med Bussgods. Gör en deal med den lokala akvarieföreningen / butiken / sjukhuset / plåtverkstan, vem man nu behöver ha tumme med för att få stjäla lite syrgas. Blås en puff syrgas i påsen, förslut, packa som vanligt, och ner till bussgods som redan tidigare har blivit varskodda om att du har ett packet du vill skicka med så kort varsel som möjligt.

(Här i stan har det varit möjligt att få ett löfte om att vara på plats med paketet senast kvarten innan direktbuss till götet ska avgå för att paketet ska få åka med, och mottagaren kan stå och vänta på det när bussen anländer...)

Man får dock inte skicka levande med bussgods i heller, så det är "utan deras vetskap" och helt på egen risk.

Heatpacks, och frigolitlådor går... uh, gick bra vintertid. Fast jag vet inte var man får tag i lämpliga heatpacks längre. Jag hittade ett knippe på eBay som var till för just djurtransport. Fungerade på samma sätt som "handvärmare" man kan hitta i en del butiker, fast blev inte lika varma. De är dock inte på något sätt temperaturreglerade, så för små lådor, eller för välisolerade gav höga temps.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte ett hörn som en tumnagel av en flakväxande montipora eller några huvuden på en Zoanthus klara sig i typ en MER-flaska med lite vatten i botten..? De små polyperna lär ju inte förbruka några större volymer syre. Temperatur och ljusbrist lär vara mer kritiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte i den som en korallgobid råkade följa med i och överlevde resan i utan vatten!! :)

Haha, jo det stämmer bra! Den vart den mest tåliga fisk jag haft, tyvärr konstaterade vi bara för ett par dagar sedan att det var ett tag sen vi såg den så den har nog tyvärr avlidit nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte ett hörn som en tumnagel av en flakväxande montipora eller några huvuden på en Zoanthus klara sig i typ en MER-flaska med lite vatten i botten..? De små polyperna lär ju inte förbruka några större volymer syre. Temperatur och ljusbrist lär vara mer kritiskt.

Zoanthus fungerar för det mesta alldeles utmärkt att skicka i bara blött toapapper, men i en MER flaska skulle de säkert klara sig bra i vatten också så länge det inte är någon längre period. Har någon länk sparad där Anthony Calfo går igenom fördelarna med att skicka anemoner utan vatten just för att de då inte kan förorena sitt eget vatten så mkt att de dör av det.... nope, hhade inte länken kvar men jag har en pdf av den iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...