Gå till innehåll

RSM250 ninan


ninan

Rekommenderade inlägg

Riktigt fint kar!

Hur gick det med sjöharen och den filtrerade korallen? Puttrar de på?

Sjöharen försvann för ca en månad sen och har inte synts till sen dess vilket är tråkigt men samtidigt så kan man ju förstå att nu när vi inte har så mycket alger längre så finns det ju ingen mat till den.

Vi har också råkat ut för att vår Val. Strigata (grävskopan) har dött. Den blev helt personlighetsförändrad. Det verkade som om den nästan var förlamad och fenorna förtvinade innan den dog :-( Pratade lite med handlaren om detta och tydligen var det många som haft liknande problem med denna personliga fisk.

Korallen lever dock och står i.

Jag har numer NP-biopellets i ett rör där ett av filtren egentligen skall vara (kör helt filterlöst) och därmed har jag tillsatt den 6e pumpen till akvariet.

Nu är det snart dags att byta lysrör då vi kört i cirkus ett år. Nu sitter det T5 39W, tre vita 10 000k och tre blå i karet. Får se om vi labbar något med detta nu. Kan ju vara roligt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Mycket snyggt akvarium!

Beställde du din från sidan som du länkade till? Fungerade leverans m.m. bra?

Mvh

Hej,

Japp, jag beställde från sidan jag länkade till. Skickade epost till dem.

Notera att de kör med 110V i Usa så antingen får man köpa omvandlare på t ex Clas Ohlsson eller Kjell o Co eller köpa pumpar med 220V. Jag kör just nu med omvandlare men jag har pumpar också (Resun SP-980). Pumparna köpte jag här i Sverige och de är ju Kinapumpar=billiga (ca 100kr/st). Om du köper pumpar m 220V så måste du se till att du får impellrarna med skimmern så du kan byta ut de som finns i de vanliga pumparna. Det tog några veckor från beställning till leverans. Man får ju räkna med tull på ca 500kr också.

Jag tror också att de har en modell numer som man inte behöver göra hål i locket som det har varit tidigare. Kolla i denna tråd där denna skimmer får ros och ris. http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/45876-redsea-max-euroreef-skimmer-page-140.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På nyårskvällen 2009/2010 provade vi placering och vi fyllde sedan akvariet med saltvatten på Nyårsdagen 2010.

Det har varit en resa genom uppstarten med en massa spännande moment, den supervarma sommaren med ett akvarie med huv som borde vara svårt att hålla kallt utan kylare och en höst med strid med högt Nitrat.

Vi köpte ett paket för vi trodde vi skulle nöja oss med detta men när man väl tittar tillbaka så är det en hel del ytterligare tillbehör som köpts till som t ex UV-C, automatisk vattenpåfyllning, NP-biopelletsreaktor och en annan skummare. Däremot har vi försökt köra ganska enkelt och bytt vatten ofta, använt blandad kost, buffrat lite Kh, använt aktivt kol och fosfatremover i strumpa och sedan har vi lagt i lite jod då den gröna stjärnpolypen surade ihop, men nu växer den som en galning och håller på att ta över från vår ”ja vad det nu är för något”...Heliopora tror jag det var.... som började växa efter några veckor i karet. Lite synd men det är väl svårt att göra något åt när stjärnpolypen sprider sig eller?

Jag roade mig att spela in ett par korta klipp med vår pocketkamera idag som jag lade i akvariets album. Tyvärr blir det ganska platt men det ger i alla fall en mer levande bild än på stillbild. Här finns akvariets album

Bifogar en bild som blev lite kul :-)

post-3867-14468920996139_thumb.jpg

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hör om elbolaget kan hjälpa dig med ett bensindrivet elverk. Det brukar inte vara något problem om man berättar att man har ett väldigt dyrbart akvarium som inte kan vara strömlöst så länge.

Mmm hade faktiskt tänkt ringa dem då jag vill ha lite mer info om avbrottet. Får väl kolla vad de har att erbjuda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Ja det var länge sedan jag både var på guiden och uppdaterade tråden Fredrik. Tiden går fort när man har roligt :-)

Jag kör fortfarande på med samma filosofi. Gör det lättskött och håll inte på att balta med akvariet för mycket. Jag gör delvattenbyten varje eller varannan vecka. Byter kol och phosfatremover var 1-2 månader och kör i några droppar jod 1 gång i veckan. Detta håller akvariet igång och det mesta verkar må toppenbra.

Jag lyckades tyvärr med ett missöde i våras då jag hade lyckats att dra ur kabeln till fläktarna på baksidan och jag kunde inte förstå varför allt blev hängigt. Jag mätte alla värden och funderade massor. När jag kom på fläktarna kollade jag tempen och det var 35 grader!!!!! i akvariet. Tyvärr gjorde detta att flera koraller, räkorna och elddvärgkejsaren lämnade in och jag är väldigt glad att skadan inte blev värre. Att något klarade sig överhuvudtaget. Elddvärgkejsaren är mycket saknad så en ny skall införskaffas. Intressant är att dom rosa bubletip anemonerna antog en mer märkpennsrosa ton än de haft tidigare efter överhettningen. De verkar fö trivas toppen i akvariet och den som införskaffades har blivit 6 stycken på ca 1 år. 3 av dem är kvar i akvariet och de andra är sålda. Jag tolkar det också som ett trivseltecken då de inte är stressade. Det verkar som om det finns lagom lugna platser i RSM250t med orginalpumpar för dem. Dom har aldrig gått omkring något speciellt utan hittat sin plats efter delning och stannat där.

Det har också tillkommit två stycken gobies Nemateleotris decora till akvariet och dessa är fina då de simmar och bor tillsammans. Jag bifogar ett foto och allt som är med där förutom gobisarna klarade min "kokning".

Jag skall lägga upp lite nya blider i albumet för akvariet också bara jag får tid. Jag måste ta tag i gallringen av grön stjärnpolyp. Den är helt galen. :snurrig:

post-3867-14468922649628_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

nu har jag uppdaterat albumet för akvarietP1040322.JPG

ifall någon vill kolla. Jag är speciellt glad att se hur det jag tror är en Heliopora har utveckats från starten till nu. Den var ju bara en liten plutt på en av de levande stenarna jag köpte. Nu ser den ju ut som ett helt träd :-)

post-3867-14468922707822_thumb.jpg

albumet finns på picasa som jag refat tidigare

Hoppas ni inte tycker att jag tjatar med mina bilder men det är väldigt farcinerande att se hur allt växer och hur det utvecklat sig över de 1 år och 8 månader det varit igång.

post-3867-14468922707693_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, en nanoskimmer är ju alltid en nanoskimmer. Ju värre prylar man har dest bättre egentligen. Allt är ju en kompromiss. Vi ville ha ett snyggt kar men tänkte nog inte på ljudet. Jag har ju gjort lite andra åtgärder också med fläktarna och så för att få karet tystare och jo då, jag är fortfarande nöjd med skimmern. Den är tvärtyst i jämförelse med RSM skimmern och den skummar bra både tort och blött. Det var dock lite lärtid i början. Nu får jag tömma koppen någon gång i veckan för annars geggar det över. Jag har också fått skicka efter nya skummarhjul då de jag hade började försvinna och skummade sämre. Jag har nu nya med en beläggning och dessa verkar hålla. Jag skaffade en extra omgång utifall att. Det är ju långt från USA. Kan ta lite bilder om du vill någon dag det är ljust ute. Hur går det själv. Har du pillat nåt på orginalutförandet?

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fint ut i karet! :) Jag var inne och snokade lite i ditt album också, var många fina bilder där.

Jag köpte mitt RSM begagnat och förra ägaren hade bytt ut alla pumpar mot tystare, enligt honom. Själv har jag inget att jämföra med men jag har ingen anledning att inte tro på honom. :) Jag stör mig inte på ljudnivån på karet (mer än när kylaren går) så det är väl helt okej. Men visst märker man skillnad i ljudnivå om man stänger av skummaren. Det är väl de enda modifieringarna egentligen, jag använder inte fläktarna på baksidan heller.

Det som är den största orsaken till att jag jag funderar på annan skummare är att jag tycker jag har svårt att få orginalet att skumma ordentligt. Jag har vattenivån i rätt höjd (enligt instruktionsboken) och jag har automatisk vattenpåfyllning för att behålla den nivån. Skummaren är rengjord och jag har testat med att höja och sänka nivån i skummarkoppen. Den inställning jag har nu är att jag släpper på så mycket bubblor skummaren kan generera och koppen i botten så får jag upp skum men det blir inte några mängder att tala om. Har jag tur har jag kanske en cm i koppen efter en vecka typ.. och det borde finnas lite mer att skumma ur tycker jag.

Kom på nu när jag sitter här och skriver att jag kanske borde testa att ändra vattenivån lite och se om det ger någon skillnad. Tänkte att eftersom skummarpumpen är utbytt så kanske idealnivån på vattnet ändrats lite för att skummaren skall fungera bra.

Får se hur det blir men låter ju bra att du är nöjd med skummaren, det är ju inget minus att den är tystare heller. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tänkte lägga mig i lite här med skummaren. Har haft mitt 250 igång i ca 8 månader nu. Köpte mitt beggat och han som hade karet innan hade haft koppen max uppskruvad. Har gjort på samma sätt men jag kan hålla med om att det inte blir så mycket i den. Har provat andra inställningar men har då mest haft problem med att den fyller koppen med vatten isället för mög så att säga. Funderar på att byta skummare men vet inte riktgit till vad kanske deltec 500 verkar funka att få dit den utan att ta hål i toppen.

//F

Ändrat av Nemisis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Frågan är ifall de första glasrosorna har dykt upp i akvariets sump? De är mycket ljusare i färgen än de bilder jag lyckats hitta men de agerar som glasrosor. De liksom drar in foten istället för tentacklerna. Jag har ju pepparmintsräkor i visningstanken så det kanske är därför jag inte sett några där. Är det någon fara. Skall jag utrota detta vad det nu är för något?

post-3867-14468922822147_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 2 år senare...

Nu leker sadelclownerna. Första och andra gången på 4 år. Lyckades fånga äggläggningen på film. Kul att det alltid händer nått nytt i akvariet. Någon annan som har lekande clowner?

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att du lyckats filma clownernas lek! :)

Mina clowner leker regelbundet och jag vill gärna se det som ett tecken på att de trivs. -dans Och stämmer det antagandet får man ju hoppas dina clowner fortsätter leka också. Nu har jag iofs Ocellaris clowner så det kanske är skillnad på hur ofta de leker, någon som vet? Enda nackdelen med att mina leker är att de är så aggressiva när jag skrapar rutan i närheten av deras hörn. -boxing Oftast klarar jag mig och de attackerar skrapan istället, men det finns ju gånger då det gjort ont att skrapa rutan.:smiley18:

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag iofs Ocellaris clowner så det kanske är skillnad på hur ofta de leker, någon som vet?

/F

Dom har fortsatt att leka och man ser ögon på larverna om man kollar nära på dem- Mina är inte värre arga än vanligt. Det brukar gå två tre dagar mellan äggomgångarna och sedan leker de igen. Kul faktiskt :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P1010206.JPG

P1010080.JPG

Det var länge sen jag tog några bilder och som vanligt låter jag bara akvariet sköta sig själv med regelbundna vattenbyten och kontroller. Jag försöker låta bli att röja runt för mycket så det blir lite vildvuxet. Någon som vill byta till sig rosa bubbletipanemoner mot någon korall? Jag har ju några stycken.... Mandarinen fick idag ryck och började sturska mot sig själv i akvarieglaset. Stirre min gula kirurg var ju som vanligt tvungen att vara med på bilden. Stirre är bland de första fiskar vi skaffade och han är nu i alla fall ca 5 år.

Ändrat av ninan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...