Gå till innehåll

Hur får man död på skivanemoner?


Curtus

Rekommenderade inlägg

Vill inte att skivorna ska ta över karet så jag tänkte höra om någon vet hur man kan ta död på dem?

Har provat att strimla dem med rakblad (verkningslöst) och injecera dem med Joes Juice(var tvungen att testa).

Nån som har några tips?

Tänkte att jag skulle testa med kokande vatten och isbitar också men inte kommit så långt än.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog höra med nån som kanske byter stenen med dig om det bara är vissa lösa stenar dom växer på.

Äffären är nog villig att byta en sten full av skivor mot några utan.

Annars vet jag inte hur man skall göra då jag aldrig försökt få bort skivorna själv utan vill ha fler :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kläm en grov pincettång kring halsen precis ovanför foten och dra.

Vissa kolonianemoner är giftiga om de störs, så i med lite extra aktivtkol när du meckar. Akta fingrar om du har öppna sår och peta inte i öga, rumpa eller annan kroppsöppning. Skyddshandskar är nog att föredra. Glasögon om du klämmer och skär ovan ytan, de kan poppa och skvätta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kläm en grov pincettång kring halsen precis ovanför foten och dra.

Vissa kolonianemoner är giftiga om de störs, så i med lite extra aktivtkol när du meckar. Akta fingrar om du har öppna sår och peta inte i öga, rumpa eller annan kroppsöppning. Skyddshandskar är nog att föredra. Glasögon om du klämmer och skär ovan ytan, de kan poppa och skvätta.

Lycka till!

Tror inte det funkar att slita bort, det är så jag har fått min massiva koloni av dina randiga skivor William :)

Det blir alltid nåt litet slem kvar, sen tar det inte många dagar tills slemmet blir skivformat och en liten mun kan anas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått bort några genom att injicera dem med koncentrerat kalkvatten.

Koka 30 gram Rowakalk eller liknande i 10 gram vatten och injicera sedan med en spruta + 1,3 mm stålkanyl. Den går att köpa på apoteket. Om man säger att den grovleken skrämmer alla narkomaner så går det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att introducera fiskar som ska äta skivorna är väll att dom inte enbart går på det som jag vill bli av med. Utan risken finns ju att dom även går på sånt som ska vara kvar.

Hur som helst så kejsare finns redan, dock går han i sumpen nu då han fick så jäkla mkt stryk av min flavicauda.

Fjärilsfisk har jag sneglat lite på.

Men det faller lite på att jag är av den tron att om man bara matar ordentligt så låter dom korallerna vara. Vilket jag iom, dvärgkejsare och kejsare redan gör.

Kanske blev lite krångligt svar men men=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...