Gå till innehåll

Krabba drog in ricordea


nike83

Rekommenderade inlägg

I morse tog jag en svar krabba (terminator-krabba) på bar gärning, i akten med att släpa in min Ricordea under stenarna där han bor...

Detta resulterade att det belv ett räddningsarbete med att försöka få ut min anemon. Nu ligger en terminator-krabba och en hårig krabba i en hink... Den håriga krabban blev bonus, då jag fick riva halva revet för att få tag på Ricordea:n...

Krabban jag fick tag på är 3-4 cm i diameter, men nu är de inte honom jag är orolig för. Utan jag har en ännu större terminator-krabba (minst 5 cm i diameter) som jag nyss beskådade dra in ett stort snäckskal in i stenröset... Hur fångar jag denna utan att riva hela akvariumet?

post-3725-14468919393118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en petflaska och skär av den på två ställen. Det första högst upp och det är den öppningen som krabban ska komma in i. Därefter skär du av den en bit längre ner och vänder sedan "toppen" upp-och-ner i bottendelen. (Liknar en klassisk getingfälla). Sätt sedan fast "toppen" i "botten" med en häftapparat, påsförslutare mm så att krabban kan krypa in men inte ut. :)

Jag gjorde detta som en fiskfälla men fångade bara krabbor. Jag la en sten i botten (den ska ligga på sidan och så till att krabborna kan klättra in via någon LS...) så att den inte flöt upp och sedan in med lite goda räkor...

That's it!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en petflaska och skär av den på två ställen. Det första högst upp och det är den öppningen som krabban ska komma in i. Därefter skär du av den en bit längre ner och vänder sedan "toppen" upp-och-ner i bottendelen. (Liknar en klassisk getingfälla). Sätt sedan fast "toppen" i "botten" med en häftapparat, påsförslutare mm så att krabban kan krypa in men inte ut. :)

Jag gjorde detta som en fiskfälla men fångade bara krabbor. Jag la en sten i botten (den ska ligga på sidan och så till att krabborna kan klättra in via någon LS...) så att den inte flöt upp och sedan in med lite goda räkor...

That's it!

en sådan har jag redan! men jag måste nog kapa av den mycket mer då! jag har nu själva korken som öppning! o jag tror att jag få halva karets invånare i min petflaska!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis en sån brun krabba du har där Fredrik hade jag problem med. Jag fick avlägsna två st sånna då de drog i mina rhodactis och min ricordea. Den tredje krabban som gjorde det blev av med en klo i ett försök att få upp honom. Sen dess har han hållit sig lugn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis en sån brun krabba du har där Fredrik hade jag problem med. Jag fick avlägsna två st sånna då de drog i mina rhodactis och min ricordea. Den tredje krabban som gjorde det blev av med en klo i ett försök att få upp honom. Sen dess har han hållit sig lugn :)

får se om jag får ut den stora krabban!

har lagt ut mina krabbor på bortskänkes nu iaf.... annars så , hmm kanske lägga dem i grytan? ge bort till mamma? ge till Viktoria i gåva när hon gifter sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får se om jag får ut den stora krabban!

har lagt ut mina krabbor på bortskänkes nu iaf.... annars så , hmm kanske lägga dem i grytan? ge bort till mamma? ge till Viktoria i gåva när hon gifter sig?

Mmm gåva till Viktoria låter bra, Får man köpa in sig i presenten månne?

Gör terminators någon nytta i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm gåva till Viktoria låter bra, Får man köpa in sig i presenten månne?

Gör terminators någon nytta i sumpen?

japp, du kan få köpa in dig i asken i form av en Big-pack glasslåda (med eller utan glass)...

visst kanske den gör nytta! de käkar ju skräp...

i värsta fall så svälter den ihjäl och dör....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en tanke! fiska krabba med räka!

tog en räkstjärt från frysen, tinade lite, band ett snöre runt och ett sänke.

firade ner framför där jag trodde den stora krabban bor. efter några minuter så började något röra sig i sanden.

den var riktigt feg och skygg i början, men när den kände lukten så kunde den inte motstå en räka som låg och luktade gott....

när den väl hade fått tag på räkan, så släppte den inte! dock spärrade den fast sig mot en sten, och det blev faktiskt en liten dragkamp!

mycket praktiskt att den höll fast vid räkan även, om jag lyfte upp snöret+räkan+sänket+krabban :)

så nu har jag en krabba modell större i min hink också. mätte ca 5cm i diameter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har 2 håriga små krabbor (dom för ibland oljud i form av klick-klick:)) och en lite större utan hår i mitt mkt nystartade akvarium, dessa följde tyvärr med min ls men det kanske är vanligt-ja är nybörjare på salt., men ska man ta itu med att fånga dom på en gång eller vad är rådet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har 2 håriga små krabbor (dom för ibland oljud i form av klick-klick:)) och en lite större utan hår i mitt mkt nystartade akvarium, dessa följde tyvärr med min ls men det kanske är vanligt-ja är nybörjare på salt., men ska man ta itu med att fånga dom på en gång eller vad är rådet..

Krabbor är nyttodjur, låt dem vara. Skulle någon av dem däremot bråka i framtiden så kan du ju försöka fiska upp den, men det är dumt att döma alla innan någon har gjort något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu var det inte den håriga krabban som gjorde något, utan den svarta med röda ögon! den håriga var bara en bonus som jag fick med mig !

Om du saknar honom Fredrik, kan du få min jag drog ur karet i går. en likadan fast på nästan 4 cm tvärs över ryggskölden; blev lite misstänksam när mina turbusar försvann och det låg massa skal runt en och samma sten.

Fick riva halva karet för att få ut honom/henne.

Så om nån vill ha den, är det bara att höra av sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm dessa krabbor:) jag är dessutom nybörjare på det här men som tur är så är karets inredning med ls bara i starfasen och ja ska möblera om allt så upp me all sten igen, finns det nån metod man kan ta ut dem med-typ nån vätska man sprutar eller...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du blandar salt i en hink med vikten 1.032 eller liknande brukar krabbor och liknande rusa ut ur sina hålor om man lägger stenarna i det vattnet några sekunder. Men man får ha en liten håv redo och kasta över amphipoder och liknande i normalt saltvatten illa kvickt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du blandar salt i en hink med vikten 1.032 eller liknande brukar krabbor och liknande rusa ut ur sina hålor om man lägger stenarna i det vattnet några sekunder. Men man får ha en liten håv redo och kasta över amphipoder och liknande i normalt saltvatten illa kvickt.

ja provade ditt förslag å det funkade, tack:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag tycker synd om krabban att få bo i en hink bara för att denna gått på sin instinkt att finna mat alla djur har en viss betydelse, så är det i naturen, i havet. Även om man inte vill förlora en korall så tror jag även att den gör nåt bra, varför inte bara mata den med en räka, tror nog att den föredrar en räka över en korall. denna kanske såg att nä den här korallen den kommer endå att dö snart bäst jag städar undan den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...