Gå till innehåll

då var det dags för ett skapligt projekt


henke_f

Rekommenderade inlägg

Tja

jag och frugan har taget slag i saken och startat med att bygga hus entligen.

Då passar jag på att uppgradera mig och köper ny burk och teknik.

Har planerat att bygga in burken i väggen och med det få ett helt eget litet kryp in.

Rummet blir inte så stort ca 1200mm x 1500mm burken kommer att sitta i väggen som är 1200mm.

Plattan är juten och vatten och avlop finns i rummet... Något jag bör tänka på ???

ska försöka hålla er uppdaterade.

Mvh henke

post-2416-1446891939379_thumb.jpg

post-2416-14468919393943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fuktspärrar, ventilation har ni nog redan koll på, men det rummets Eluttag ska väl helst också sitta på en eller två Egna säkringar isolerade från resten av huset, en för backup pump(ar), värme och sådant. och en för belysning och resten av pumparna.

se också till att du drar ledningar som klarar av lampor och dyl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja

jag och frugan har taget slag i saken och startat med att bygga hus entligen.

Då passar jag på att uppgradera mig och köper ny burk och teknik.

Har planerat att bygga in burken i väggen och med det få ett helt eget litet kryp in.

Rummet blir inte så stort ca 1200mm x 1500mm burken kommer att sitta i väggen som är 1200mm.

Plattan är juten och vatten och avlop finns i rummet... Något jag bör tänka på ???

ska försöka hålla er uppdaterade.

Mvh henke

Wow imponerande bygge.

Jag hade satt uttag i taket för ljusarmaturerna och styrning på dessa antingen via ett tidur i centralen alt om man kan koppla in dessa uttag på en extern styrdator tex GHL profilux

Vilken ventilation kommer du ha. Om du har TL/FL aggregat så som Norberg skriver ta tillvara på den värmen som blir i detta lilla rum. Har man en Värmeväxlare så de grader som blir från akvarierummet värmer upp Uteluften/tilluften såpas att du får en bra gratis värme i resterande hus.

Plastmatta på väggar och golv med utslagsvask och osmosen tillkopplad på en extra vatten uttag.

Bor du på landet eller större risk för elavbrott?

Några uttag extra för att koppla in för kraft från externt elaggregat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och se till att akvarierummets samtliga elinstallationer INTE ligger under samma jordfelsbrytare som används i övriga huset. (Trist om karet slocknar för att en tvättmaskin, kylskåp, brödrost eller elektrisk häcksax osv spökar; allra värst om man inte är hemma när det sker...)

I mitt fall har jag helt och hållet undantagit elen i akvarierummet från JFB:erna i husets elcentral. Kommer istället att placera lokala JFB:er i eluttagen i akvarierummet allt efter behov. (Vissa saker bör inte ha JFB alls.)

Ska du ha bergvärme så är det en trevlig möjlighet att koppla in en värmeväxlare på kalla sidan av denna för kylning - MYCKET billigare i drift än traditionella kylare. Självklart kan man även sätta en på den varma sidan för uppvärmning också, men där är nog vinsten inte lika självklart hemräknad.

Kanske kan du få lite fler tips i min tråd om du orkar läsa den: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18887

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade tänkt en tank på 1100x500x500 tror jag inte bestämt än..

Akvarium 110x50x50 cm:

Sump:

Skummare TMC (upp till 600 l):

Fosfatfilter: TMC (upp till 300 l)

(Nitratfilter: komplett

Belysning: AM Aquastarlight 4x39 W, T5, 90 cm:

PVC-delar mellan akvarium och sump:

Cirk.pump mellan sump och akvarium: Eheim 2400 l/h:

tackar för all respons ska läsa i genom din länk

Mvh henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja

Nu har det gått ett par dagar sedan jag var här sist det har varit mycket att spika.

Sena nätter och långa dagar efter som att jag jobbar som alla andra på dagarna.

Men nu börjar man att tyda huset lite mer det har ju inte varit det absolut bästa vädret tyvärr.

Ska försöka spika all panel under veckan och kommande helg och även hänga ditt hängrännor och fotplåtar för att förbereda för tak teglet som dimper ner i mitten av nästa vecka.

huset har måttet 20m x 10m och kommer att ha fyra sovrum ett vardags rum ett allrum 2st toaletter stor hall och ett kök och naturligt vis tvättstuga hehehe .. kommer med mer info så fort jag hinner

här är lite bilder....

Mvh

post-2416-14468919479968_thumb.jpg

post-2416-14468919480179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej igen! Nu har jag äntligen fått lite tid över så jag kan uppdatera min tråd. I skrivande stund så sitter vi nyinflyttade i det nya huset. Vi började för 183 dagar/ 1281 timmar sedan med att bygga huset. <Dessa timmar har jag lagt efter mitt normala 7-16 jobb och helger.

I dag har jag limmat en sump och monterat in det mesta i akvarie rummet.

Jag tänkte hämta alla tillbehör på fredag och sedan fylla upp karet med vatten under helgen.

Skriver mera inom kort. Här kommer lite bilder.

post-2416-14468920169326_thumb.jpg

post-2416-14468920169404_thumb.jpg

post-2416-14468920169551_thumb.jpg

post-2416-14468920169706_thumb.jpg

post-2416-14468920169834_thumb.jpg

post-2416-14468920169962_thumb.jpg

post-2416-14468920170107_thumb.jpg

post-2416-14468920170251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all bra feedback :smiley9: ventilationen är kopplad till ett ftx system i akvarierummet, golvet är fuktspärrat och väggarna likaså. Ang eluttagen så sitter det 8st dubbeluttag och ett i taket så det bör nog räcka till:smiley20: vägguttagen sitter på enskilda säkringar... Ingen golvbrunn finns i rummet tyvärr, tänkte inte på det :smiley24: men vatten och avlopp finns så vi kan ha en diskho.. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...