Gå till innehåll

vatten byte vid inkörning?


ginaviola

Rekommenderade inlägg

Så länge du har nitrit i vattnet är det dessutom tydligen ingen ide att mäta nitrat, för nitriten "stör" resultaten av nitrattestet. Så spara nitrattesterna till senare istället. Och fråga mig inte HUR nitriten stör, för jag har ingen aning:x. Fick det svaret för länge sedan av Stigigemla här på forumet och han vet allt, så jag har bara accepterat och inte brytt mig om att begripa -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*GGG* ok ska låta det va,men hade i aquasafe och bactozym igår kväll och mätte med salifers men fick idag mätning 25ppm på nitatet och är inte säker på om det 2 nitrit svårt o avgöra på färgskalan tycker jag

hoppas medlen tar sig nu över några dagar...dock förstår jag inte en sak om man sen har haft sin nitrit topp och all är ok.man sätter i fisk och så..då måste väl man få en ny topp eller? och då dör väl fiskarna under tiden den nya toppen försvinner sakta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*GGG* ok ska låta det va,men hade i aquasafe och bactozym igår kväll och mätte med salifers men fick idag mätning 25ppm på nitatet och är inte säker på om det 2 nitrit svårt o avgöra på färgskalan tycker jag

hoppas medlen tar sig nu över några dagar...dock förstår jag inte en sak om man sen har haft sin nitrit topp och all är ok.man sätter i fisk och så..då måste väl man få en ny topp eller? och då dör väl fiskarna under tiden den nya toppen försvinner sakta?

Tricket är att belasta karet försiktigt så att man bygger upp floran av nitrifikationsbakterierna så att de klarar att omvandla nitrit till nitrat utan att nitrithalten stiger till farliga nivåer. Utan belastning i karet får man inga nitrifikationsbakterier, för snabb och för stor belastning så hinner inte bakterierna med och man får dödliga halter av nitrit igen. Sedan beror det ju också på storleken på systemet - ju mindre desto känsligare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det enda jag har haft iva från början va levande sten o det blev skyhöga värden endå direkt men antar det är vanligt.....

men undra hur det blir sen när man efter topparna befolkar akvariet eller lägger i redan ikörd sten så blir det väl ny top igen eller?och dör inte djuren ikaret under denna top då? eller systemet är så inkört med bakterier då så de tar hand om nitriten snabbt innan den hinner göra skada?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...