Gå till innehåll

ta hem levande från utomlands?


battle_royal

Rekommenderade inlägg

jag vet ihur förbjudet det e med koraller o så att ta med sig hem från haven..men tänkte på om man kanske ta en flaska med levande sand? så kanske man få med några små sniglar lr nått? skulle det vara lika förbjudet tror ni? och är det nån som har försökt sig på nått liknande? Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade faktiskt med mig en 1/2-liters PET med hem från Maldiverna som var fylld med sand. Det slog mig inte att det kunde vara straffbart med en sådan simpel sak som lite korallsand, men det är inget jag kommer göra om, dels för att kostnaden för den sanden här är en spottstyver jämfört med vad böter går på ifall man åker fast, och dels för att om alla turister tog med sig en halvliter sand varje gång de är utomlands så hade det säkert märkt sås småningom. Visst, på en flera kilometerlång strand så tar det säkert väldigt lång tid, men ändå. Som jag har förstått det så är allt levande skyddat om det är så reglerna är utformade på resmålet, och då ingår ju även sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning om böter men jag tror inte det är tillåtet.Men iofs så ser nog dom flest i tullen mellan fingrarna ifall man har med sig ett snäckskal eller det här fallet lite sand.Skulle annars vara intresant att ha reda på hur mycket sand man få ha för att inte få böter.Fanns bra mycket sand i mina badbrallor efter semestern och skulle vara otroligt om dom stoppa en för det.Halvlitersflaska med sand tror jag inte alla skulle ta med sig även om det var lagligt så jag tror det skulle vara ok.Annars kan du ju höra med tullen när man kommer till landet att du säger att du sammlar sand som minne från olika stränder.

Lite offtopic är ju att både levande sten och sand används från många stränder till fyllnadsmassa samt byggen av hus och dyl så turister och akvarister är minsta bekymret korallrev och stränder har.Vill inte gå in så mycket på det här och förstöra tråden med trålfiske osv.

Tror inte du blir så mycket smartare av oss här eftersom du skall ha tur om någon vart i det land du skall till och frågat tullen.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många koraller är upptagna i CITES II / EG B och det gäller då inte bara levande exemplar utan även döda och produkter från såna. Sten som kan identifieras som härrörande från B-listade koraller är alltså också B-listad. Det innebär i och för sig inget förbud mot införsel men däremot en lavin av tillståndshandlingar. Det är inte rimligt att utsätta sig för det för att få in nån fragg eller sten, det är orimligt besvär.

Döda koraller och sten från såna finns det koder för i införselreglerna. Däremot finns det inget för sand. Min mening, utan att ha stämt av saken, är att korallsand har för vag knytning till listade arter för att det skall hamna i tillståndskarusellen.

Listade koraller och även andra listade arter som jättemusslor gör man alltså bäst i att låta bli. När det gäller annat ryggradslöst så skall det ju först och främst ut ur ursprungslandet och man bör kolla noga vad som gäller där. Vissa länder bryr sig knappast medan man i andra snarast riskerar att bli skjuten i gryningen om man försöker smuggla ut nåt levande. Det är en god ide att kolla innan man försöker sig på nåt.

In i Sverige krävs sen tillstånd för kräftdjur. Har man en påse med en eremitkräfta så får man alltså problem. Övriga ryggradslösa djur är det fritt fram att ta in under vissa förutsättningar, man skall transportera själv och det skall vara för eget bruk, inte för försäljning. Det finns också en lista på förbjudna arter men det gäller närmast sånt som kan ställa till det inom lantbruk och liknande.

Undantaget kräftdjur så får man alltså föra in ryggradslösa djur fritt för eget bruk, även vildfångade och utan antalsbegränsning. Man måste ju dock se upp med att avsändarlandet accepterar saken och att man inte har listade arter.

Vilket det sen är bra och rimligt att plocka med sig saker från andra länder är en annan historia, det här gällde om det är tillåtet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kan säga att jag har tagit med sand på flaska när jag var utomlands.

Har gjort det från Thailand, Egypten och Domenikanska Replubliken.

Detta har gått bra alla 3 gånger. Fast iof är detta "torr" sand om det nu skulle spela någon roll :)

Kan tillägga att detta har vart 0.5 liters flaskor varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Så länge du håller dig inom EU är det inga problem. Behövs inga papper...

Riktigt så enkelt är det ju inte. För att åka utan papper är till en början förutsättningen att det är vad som kallas sällskapsdjur, alltså djur som man själv transporterar för eget bruk. För djur som man tar in för att sälja är det rakt inte papperslöst, inte heller för djur som man tar via transportör.

Kräftdjur kräver sen alltid införseltillstånd. Och när det gäller EG-B-listat, t ex vissa musslor och koraller, så skall man egentligen kunna styrka ursprunget även när man har dem hemma. Risken att nån skulle få för sig att kontrollera saken i ett hem är kanske inte så stor men i tullen däremot är ju risken uppenbar att man får frågor. Står man då där med nåt B-listat och inte har nåt slags kvitto och ursprungsintyg för att visa vart djuret kommer ifrån kan man få mer problem än man önskar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...