Gå till innehåll

Bästa sandvändaren som inte begraver koraller och musslor som står på botten?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tja, jag har nassauris snäckor (hur det nu stavas) och en sandvändande sjöstjärna samt dessa eremiter. Ingen av dom lämnar någonsin sanden så de gör sitt jobb.

Det räcker för min sand om jag inte får någon cyanoattack eller liknande. Då gäller det att hela tiden försöka röra lite löst i sanden om det börjar hända. Jag kollar då varje gång jag matar och har en lång pinne till min hjälp om behovet uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har just införskaffat en V Puellaris. Redan efter en timma har den onekligen börjat jobba hårt, och lyft fram en hel del vit sand. Nackdelen är att min Nature Ocean Levande Sand fortfarande grumlar vattnet då Puellarisen rör om i den. Får väl hoppas/tro att skummaren efterhand tar hand om detta.

Någon som f ö vet hur skadligt/nyttigt detta "sanddamm" är för korallerna (Caulostrea, Montipora, Euphyllia, Seriatopora ..)?

Däremot rinner ju själva sanden/gruset ut genom gälarna, så den hamnar normalt inte uppe på koraller etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert, fast en hel del är nog dessvärre små sandpartiklar (som nu delvis lägger sig som en grå hinna över LS mm.) Men som sagt, en hel del är nog "mat" också för korallerna..

Det sätter också ordentlig fart på skummaren, som snabbt fyllde koppen då Puellarisen började arbeta..

Just nu måste jag dock erkänna att jag nästan ångrar inköpet. Även om botten blir vit så har intrycket av akvariet för tillfället dalat kraftigt (finns något värre än grumliga akvarier?)

Lite tålamod löser förhoppningsvis dagens frustration..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nja - jag tror inte de går och käkar cyano direkt men de går ju omkring och bökar så de stör nog i alla fall cyanon. Jag har en mindre cyanoattack just nu och iofs så startade den när troligtvis alla mina eremiter bestämnde att ömsa samtidigt men jag måste fortfarande bekämpa den traditionellt med sugning, omrörning och nitrattilsatts.

Vad de dock är bra på är kiselalger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Har just införskaffat en V Puellaris. Redan efter en timma har den onekligen börjat jobba hårt, och lyft fram en hel del vit sand. Nackdelen är att min Nature Ocean Levande Sand fortfarande grumlar vattnet då Puellarisen rör om i den. Får väl hoppas/tro att skummaren efterhand tar hand om detta.

Någon som f ö vet hur skadligt/nyttigt detta "sanddamm" är för korallerna (Caulostrea, Montipora, Euphyllia, Seriatopora ..)?

Däremot rinner ju själva sanden/gruset ut genom gälarna, så den hamnar normalt inte uppe på koraller etc.

Jag fick en sandvändande fisk som jag inte vet namnet på, den tar "snabba skopor" av sand i munnen och silar genom gälarna. Försökte leta upp den här,men har inte lyckats. Vad heter Puellarisen i "förnamn", för sökmotorn ger inga träffar på v.puellaris? Frustrerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en sandvändande fisk som jag inte vet namnet på, den tar "snabba skopor" av sand i munnen och silar genom gälarna. Försökte leta upp den här,men har inte lyckats. Vad heter Puellarisen i "förnamn", för sökmotorn ger inga träffar på v.puellaris? Frustrerande.

http://se.reeflex.net/kategorie/13.html#Valenciennea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Amblygobius phalaena" är det som jag fick! Har aldrig sett en sådan tidigare och blev osäker när den visade det stora gapet. Den kan man väl ha tillsammans med koraller, eremiter och nassariussnäckor utan problem,hoppas jag? Tack för "söket"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, för denna är 8-10 cm så jag visste inte vad jag skulle göra med den, men den gräver rejäla gropar som den sedan silar tillbaka genom gälarna. Intressant varelse. Ska bli kul nu efter inkörningsperioden och stoppa i lte fler levande djur av olika sorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...