Gå till innehåll

rörmask problem :/


blaze

Rekommenderade inlägg

har så SJUKT mycke små rörmaskar i mitt kar, kan håva upp nån dl o på några veckor är dom lika många igen o dom tar över vissa stenar, sanden där det är lite lugnare osv

flyttade om i revet lite igår o där det stått sten va de tjocka massor av rörmaskar som bara va o håva upp hehe

dom är ju trevliga o så annars men i lagom mängd, nu känns de som att dom bara tar över om jag vänder mig om :(

finns det någon fisk eller nått som äter dom små rackarna men sammtidigt är revänlig då jag håller mycke spser o lpser??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att det är mycket matpartiklar/näring i vattnet, dålig skumning? Dom måste ju ha god tillgång på mat för att föröka sig så gissar jag..

har varit rätt bra på mata så ja de kan nog stämma :/ men jag har dragit ner nu då jag började få en ful matta på sanden men nu är den borta men rörmaskarna finns överalt :(

Är det inte borstmaskar du menar? Rörmaskar brukar oftast sitta fast och inte gå att håva.

det är små rörmaskar me mjukt rör som sitter på sten och i sanden, dom tar väll fäste på botten men är lätta att skrapa loss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan intyga att det är rörmask.. jag har fått ett par stycken som jag stoppade ner i gruset.. hos mig har dom inte förökat sig någonting men hos johnny ser det heeeeelt sjukt ut.. lixom klasar med rörmaskar på stenarna och under stenarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jörgen säger är det grymt mycke o mer kom fram när jag flyttade stenarna, i eftermiddas tog jag upp 2 håvar me rörmaskar som varit där några stenar stått så de blev några dl bara där o de va långt ifrån allt då de sitter under många stenar också o en del är kvar i gruset så de skulle va skönt me nått djur som rensar bort dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft ett likvärdigt fenomen. dom trivs när det är lite "lugnare" cirkulation. om du ökar på trycket lite så kan man snart se att det sakta tynar av. jag har nu en kanske två ställen i karet där det inte är mycket fart och där trivs de bra. jag plockade ut mycket o la de i sumpen pga det är bra filtrerare men nu när jag har ökat på trycket så är det som sagt mindre. lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft ett likvärdigt fenomen. dom trivs när det är lite "lugnare" cirkulation. om du ökar på trycket lite så kan man snart se att det sakta tynar av. jag har nu en kanske två ställen i karet där det inte är mycket fart och där trivs de bra. jag plockade ut mycket o la de i sumpen pga det är bra filtrerare men nu när jag har ökat på trycket så är det som sagt mindre. lycka till

jo jag har de lite lugnare nu än va jag haft då en pump gått sönder o jag har väntat på en skruv ett tag till den.

ligger på 3x4500+3500retur nu i mitt 450 men ytterligare 8000 kommer ner så fort den funkar igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte ta en bild och posta här? Vore intressant att se.

har rensat bort de mesta nu me håv o sen blåste jag me en streamer så resten åkte bort så nu står alla 3 streamer lågt i karet o kör undan all skit tiull sumpen.

ted, du får plocka lite nästa gång du är i krokarna, de jag rensade är i sumpen nu så du får väll ta en näve om de finns kvar då, samma till dig jörgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra att du inte ger upp med dina rörmaskar ;) misstänker jag rätt så har du levande sand i ditt kar eller har jag fel. själv så har jag närmare 5 cm botten av levande sand i mitt 720 kar. hade som sagt lite strul med ett par av mina pumpar så vips så kom det fram en matta av dessa små vita plymer. som jag skrev förut så har jag ett par (dödpunkter) i karet men de får vara tills ja har byggt färdigt nya projektet. såg att mina kalkrör maskar ( Protula bispiralis ) hade lite förökning så nu hoppas jag att man kan få mera utav dessa ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra att du inte ger upp med dina rörmaskar ;) misstänker jag rätt så har du levande sand i ditt kar eller har jag fel. själv så har jag närmare 5 cm botten av levande sand i mitt 720 kar. hade som sagt lite strul med ett par av mina pumpar så vips så kom det fram en matta av dessa små vita plymer. som jag skrev förut så har jag ett par (dödpunkter) i karet men de får vara tills ja har byggt färdigt nya projektet. såg att mina kalkrör maskar ( Protula bispiralis ) hade lite förökning så nu hoppas jag att man kan få mera utav dessa ;)

ja det är en säck levande sand och lite "död"sand där i nu men jag började få rörmaskar innan jag hade slängt i levandesanden, tror dom har flyttat sig från några stenar då de va rätt mycke på några stenar när jag köpte dom för några år sedan.

jo jag har lite döda ställen jag men men håller på o testar mig fram lite nu me dom pumpar jag har igång men de ska som sagt ner en till som varit i karet tidigare men den gick sönder så nu väntar jag bara hem en skruv sen är de mer flås i karet som troligen fixar det problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki se där ja. som vi vet så finns det mycket mumma i den levande sanden som vi får i karena när vi använder de. jag ser det bara som ett gott tecken när man ser rörmaskar sniglar mm ökar allt efter som i karet. har ju själv en hel del levande sand i mitt och blev förfluffad över allt liv som man fick med och framför allt hur det rör sej under natt tiden ;) men det blir säkert bra när du fått igång din cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en massa maskar i min burk med, men tog faktiskt bort en idag, då jag rengjorde en sten och det satt en läbbig en under stenen, drygt 2 cm bred när den vecklades ut ordentligt, runt 15 cm lång.

Jag har förstått att de kan brännas om man pillar på dem, men de större bränns de mer än de mindre ?

Den ligger just nu i en liten frakt box med sandbotten och med en luftpump tills jag har bestämt dens öde....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en massa maskar i min burk med, men tog faktiskt bort en idag, då jag rengjorde en sten och det satt en läbbig en under stenen, drygt 2 cm bred när den vecklades ut ordentligt, runt 15 cm lång.

Jag har förstått att de kan brännas om man pillar på dem, men de större bränns de mer än de mindre ?

Den ligger just nu i en liten frakt box med sandbotten och med en luftpump tills jag har bestämt dens öde....

rörmaskar bräns inte vad jag vet, de vor väll om den har kommet ur sitt rör. men där emot borstmask/fireworm bränner utav fan om man tar i den. mja spelar nog ingen roll storlek som sagt. men om man bränner/sticker sej på en borstmask så kan man stryka på karlssons klister på fingret låte det torka sedan dra bort de. då får man med hullingarna som har fastnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...