Gå till innehåll

Hämta tank i Tyskland till bra pris?


Rekommenderade inlägg

Första saltvattensakvariet planeras för fullt och skissen ser än så länge annorlunda ut från dag till dag...

Har hittat en tank i Tyskland på eBay med måtten 120x60x60 (432L gjort i 10mm glas) för €159. Själv bor jag i Trelleborg så jag skulle ganska lätt hinna ner över dagen å handla, men frågan är om det är ett bra pris kontra vad man får ge på hemmaplan. Det kanske inte lönar sig att köpa ett, men om andra skulle vara intresserade av utrustning från samma säljare kanske man skulle kunna dela på frakten?

Jag är sugen på å höra vad ni har för spontana tankar... Till att börja med kan nån gärna få svara på vad man får ge för ett likvärdigt akvarium i Sverige!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150x60x60 med 10mm glas kostar 4000-5000 i Stockholm. Såg någon som skrev en tumregel på c:a 1000:- / 100 liter. Det är lite dyrare om man t.ex. skall ha framsidan i optiwhite.

Det ser väl inte ut som ett dåligt pris, beror väl på hur långt du måste åka.. du kan ju alltid fylla karet med annat än saltvatten på vägen hem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha!

Jag har dryga 30 mil till säljaren vis Öresundsbron och färja Rødby-Puttgarden, så det går utan problem göra det till en dagsutflykt om man åker någorlunda tidigt...

http://cgi.ebay.de/Aquarium-120x60x60-rechteckig-432L-Zoo-niunia7-Shop_W0QQitemZ170446483344QQcmdZViewItemQQptZde_haus_garten_tierbedarf_fische?hash=item27af66ef90#ht_1258wt_948

Ovan är en länk till eBay-annonsen, där man även kan klicka sig vidare och se vad annat kul som erbjuds...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter egen erfarenhet hade jag nog faktiskt spenderat mer pengar och fått karet i exakta mått som jag vill ha, med optiwhite och färdigborrat istället för att köpa utomlands bara för att det är billigt. Karet blir sådan liten kostnad till slut ändå att det inte riktigt skulle kännas försvarbart att spara in på något som man inte har någon enkel möjlighet att byta sen när det väl är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör optiwhite-glas så mycket verkligen?

Jag antar att man får allt som byggsats, och jag funderade på att byta bottenskivan mot en akryl-skiva (tänkte även bygga hela sumpen i akryl). På så sätt blir det ju ganska lätt att borra i bottnen själv åxå.

Vad gäller måtten på det akvariet i annonsen så är det ganska exakt de måtten som jag vill (och får) ha.

Möbel hade jag tänkt tillverka själv med en köksbänkskiva och ben i limträ (6 st).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ägare av ett kar i optiwhite så kan jag bara säga: JA! Det är en enorm skillnad! Om du går till en akvarieaffär och tittar på koraller och musslor tex först genom glaset på karet och sedan ovanifrån genom vattnet så ser du precis vilken skillnad det är. Jag kommer aldrig att rekommendera någon att köpa ett kar i vanligt floatglas, oavsett tjocklek på glaset. :)

Att ha bottenskivna i akryl och resten i glas kan jag tänka mig blir lite av ett bekymmer då silikon fäster sådär på akryl och med tanke på antal liter i karet så hade jag inte vågat chansa. Kör du ner och köper karet så lämna det till någon som kan borra det åt dig ifall du inte gör det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men vad är skillnaden i pris då? Jag har ganska tajt budget som det är och har insett att den första jag satte inte kommer hålla överhuvudtaget ens om jag tok-snålar och letar beggat och så vidare. Jag tänker inte tok-snåla, för akvariet ska i första hand vara estetiskt, men det får inte heller innebära att vissa delar får dra iväg nåt sanslöst i pengar om de inte ger lika mycket tillbaka i värde i form av visuell effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det bästa rådet i dagsläget är att du sparar undan pengar tills du har koll på precis vad det är du vill ha, hur det ska se ut, vilka delar som ska ingå, vilken utrustningsnivå du ska lägga dig på osv. När du har kommit så pass långt att du har koll på pris och inköpsställen till i princip allt utom salt, sten och invånare så är det dags att köpa, innan dess är det bättre om du väntar tills du har koll på precis allt som ska köpas in samt vad det kostar dig. Tänk även på att kolla driftskostnaden per månad, det kan lätt dra iväg om man inte tänker efter före, och det är flera som först uppgraderat för att efter ett år eller två byta ner sig igen då kostnaden för lampor, salt och invånare blir högre än man först tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips! Det är nämligen precis så jag gör! ;) Jag har pengarna, men vill ändå inte att det ska bli för kostsamt. Det är därför jag håller på å kollar hur jag kan göra för att slippa onödigt höga kostnader. Vill få ut så mycket som möjligt för pengarna helt enkelt. Räknar med att akvariet kommer se ganska naket ut till en början innan allt vuxit till sig...

Jag håller nu på med att ta fram en lista för att kors-kontrollera att alla invånare kommer kunna funka tillsammans, parallellt med att jag skissar upp hela akvariet. Största besparingen tror jag att jag gör genom att försöka köpa så lite från butik som möjligt. Det kommer ju ändå massvis med annonser här hela tiden t.ex. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ändå hoppa in å fråga samma fråga. Vad skiljer egentligen i pris mellan t.ex 1m2 vanligt glas mot optiwhite.

Har funderat lite på om det skulle vara värt att byta en skiva på 100x70x10 från vanligt glas till optiwhite. Du som har just optiwhite borde ju ha ett humm iallafall.

Har nån gång hört att om man på ett normalstort kar (400-600L) tar en långsida och en kortsida i optiwhite, så blir karet ungefär dubbelt så dyrt som med enbart vanligt glas runt om. Låter som om OW-glas är hiskligt dyrt isåfall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ändå hoppa in å fråga samma fråga. Vad skiljer egentligen i pris mellan t.ex 1m2 vanligt glas mot optiwhite.

Har funderat lite på om det skulle vara värt att byta en skiva på 100x70x10 från vanligt glas till optiwhite. Du som har just optiwhite borde ju ha ett humm iallafall.

Har nån gång hört att om man på ett normalstort kar (400-600L) tar en långsida och en kortsida i optiwhite, så blir karet ungefär dubbelt så dyrt som med enbart vanligt glas runt om. Låter som om OW-glas är hiskligt dyrt isåfall...

Pratade med majornas glas för inte sålänge sen om priset på ett kar med måtten 60x70x55 i 10mm glas, det skiljde ungefär sådär 500 kr med eller utan optiwhite. Så i ditt fall kan jag tänka mig att det ligger runt 1000 lappen för en sådan ruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det bästa rådet i dagsläget är att du sparar undan pengar tills du har koll på precis vad det är du vill ha, hur det ska se ut, vilka delar som ska ingå, vilken utrustningsnivå du ska lägga dig på osv. När du har kommit så pass långt att du har koll på pris och inköpsställen till i princip allt utom salt, sten och invånare så är det dags att köpa, innan dess är det bättre om du väntar tills du har koll på precis allt som ska köpas in samt vad det kostar dig.

Jag har gjort nästan tvärt om. Visst, sparat pengar har jag gjort, men till en quad-bike, (ATV) och efter hand som det kommit "bra erbjudanden" på begagnat marknaden har jag nappat. Nu har jag en 375 balja, 4x54wT5 & 2x150wMH, Aqua-Medics Turboflotor 5000 Shorty skummaren som jag hämtade ut på posten i går, sump, pumpar och 75% av all LS jag vill ha till nya baljan hemma.Jag har börjat om helt från scratch med den här tanken och har inte kommit upp i 10K än. Men visst, det är inte vatten i tanken än... Det som saknas, och som jag är medveten om saknas är CO2 systemet till Ca-reaktorn, och ställningen till baljan. Behöver en bänk. *suck* Hade en polare som skulle fixa det, men han får inte prata med mig för sin sambo...

Hur som helst.

Jag har konstaterat att om man vet vad man behöver "på ett ungefär" så kan man göra rätt bra affärer genom att köpa när någon annan gör sig av med sitt, det hjälper om man inte har bråttom. När mina tidigare baljor befunnit sig på ungefär samma nivå har de kostat det dubbla, eller tre gånger så mycket. Minst.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah räkna in bensinen i din eventuella resa till tyskland^^ jag skulle nog leta prylar på blocket, själv handlade jag ett red sea max till bra pris men nu såhär 1.5månader senare när allt är igång, känns det lite litet och har kostat mig ca 13-14.000, kan tilllägga att då är inte fisken inräknad... känns ju lite sisådär.. men attans så kul det är ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde lite överslagsräkning på faktisk körkostnad inklusive båtresan och broavgift, men kommer ändå landa på under vad det skulle kosta att köpa ett likvärdigt i sverige! Därför tänkte jag kolla lite samtidigt om det fanns nåt intresse för att hämta fler på en gång - i så fall skulle man kunna slå ut resekostnaden på flera kar, och på så sätt spara ytterligare nån slant! :D

Resan är ännu inte planerad överhuvud taget varesig det gäller datum eller om det verkligen ska bli av, jag kollar som sagt bara intresse och vad det finns för andra möjligheter.

Tyskland verkar överlag vara bra och billiga på akvarie-prylar, ingen som har tips om nån annan affär inom 5 mil från Puttgarden ungefär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...