Gå till innehåll

CE märkning


wrang

Rekommenderade inlägg

Funderar lite med detta med CE märkning. Hittade detta

Titta efter CE-märket.

Vissa produkter som kan vara farliga för användaren - till exempel elektriska produkter, maskiner, leksaker och personlig skyddsutrustning - måste vara CE-märkta.

Genom CE-märket intygar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Utan märket får produkterna inte säljas.

CE-märkningen handlar om produktens viktigaste egenskap, säkerheten, inte om produktens kvalitet, funktion eller prestanda.

CE-märket gäller för många produkter som säljs inom EU, oavsett om de har tillverkats i eller utanför EU. Produkter som importeras från länder utanför EU måste alltså också vara CE-märkta.

Märkningen spelar en viktig roll för frihandeln och harmoniseringen av regler inom EU. Tack vare märkningen kan varorna cirkulera fritt på den inre marknaden.

Hur gör man ifall nu en skummare typ bubbel magus går sönder och skadar mig som person och affären sålt denna olagliga skummare eller om en offentlig plats kör ned dessa skummare och nått går snett och allt blir strömförande.

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Funderar lite med detta med CE märkning. Hittade detta

Hur gör man ifall nu en skummare typ bubbel magus går sönder och skadar mig som person och affären sålt denna olagliga skummare eller om en offentlig plats kör ned dessa skummare och nått går snett och allt blir strömförande.

Frågeställningen är bra Christian, men "olagliga Bubble Magus" ställer jag mig lite frågande till. Är det inte Aquabee och Italienska Siccepumpar som sitter i? Att de inte skulle vara CEklassade finner jag osannolikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, att det inte är tillåtet att sälja ej CE märkta elprodukter inom EU är ju helt klart.

Men vad gäller om man själv importerat en ej CE märkt produkt och någon skadar sig pga elfel eller om det blir korttslutning med brand som följd, vem är då ansvarig och vad säger försäkringsbolagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde ju vara importören, dvs du eller butiken som importerade den, som är ansvarig för felet och får ta straffet för det, försäkringsbolagen skulle jag tro ger dig kalla handen för att ersätta skador uppkomna på grund av ett lagbrott.. Om det är en butik som sålt det så är det ju dom som begått brottet och dom får det lite svettigt... Men det är ju bara spekulation från min sida...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CE märkningen är väll bara "vägledande" i dag? Med andra ord, den ska finnas för konsumenten, men som importör för eget bruk är den ointressant. Det testas inte för att se om produkten lever upp till några krav, utan det är tillverkarens ansvar att ha sett till så att kraven tillgodoses om CE märkningen finns.

Och, pumparna är ju som nämnts i de flesta fall från tillverkare som har CE märkta produkter, det vore konstigt om man valt en pump som inte är CE märkt kan man tycka?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det. Observera tror. I dagsläget är CE märkningen så uh, ointressant att den behöver inte ens finnas på produkten. Det räcker att den finns på förpackningen. (Om det inte finns "plats" på produkten, av estetiska, eller praktiska anledningar) Det CE märkningen betyder är att tillverkare eller importör garanterar att produkten uppfyller vissa krav. (varierar med typen på produkt) Skulle produkten trots det inte uppfylla dessa krav så kan tillverkare / importör (vem som nu är ansvarig för att ha satt CE märkningen där) hållas ansvarig. Så vitt jag vet finns det inget ansvarsförhållande om din icke CE märkta produkt lyckas elektrifiera storarumsgolvet via skummaren, och steker någon. Kan man påvisa faktisk försumlighet är det ju någonting annat, men... Det är ju knappast något vi pysslar med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda klassningen som upphör om man klipper av en förmonterad elkontakt och ersätter den med en ny är IP-klassningen. Annars gäller som vanligt att montören (om det är en privatperson och för personligt bruk) skall ha nödvändig kunskap i detta fall (byta kontakt). En produkt kan ha CE märkning även om kontakten är felaktig eftersom det är en Europeisk märkning och det finns många olika kontakter i Europa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakten är ett problem, den infon jag fått är att du inte får använda en doppvärmare eller pump som du bytt kontakt på, kan ha med IP klassningen att göra. Någon som kan el reglerna bättre kan säkert reda ut vad som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda klassningen som upphör om man klipper av en förmonterad elkontakt och ersätter den med en ny är IP-klassningen. Annars gäller som vanligt att montören (om det är en privatperson och för personligt bruk) skall ha nödvändig kunskap i detta fall (byta kontakt). En produkt kan ha CE märkning även om kontakten är felaktig eftersom det är en Europeisk märkning och det finns många olika kontakter i Europa.

MVH Lasse

Du var snabbare Lasse. Men om IP klassningen försvinner så får du väl inte ha den i ett akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll en friskrivning av tillverkaren och eventuellt av försäkringsbolag, i "verkligheten" är det väll den som utför arbetet med att modifiera utrustning som har skyldigheten att tillse så att den fortfarande uppfyler klassningskraven.

(Så är det i alla fall med exempelvis amatörradio. Du får köpa en godkänd produkt, modifiera den efter eget tycke och smak, och även om klisterlappen som säger att olika standarder följs inte längre är giltlig så är produkten fortfarande 'godkänd', det är bara ansvarsbiten som flyttats. Visar det sig att produktens funktion ändrats så att den inte längre håller sig inom de parametrar som är gällande hålls den som utförde modifikationen ansvarig. Samma borde gälla även här, tycker man?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man IPklassar en produkt är det hela produkten som värderas. Därför skall det vara ingjutna kontakter till doppvärmare och pumpar.

Själv har jag tappat kontakter i saltvatten många gånger när jag flyttat på utrustning och allt jag gör är att doppa kontakten i osmosvatten och torka av den med en ren handduk efteråt. En hemmamonterad kontakt skulle jag behöva plocka ned i detaljer och skruva loss sladdarna samt blåsa ren med tryckluft för att få lika ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite med detta med CE märkning. Hittade detta

Hur gör man ifall nu en skummare typ bubbel magus går sönder och skadar mig som person och affären sålt denna olagliga skummare eller om en offentlig plats kör ned dessa skummare och nått går snett och allt blir strömförande.

Bubble Magus är inte olagliga...

Ja sitter det en ok pump på är det ju okey eller, men jag läste att nån köpt en skummare där pumpen hade en annan kontakt å skrev klipp av å sätt på en annan

Lär ju inte vara butikens fel om nån klipper sönder en bubblemagus.. och på så sätt gjort den "olaglig"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble Magus är inte olagliga...

Om dom inte är CE märkta, (vilket dom knappast kan var med om dom säljs med kinesisk stickpropp), så är det olagligt importera och sälja dom inom EU. Något annat kan jag inte få Christians info till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom inte är CE märkta, (vilket dom knappast kan var med om dom säljs med kinesisk stickpropp), så är det olagligt importera och sälja dom inom EU. Något annat kan jag inte få Christians info till.

Tvivlar som sagt på att det regelverket påverkar någon utöver kommerciella aktörer. Privatimport är så vitt jag vet inte alls berörd. Radiosändare (RC) är exempelvis CE märkta. Privatimport av sändare från USA ger en som inte är CE märkt, och får därmed inte användas vid tävling men i övrigt finns det inget regelverk som hindrar bruk. Det finns massor av olika tillfällen jag vet att CE märkningen är helt tandlös för privatimport, men om den påverkar eventuella försäkringsersättningar, skadeståndskrav, och ansvarsfrågor i akvaristiken... Fan vet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig säger så Ip klassas hela produkten - det är alltså den lägst "förslutna" delen som avgör IP klassen. I praktiken påverkas inte funktionen av en dränkbar produkt om man byter ut kontakten - den är ju inte i vattnet. Däremot för sin egen skull bör man ju se till att inte använda en kontakt som inte klarar fuktig miljö som exempelvis ett sumpskåp. Jag kan inte se att det blir olagligt att privat använda en produkt vars IP klass man tagit bort genom att montera en ny kontakt, däremot kanske försäkringsbolag och dylikt kan ha synpunkter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att förstå det inledande inlägget överhuvudtaget...

Om Bubble Magus är olagliga/farliga/fall för tullverket/olycksfågel gäller det även Korallenzuchts skummare eftersom båda använder sig av Aquabee-pumpar. Tror knappast plasten i en skummare kan vara särskilt farlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se att det blir olagligt att privat använda en produkt vars IP klass man tagit bort genom att montera en ny kontakt, däremot kanske försäkringsbolag och dylikt kan ha synpunkter.
Som en ren gissning tror jag det landar på samma stol som när man bytter kontakten på vilken annan pryl som helst. Man får göra det, om man vet vad man gör. Och skulle det vid ett senare tillfälle visa sig att vad man än gjort, inverkade vid en olycka, så var man minnsan ine kompetent nog.

Men jag ser inte hur det skulle kunna göra privatimporterade produkter olagliga, och från butik ska det ju var aCE märkt oavsett...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte läst hela tråden men CE märkning är en tillverkardeklaration som tillverkaren ansvara för. Som i praktiken försäkrar att produkten följer dom standard eller direktiv som gäller inomn EU. I det här fallet behöver det inte bara beröra olika el-direktiv utan kan även beröra maskindirektiv.

Hur som helst så ska leverantören göra en riskanalys enligt dom direktiv som finns för produkten. Alla varor som säljs inom EU ska vara CE märkta och det ligger på tillverkaren/försäljaren att se till detta.

/Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...