Gå till innehåll

Speedsters akvarie ca 200liter


Speedster

Rekommenderade inlägg

Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc.

Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas.

I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen.

Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen.

Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia).

Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått).

Kommentera gärna :)

/Robert

post-1559-14468919491625_thumb.jpg

post-1559-14468919491828_thumb.jpg

post-1559-14468919492024_thumb.jpg

post-1559-14468919492229_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

"Rampen" (som är ett hemmabygge) kände jag som lite otymplig ett tag, den har måtten 59x53cm så jag tänkte göra mig av med den pga storleken. Men sen byggde jag akvariet efter den istället, har alltid velat ha ett högre akvarie än det är brett och djupt eftersom jag tycker det blir en så najs höjd på det då.

Så jag är supernöjd även så här i efterhand, det är ju lite halvjobbigt att rätta till och sätta dit koraller längst ner såklart men det gör mig inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är actinic rör.

(powercompact 55w 20.000K+ actinic)

MH:n är en "kinaspecial" 20000k ;)

oh fan, jo jag såg att det va rör nu, snygg kvällsbelysning/månsken -Tummen upp. Vad har du för koraller i burken denna gången? Några närbilder? Såg mest den gröna stenkorallen där uppe, som lyste snyggt grönt, om den inte färgar så av ljuset. o sen den andra flakväxande? o sen en på toppen, o sen ser det ut som en hysterix fragg där nere?

Kul att se att du kommit igång igen efter denna långa väntan -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där sorten (Dardanus megistos) kan bli 15 cm stor enligt reeflex och efter lite sökande framgår det att den äter rörmaskar och mollusker men kan även ge sig på fisk. En här på forumet hade en som dessutom åt på mjukkoraller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, läste också det innan jag köpte den. Min är bara 3-4 cm så den kan förhoppningsvis inte ta fisk ännu (har iofs bara 3 clowner).

Jag tycker han är väldigt aktiv o spännande djur, han springer hela tiden runt o bökar i sanden så än så länge håller han sig på den positiva sidan :)

Om han dessutom skulle få för sig att mumsa på de få oönskade mjukkorallerna som följde med stenen blir jag ännu gladare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite knappar som tyvärr har börjat trivas för mycket, men än så länge så är de inte i vägen. Men min erfarenhet är att när mjukkoraller trivs så finns det ingen hejd på problemet (om man nu vill ha ett cleant sps kar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Jag vill tro att det är en liten skillnad på färgerna på vissa av korallerna medans andra har behållit sin "bleka/bruna" färg (tex en blå acropora har inte alls blivit mer färglad). Samtidigt köpte jag en "neongrön" acropora från ett zeovit kar som har blivit mycket brunare.

Den riktigt stora skillnaden som jag märkt av är att skummaren skummar enormt mycket mer sen första dagen pelletsen kom i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Har inte skrivit på länge, dels beroende på att vi har varit i söderhavet någon månad samt att när vi kom hem så hade "något" hänt med timern till MH:n så den stekt korallerna i mer än 24 timmar... följden blev att jag har en full icapåse på balkongen full med döda koraller.

Det som klarat sig var en grön acro och pocciliporan.

Jag kan bara tänka mig paniken som infann sig hos min polare som tog hand om akvariet när han såg förödelsen. Men eftersom vi säkrat upp rätt så rejält o delat koraller mellan varandra så har jag fått nya fraggar på nästan alla koraller jag hade tidigare, några har jag också köpt nya.

Men det är inte riktigt samma känsla att nästan börja om från början igen.

Så här ser det ut nu:

post-1559-14468920650492_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar väldigt bra hittills, jag har sett den picka på min poccilipora och min godiskorall någon enstaka gång men inte så att det stör korallerna vad jag kan se.

Vimpelfisken växer dock något enormt, de har lätt dubblat storleken på bara ett halvår... om det fortsätter så måste jag bli av med den snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...