Gå till innehåll

Kan man se kön på sjöhästar?


milk

Rekommenderade inlägg

såg det nu på några bilder. som sagt har jag tänkt ha h. reidi i akvariumet, är alla gulaktiga eller finns det svarta också? eller ändrar de färg från svart till gul, någon som vet?

Mina Reidi är gula, och har bara sett oranga/gula men det ska tydligen finnas svarta oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"de flesta" sjöhästar lever ju på / i någon korall och har färg efter den. de byter inte färg om de förlorar sin korall, utan dör om de inte hittar en ny av samma spec.Det var ett par ord med om det i något av avsnitten av "ekvatorn" men fan om jag minns vilket... Och SVT har säkert plockat bort dem från sin sida i alla fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"de flesta" sjöhästar lever ju på / i någon korall och har färg efter den. de byter inte färg om de förlorar sin korall, utan dör om de inte hittar en ny av samma spec.Det var ett par ord med om det i något av avsnitten av "ekvatorn" men fan om jag minns vilket... Och SVT har säkert plockat bort dem från sin sida i alla fall.

B!

Detta tror jag bara gällde Hippocampus Bargibanti..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tänkte om de ändrade färg mellan de färgerna beroende på miljön. men det är gula och oranga jag är ute efter :)

Dom ändrar nog inte färg ifrån svart till gul iaf, Men när jag köpte mina så var honan orange, och hanen var gul. Har haft dom i ungefär 2 månader och båda två är lika gula nu. Och har redan ynglat av sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad kul :) känner du att det är nödvändigt med uvc till ett sjöhäst akvarium? är det känsliga på den fronten?

min tanke nu är att ha 6 st. antingen:

4 x h. reidi

2 x anna art

eller:

3 x reidi

3 x annan art

du har ingen bild på hur ditt kar med sjöhästar ser ut? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad kul :) känner du att det är nödvändigt med uvc till ett sjöhäst akvarium? är det känsliga på den fronten?

min tanke nu är att ha 6 st. antingen:

4 x h. reidi

2 x anna art

eller:

3 x reidi

3 x annan art

du har ingen bild på hur ditt kar med sjöhästar ser ut? :)

Jag tycker inte det är nödvändigt med UVC har kört utan i mitt och inte haft nått bekymmer med prick. Men kommer nog att antagligen prova på Ozon lite senare framöver.

Hur stort akvarium är det du ska ha hästarna i?

Har varit lite lat med bilder faktiskt :P men hade tänkt att starta en tråd om burken nån dag under veckan när jag knäppt ett par bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, funderar på om jag ska sälja uvct nämligen, eftersom jag inte kommer ha kvar mina mer prick-känsliga fiskar.

jag har en kub på 65x65x65cm så själva kuben är på 270 liter.

skulle som sagt gärna se en bild på akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört om sjöhästar som färgar sig efter partnern och om ena dör dör den andra kort efter, men inte hört att de bor i någon spec. korall? men kanske kan stämma på vissa arter.
Nå korall är möjligen att överdriva eftersom de även lever bland sjögräs och trädrötter, men poängen är att en given sjöhäst har ett givet färgspektra den kan anta och det gör den för att hålla sig maskerad, och öka sin chans till överlevnad. Sjöhästar generelt är monogama och söker inte en ny partner om den nuvarande dör, utan vanligtvis går de själva samma öde till mötes strax efter. Jag vet inte om det är vanligare att den kvarvarande partnern överlever om den förolyckade dör av en "yttre omständighet" än av naturliga orsaker så som ålder och sjukdom... (Yttre omständighet i det här fallet syftar på att exempelvis ha blivit uppäten)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

:ler:

Sjöhästar är inte monogama! De har inga partners och ändrar inte färg om en annan sjöhäst dör!

H.Reidi samt de arter man normalt har i akvarier ändrar färg efter bakgrund och omgivning. H.Reidi finns gula, röda, orangea. Men de svarta är vanligast.

Har du en vackert gul Reidi och bara levande sten kommer den att bli Grå. Skaffar du en turkos bakgrund kan den gula färgen komma tillbaka. Har du en svart Reidi däremot är chansen att den fortsätter att vara svart vad än du gör.

JAg har inte någon teknik överhuvud taget i mina sjöhästkar. fungerar jättebra. Men kräver mer skötsel. Personligen tror jag att UVC är mer till skada än nytta. För att undvika bakterie eller virusinfektioner rekommenderas en temperatur på max 23 grader för Reidi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte mina var hannen rätt grå med hint till gul, honan var vitgul, såg rätt blek ut. nu är de båda mer färgade och konstigt nog är hanen gulare efter graviditeten än före :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...