Gå till innehåll

Pump tips


sebbe331

Rekommenderade inlägg

God dagens,

Sitter och letar lite pumpar till mitt redsea250, tänkte komplettera orginal

pumparna med eventuellt Tunze Nanostream 6025/45 eller liknande motsvarighet hos Koralia pumparna. Någon som kan komma med något matnyttigt förutom det man läst här (vilket inte är mkt info om dessa).

Eller någon kanske har ett bättre alternativ, rsm250 låter juh som

dom flesta vet ganska mkt så jag är glad om pumparna som ska inköpas är rätt tysta så man inte får mer ljud i lägenheten.

Mvh

Sebastian

Ps. Var inne på 2 st pumpar så man får 4 totalt och tanken var väll att dessa 2 som ska inköpas ska sitta på vardera sida för att inte får karusell effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några du har att rek?

(Är även nyfiken på detta med för mycket/för lite cirkulation då alla säger olika)

Men om jag förstått allt rätt så borde 2 till pumpar med skaplig kräm bara göra gott för karet.

Mvh

Sebastian

Ps, du kanske menade 1 styrbar pump istället för 2 st?

Men du får gärna komma med namn på någon pump du tycker är bra då jag är rätt ny inom området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite osäker på vilken storlek jag borde rekommendera i båda fallen, vad det gäller tunze så står det mellan 6055 och 6105 om man ska ha en styrbar, har själv en 6055 i mitt RSM130 även om jag byggde om den till att fungera som wavebox. 6055'an räcker definitivt till RSM130 men jag vet inte hur det blir i ett RSM250, skulle gissa på att den räcker till där med.

Vad det gäller Vortech så kanske det mest logiska valet skulle vara MP20 men den verkar vara på väg att försvinna nu med de nya ES modellerna så i så fall finns ju bara MP10 och MP40 kvar. Har ingen erfarenhet av Vortech-pumparna så jag har ingen aning om hur långt man kommer på en MP10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart finner jag någon sida som säljer modellerna du nämner? (Om du kan någon)

Mvh

Sebbe

Samt lite nyfiken varför du väljer 1 ställbar framför 2 st icke ställbara. Man vill väll inte behöva gå och vrida på varje morgon och dra av inför kvällen eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://shop.biotedmarin.se/ har de flesta av de modeller som jag nämnt, poängen är inte att pumparna är ställbara utan att det kan kopplas till en kontroller som ser till att pumpen skapar någon form av vågeffekt genom att variera flödet över tiden.

Till Tunze-pumparna blir man tvungen att köpa en kontroller löst för dra nytta av pumpens fördelar, till Vortech-pumparna ingår kontrollern i priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så efter en stunds tittande känns Ecotechmarine Vortech MP20 som ett bra val, då liknande verkade ha mycker mer kablar och det vill man juh ha så lite som möjligt av. 3800 känns dyrt men kanske värt? Känns som 3 exmp koralia 3-4 ska göra mer effekt för dom pengarna? Men som sagt ny inom detta, och du verkar kunnig får jag hoppas på.

Som sagt detta ska ner i ett red sea 250L med mkt levande sten och jag ska ha kvar orginalpumparna.

Mvh

Sebbe

PS, är även sugen annars på MP40 paketet men det känns lite overkill men känns som ett bra inköp för 1000kr mer om man nu ska stanna inom hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte helt har missuppfattat det så ska det gå att uppgradera en Vortech MP20 till MP40 så det kanske gör det till ett mer intressant alternativ.

Det är klart att man får betydligt mer cirkulation för pengarna om man köper ett par koralia men man får ett bättre (mer varierat) flöde om man använder tex en Vortech eller en styrbar Tunze.

Även om jag kan en del om den här typen av pumpar så känner jag lite att det kan vara dags för mig att ta ett steg tillbaka i den här tråden så att du inte bara får mina höra mina åsikter i ämnet. Framförallt så har jag ju ingen erfarenhet av vortech-serien.

Kan ju lägga till att det kan gå att hitta bättre priser om man letar runt lite, jag länkade dock till en svenska sida som har nästan alla de modeller som jag nämnt hittills i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer en "ny" vortech nu ganska så snart.. en vidare utveckling på mp40w , om jag fattat allt rätt så är det samma "pump" med fetare styrning. något mer 'mode' och bättre wifi tex.

väntar du någon vecka med inköpet så finns den säkert ute..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag fick avrådan på korallrevet idag från mp40 gen 2 så tittar jag nu på tunze Stream 6105 eller Stream 6205, ser dock ingen större skillnad mellan dessa om man ser till priset, galen skillnad för skilnanden i effekt.. Någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh

Sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar på drakfisken.se, kanske var otydlig, 6105:an ligger på 2500 och 6205an ligger på 4400, effekt 3-13000L/H kontra 5-15000L/H, känns väldigt dumt att köpa en 6205 då man nästan får 2 st 6105 vilket jag tror skulle ge bra mycket bättre effekt : ) Vilket även kan vara kanon och ha inför nästa projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar på drakfisken.se, kanske var otydlig, 6105:an ligger på 2500 och 6205an ligger på 4400, effekt 3-13000L/H kontra 5-15000L/H, känns väldigt dumt att köpa en 6205 då man nästan får 2 st 6105 vilket jag tror skulle ge bra mycket bättre effekt : ) Vilket även kan vara kanon och ha inför nästa projekt.

Du har läst fel angående pumpeffekten på 6205. Den pumpar mellan 5000-22000 liter/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras argument var att den låter för mycket, jämförde den med en symaskin och då jag har red seas tank så vill jag INTE ha mer ljud, vill bli av med ljud så tysta grejer är välkomnat. Letar efter några bra pumpar jag kan byta ut orginal pumparna mot.(Tips?)

Mvh

Sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras argument var att den låter för mycket, jämförde den med en symaskin och då jag har red seas tank så vill jag INTE ha mer ljud, vill bli av med ljud så tysta grejer är välkomnat. Letar efter några bra pumpar jag kan byta ut orginal pumparna mot.(Tips?)

Mvh

Sebbe

prova o sätt gummipackningar på orginalpumparna innan du skruvar fast dom helt.. funkade fint när jag körde mitt rsm130. dämpade ev vibrationer som sen vandrade ut i hela karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...