Gå till innehåll

skumma värden?


blaze

Rekommenderade inlägg

har kollat värdena i karet rätt ofta på slutet för att få till en bra dosering av bikarbonat för att höja kh som annars sjunkit rätt fort men nu dom sista dagarna har även MG rusat neråt rätt mycke :/

kollade igår då jag fått hem en refraktometer och märkte att salthalten inte va där den skulle men de ordnade avdunstningen åt mig till ikväll

igår såg de iaf ut såhär me MG, CA och KH:

MG: 1200

CA: 420

KH 10,5

och idag såg de ut såhär:

MG: 1140

CA: 380

KH: 11

har inte doserat i nått alls utom lite vodka (3ml/dag) så hur kan KH höjas under ett dygn av sig själv, beror de på att salthalten blivit lite högre och att jag då inte fått helt rätt värden igår eller är de helt fel på testerna (dubbelkollade 3 gånger både igår och idag för o va säker).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karbonatvärdet höjs troligtvis pga vodkan. I kvävecykeln (NH4-NO2-NO3-N2) binds karbonat i nitrifikationsprocessen. Om jag inte minns fel så är det när nitrit övergår till nitrat som det tas upp karbonat, när sedan nitratet bryts ner till nitrit och kvävgas i cykelns slutskede frigörs den bundna karbonaten igen.

Det är av denna anledning som "fish only tanks" med stora nitratfilter kan ha en förbrukning av karbonat trots att de inte har några organismer som koraller som förbrukar det.

Vad som händer när du doserar vodka är helt enkelt att nitratet konsumeras och den bundna karbonaten frigörs vilket höjer ditt kH-värde. Helt normalt och som det ska vara. Håll lite koll så värdet inte springer iväg helt på tok för mycket bara. Upp mot 14 dkH ska kunna vara skadligt för en del microorganismer osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karbonatvärdet höjs troligtvis pga vodkan. I kvävecykeln (NH4-NO2-NO3-N2) binds karbonat i nitrifikationsprocessen. Om jag inte minns fel så är det när nitrit övergår till nitrat som det tas upp karbonat, när sedan nitratet bryts ner till nitrit och kvävgas i cykelns slutskede frigörs den bundna karbonaten igen.

Det är av denna anledning som "fish only tanks" med stora nitratfilter kan ha en förbrukning av karbonat trots att de inte har några organismer som koraller som förbrukar det.

Vad som händer när du doserar vodka är helt enkelt att nitratet konsumeras och den bundna karbonaten frigörs vilket höjer ditt kH-värde. Helt normalt och som det ska vara. Håll lite koll så värdet inte springer iväg helt på tok för mycket bara. Upp mot 14 dkH ska kunna vara skadligt för en del microorganismer osv.

Intressant.. at vodkametoden kan höja kh.. vad gör man om det börjar stegra.. finns det något sätt att minska på kh värdet förutom att vänta på att korallerna "äter" upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ofan där ser man, då behöver man inte bosta upp kh dåra när man kör vodkan.

har legat kring 10,5-11,5 dom senaste dagarna i KH så de känns ju itne sååå farligt men jag hade kanske kunnat ligga på stadiga 10 eller nått.

men MG då som gått ner från 1300 till 1140 på 3 dagar, de kan ju bara inte va normalt?

även CA har förbrukats mer än de brukar och de har även hänt dom senaste dagarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte kanske.. Eftersom karbonaten är bundet i nitraten (eller ja.. kanske snarare i nitrat delen av kvävecykeln) finns det ju en gräns för hur mycket som kan frigöras. Om där inte är någon nitrat finns där inte heller någon bunden karbonat. Ett vattenbyte borde sänka både karbonaten och nitraten, förutsatt att dessa värden är eleverade.

Ser man kraftig ökning upp mot 14 dkH bör man ju sluta dosera karbonater om inte annat. Det är ju inga problem om man kör balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ofan där ser man, då behöver man inte bosta upp kh dåra när man kör vodkan.

har legat kring 10,5-11,5 dom senaste dagarna i KH så de känns ju itne sååå farligt men jag hade kanske kunnat ligga på stadiga 10 eller nått.

men MG då som gått ner från 1300 till 1140 på 3 dagar, de kan ju bara inte va normalt?

även CA har förbrukats mer än de brukar och de har även hänt dom senaste dagarna

Jag vet inte vad det är, men låter lite som någon jonobalans. Då kan värden peka åt lite olika håll. Salthalten förändrar också det förhållande som råder mellan ca/mg. Jag hade gjort ett 20% vattenbyte och bestämt mig för en salthalt och sen sökt lägga värden kring det.

Vad har du för salthalt och hur doserar du kh och ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad det är, men låter lite som någon jonobalans. Då kan värden peka åt lite olika håll. Salthalten förändrar också det förhållande som råder mellan ca/mg. Jag hade gjort ett 20% vattenbyte och bestämt mig för en salthalt och sen sökt lägga värden kring det.

Vad har du för salthalt och hur doserar du kh och ca?

nu ligger jag på 1.024, brukar ligga på 1.025 i vanliga fall men de råkade bli lite låg av nån anledning, tror att nivåvakten krånglade lite men den är rengjord.

har bara behövt dosera i för att hålla uppe KH tidigare o då har jag blandat i osmos vattnet så de har gått automatiskt.

kommer göra ett vattenbyte till helgen iaf, finns inte möjlighet innan då jag måste fram me mera vatten först o sen blanda men jag kommer hålla koll på värdena nu dagligen o likadant efter bytet för o se hur de ser ut då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryck upp till 1.025 igen när du blandar nytt salt. Har hört att det är lättare att hålla salterna i balans då.

jo det är tanken, brukar som sagt ligga där så de ska jag tillbaka till eller rättare sagt så har jag trott att jag legat där men jag har bara kört me en vipparm fram tills i helgen då jag fick min refraktometer, de va då jag märkte min verkliga salt halt o inte nivåvakten som spökat (är lite trött nu :/) faste den är rengjort då den spökade lite idag men de va bara nån skvätt för mycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...