Gå till innehåll

Erik och Lindas 455L nedgradering!


Datate

Rekommenderade inlägg

Tjaaa...det blir väl runt 2 månader med extremt mycket förbrukning. Men vad jag läst mig till här så verarmånga ligga runt 200-250ml vid ca 500L normalbefolkade kar... 3-4 månader hoppas jag väl klara på en laddning iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När jag körde ett 800-liters akvarium med mycket koraller så brände jag ca 1 liter av vardera. Detta berodde också till stor del på en överdimensionerad skummare (bubble king 250). Dagens skummare är så effektiva att de tar med en hel del av de du tillsätter.

Jag hade 3x10-litersdunkar och hade önskat att jag hade fått plats med 25-litersdunkar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre gud! Det kallar jag förbrukning. Jag hoppas jag aldrig når de nivåerna, samtidigt som man givetvis vill ha bra tillväxt! Nu har jag ju som tur är halverat volymen iom detta karet, så jag hoppas å tror att jag kommer lite lindrigare undan.

För övrigt verkar du ha skaffat dig ett sjuhelsikes system Mattias!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej Daniel!

Nej, karet står fortfarande nere på C-life. Sumpen är klar, bänken håller antagligen på å byggas. Överrinningskammaren på G och optiwhite-glaset till front och sidor är kapade och väntar på limning.

Preliminärt kan jag hämta karet 1-2v in i agusti!

Vi har även tänkt om vad gäller placeringen av karet, för att inte behöva flytta på det utifall att våra planer om en ev ändring av planlösningen i vårt hus går igenom.

Väggen det kommer stå mot skall dock tapetseras om, men då vi har tapeten, limmet och allt annat så borde det gå ganska fort...om nu inte underarbetet tar allt för lång tid dvs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel!

Nej, karet står fortfarande nere på C-life. Sumpen är klar, bänken håller antagligen på å byggas. Överrinningskammaren på G och optiwhite-glaset till front och sidor är kapade och väntar på limning.

Preliminärt kan jag hämta karet 1-2v in i agusti!

Vi har även tänkt om vad gäller placeringen av karet, för att inte behöva flytta på det utifall att våra planer om en ev ändring av planlösningen i vårt hus går igenom.

Väggen det kommer stå mot skall dock tapetseras om, men då vi har tapeten, limmet och allt annat så borde det gå ganska fort...om nu inte underarbetet tar allt för lång tid dvs...

Okej ska bli spännande å se hur det blir :).

Tapetsera gör man ju på en dag :) om det är dålig grund att tapetsera på är de bara på me spackel å in me en byggfläkt så de torkar riktigt snabbt, slipa sen klart ;D, i bästa fall kan du ju tapetsera på din gamla tapet, bara å riva bort det som e löst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det där med Erik å tapetsering är en komplicerad historia...eller snarare ingen historia alls. Nybörjare som sakta lär sig steg för steg så att säga hehe. Blir mitt andra tapetseringsprojekt ever efter att ha renoverat vår gästtoa.

Som alla hemmapulare så är man troligen på tok för noga, men men...efter en veckas "slit" (jaja, blev väl som mest 1-2h/dag pga jobb mm) så närmar det sig slutet. Väntar på att förlimningen skall torka. Sen får vi se om det blir tapetsering ikväll eller imorron. Behöver ju tapetseringsbord oxå...å polaren som har det är inte hemma just nu så...

En liten bild på underverket kanske skulle passa hehe

post-1765-14468920149901_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall flika in med ett annat projekt som vi kämpar med. Vi valde att behålla 6st fiskar, fraggar och 2 stora koraller som skulle säljas.

Tyvärr gick det inget vidare. Vi har strulat med vattenvärden, algblomning och koralldöd. Det enda som egentligen gått bra är att håla fiskarna i form.

Vi får helt enkelt se hur mycket fraggar som överlever tills det nya karet är uppstartat.

En liten kommentar bara. Testade ett "nytt" preparat som jag köpte vid senaste besöket hos C-life. Microbe-Lift heter det och är tydligen någon ny variant av bakterietillsats där bakterierna skall vara något steg längre närmare "levande bakterier" än t.ex Zeobak och Utrabak mf.

Enligt anvisningen skulle full effekt uppnås efter 2-3 dygn efter tillsats. Vi hällde i en låg dos (10ml i 160L) för att testa oss fram lite försiktigt. Karet var i detta läget så grönt (troligen fria alger i vattnet?) att fiskar som simmade i bakkant av karet var suddiga. Skummaren skummade i princip bara grönt vatten och rutorna kläddes av en grön hinna på 3-4h efter skrapning.

Nåväl...den 3e dagen efter tillsatsen vaknade vi till ett kar med klart vatten och en skummare som plötsligt skummade skum istället för grönvatten.

Har vi månne fått ett nytt mirakelmedel på marknaden? Jag är iallafall ganska säker på att vi skall starta upp det nya karet med denna bakterieblandning!

Har vi inte upptäckt några nackdelar med detta medel då? JO! Det luktar avföring!!! Skit helt enkelt. Öppnade flaskan i köket och gick med den genom hallen och in i vardagsrummet. Över ett dygn senare kunde man fortfarande känna lite av doften från medlet. Även karet luktade dynga de första 1-2 dagarna efter vi tillsatt det...men får fort vattnet blivit klart och skummaren börjat jobba normal igen, så försvann doften från vattnet.

Antar dock att detta är helt korrekt. Enligt Magnus på C-life så var doften ett tecken på att det verkligen var fräsha bakterier i flaskan å inget skämt! Den mannen brukar ha vettiga svar och åsikter, så jag väljer att tro på det!

Lite bilder på huvudvärken oxå...

post-1765-14468920150114_thumb.jpg

post-1765-14468920150319_thumb.jpg

post-1765-14468920150508_thumb.jpg

post-1765-14468920150699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering av läget såhär på kvällskvisten ;)

Tapetseringen är klar!

Pratade med killarna på C-life ikväll, och karet är klart till lördag! :)

Troligen får jag det hemkört på lördag eller måndag nästa vecka. En lång väntan verkar snart vara över.

Dock blir det ingen start innan möbeln är klar. Har en 3årig son som gärna stoppar saker i sumpar om han kommer åt. Dessutom älskar han vatten...å lera! Ingen bra kombination med ett öppet underskåp då hehe

Vi kommer dessutom köra en ordentlig uppstart, och ingen "speedstart". Bättre att det får bli bra från start.

Fattas fortfarande ett par saker. Dels måste jag hitta en bra osmolator. De jag har (original och hemmabygge) har båda opålitliga flottörer. Närmast till hands ligger Tunze 3055?. Den nya versionen med magnetfäste och optisk givare. Den är dock duktigt dyr, så vi får se vad det blir.

Det andra blir att bestämma sig för vilka pumpar det skall bli. Har just nu en Tunze master returpump på 3000L/H samt en Vortech MP40w.

Att detta inte kommer räcka i burken är ganska klart. Min första tanke var att försöka köra 2st MP40w, men att köpa ännu en kostar 4500kr. Har dessutom diskuterat cirkulationen lite under kvällen...och kanske vore det bättre med 2-4st Tunze nanostreamt...kanske 6045, och använda vortechen som en wavegenerator. De går ju inte att vinkla, så kanske ger de för många deadspots i ett kar med mer kublik form (100x65x70).

Någon som har några bra tankar om detta?

Skickar med ett par bilder på väggen där karet kommer stå.

post-1765-14468920157039_thumb.jpg

post-1765-14468920157254_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering av läget såhär på kvällskvisten ;)

Tapetseringen är klar!

Pratade med killarna på C-life ikväll, och karet är klart till lördag! :)

Troligen får jag det hemkört på lördag eller måndag nästa vecka. En lång väntan verkar snart vara över.

Dock blir det ingen start innan möbeln är klar. Har en 3årig son som gärna stoppar saker i sumpar om han kommer åt. Dessutom älskar han vatten...å lera! Ingen bra kombination med ett öppet underskåp då hehe

Vi kommer dessutom köra en ordentlig uppstart, och ingen "speedstart". Bättre att det får bli bra från start.

Fattas fortfarande ett par saker. Dels måste jag hitta en bra osmolator. De jag har (original och hemmabygge) har båda opålitliga flottörer. Närmast till hands ligger Tunze 3055?. Den nya versionen med magnetfäste och optisk givare. Den är dock duktigt dyr, så vi får se vad det blir.

Det andra blir att bestämma sig för vilka pumpar det skall bli. Har just nu en Tunze master returpump på 3000L/H samt en Vortech MP40w.

Att detta inte kommer räcka i burken är ganska klart. Min första tanke var att försöka köra 2st MP40w, men att köpa ännu en kostar 4500kr. Har dessutom diskuterat cirkulationen lite under kvällen...och kanske vore det bättre med 2-4st Tunze nanostreamt...kanske 6045, och använda vortechen som en wavegenerator. De går ju inte att vinkla, så kanske ger de för många deadspots i ett kar med mer kublik form (100x65x70).

Någon som har några bra tankar om detta?

Skickar med ett par bilder på väggen där karet kommer stå.

Blir riktigt nice... ;) God ide med långsam uppstart, mitt fungerar klockrent... ;)

Lycka till med det nya karet. :smiley20:

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gurra: Ja, en "vanlig" start känns lika bra. Fiskarna mår bra i vår temporära burk, å kan vi få några koraller att överleva så är det en bonus.

Tack å ycka till själv. Du är väl snart i färd med att fylla din burk antar jag!?

Samuel: Har kollat en hel del på det där då många rekommenderar den. Behöver dessutom ett par billiga streamerpumpar som kan användas under tiden som vi funderar ut vilken den slutgiltiga cirkulationskonfigurationen skall se ut. Kruxet var att frakten blev ganska hög och att jag inte vet hur mycket som tillkommer i tull och moms. Dessutom har jag inte paypalskiten som bara krånglat när jag skulle försöka skaffa den.

Har du nån aning om vad tull å moms blir? Har hört någon siffra på 30% av totala slutpriset inkl. frakt. Kan det stämma? Isåfall skulle osmolatorn + 2st 5000L/H-streamers kosta 1000kr inkl. frakt, moms och tull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha...1vecka sedan senaste uppdateringen nu. Som det är sagt skall karet levereras under morgondagen. Spännande!!!

Fattas dock en del. En möbel skall byggas runt alu-ställningen, vilket Christer på C-life skall ordna är det sagt. Sen skall det till lite PVC-dragning och tanka upp 500L osmosvatten. Har ca 180L klart, men det kommer ta sin tid att få fram de resterande hinkarna...suck

Har även beställt lite mer teknik. Blir en Tunze 3155 osmolator samt 2st Tunze nano 6045 som skall komplettera våran Vortech MP40W. Sen får framtiden utvisa om det behövs ett par extra tunze eller kanske ännu en vortech. Nu kommer man iallafall klara sig tills korallerna börjar växa ordentligt!

Har dock inte fått nått datum på när tunze-prylarna kan tänkas komma.

Saker börjar röra på sig...nice!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Bilder säger du. Javisst, vi kan väl börja så smått!

Christer var här med bänk och sump för ett par timmar sen. Karet hade inte härdat riktigt klart än tyckte han, så det kommer han troligen med framåt kvällen om det känns ok. Även rampen skulle troligen komma med :)

Tyvärr visade det sig att det blivit en liten tankegroda nånstans, så bänken måste modifieras en aning (sumpen var ett par cm för bred för att rymmas mellan mittenstagen). Dock inga problem, utan det fixas när karet kommer.

Blir en skiva "skumgummi" under sumpen oxå så man kan minimera ev vibrationer.

För första gången känns det som man kommer ha ett riktigt proffsbygge..men riktig "top of the line"-teknik! :)

Kommer karet ikväll lär det bli mera bilder hehe

post-1765-1446892023463_thumb.jpg

post-1765-14468920234858_thumb.jpg

post-1765-14468920235064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe...ser nog värre ut än det är.

Egentligen är själva sumpen bara den delen som har en lägre framsida. Resten är, från höger till vänster:

3st ballingtankar som kommer rymma ca 22L vardera.

Osmosfack för ca 50L osmosvatten.

Vattenbytesfack där man ganska snabbt och enkelt skall kunna byta 40L vatten. Vattnet skall rinna igenom där, förutom vid vattenbyten då detta fack kan "separeras" så man slipper krångla med olika blandningstunnor osv.

Å längst till vänster är då själva sumpen, där skummaren står torr, främst för att slippa slabb vid rengöring...och slippa skita ner den mer än nödvändigt hehe ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...