Gå till innehåll

Stöm/el i akvariet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Vet inte om det är vanligt förekommande men jag tycker mig ibland känna av ström/stötar när jag pillar på eller i mitt akvarium.

Undrar ifall det är fler som upplever det, kanske är det bara salt i små sprickor av huden, eller om det är jag som har haft otur och fått ett akvarium med tillhörande teknik som då kanske läcker ut ström i akvariet.

OM det är så att det läcker ström någonstans ifrån hur kan jag kontrollera det? Vad finns det för hjälpmedel för att mäta spänningar, el och ström i eller igenom karet?

Tacksam för svar.

mvh andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du bör göra är ju att skaffa en jordfelsbrytare. Om du har fått stötar av akvariet och inte ser till att skaffa den livförsäkringen så liknar det självmordsförsök.

Jag intygar och lever endast av den anledningen. Fick 220 genom kroppen när jag hade händerna i akvariet. En sjöborre som gnagde av en streampumpkabel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare är ju inte helt fel som första livförsäkring, köp dock en som inte har 0-spännings brytning (tror jag det heter) dvs att den bryter om det blir ett strömavbrott. Det är lite trist om man får ett 1minuts strömavbrott och den bryter strömmer i timmar tills man kommer hem..

Sen är det bara att dra ur alla kontakter, känna efter om det känns likadant, gör det det så är det sannolikt bara saltet som gör det... Koppla sen in prylarna en efter en, tills du känner att strömmen kommit tillbaks, då har du hittat din läckande komponent.

OBS det räcker inte med att stänga av med strömbrytare om man inte vet att det är en dubbelbrytande strömbrytare OBS

Ibland kan läckströmmar försvinna om man vänder på kontakten, så om du inte känner nåt efter att ha kopplat in allt, vänd på kontakterna en efter en tills du känner det igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

220 genom kroppen låter inte så mysigt, hur gick det med det?

Det gick tack och lov bra. Jag hade båda händerna i karet och vips så small det. Fick en stöt men inget värre. Jordfelsbrytaren slog ifrån direkt.

Jag var bra skakig därefter och inte så kaxig direkt. Efter ett tag började jag kolla vad som var på tok och såg att halva kabeln var uppkäkad av sjöborren. Båda kopparledarna var helt synliga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet jag om jag har en jordfelsbrytare då?

Huset är helt nybyggt och det finns tusen olika saker i elskåpet samt ännu mer inne i stugan där fjärrvärme och el kommer in. Jag vet dock ingenting om sakerna eftersom jag bara hyr.

Finns "vanliga" proppar/säkringar på en vägg och en massa olika små flikar som man kan fälla upp och ner alltså sätta på on eller off på väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förtydliga.

Jag har inte fått stötar av själva akvariet utan av komponenter i akvariet t.ex. om man pillar i karet och råkar stöta lätt lätt ihop med skummarkopp så känns det som om jag får ström i fingret. Det är inte en stöt som man kan få av t.ex. bildörren utan mer som om det ligger spänning imellan komponenten och mitt finger.

Det är inte heller varje gång detta händer utan bara ibland.

Jag har bett en kompis att känna efter också och han kunde inte uppleva att han kände någonting.

Vad kan det annars vara som orsakar känslan?

Kan det vara vibrationer och saltet?

Jag har testat att dra ut alla kontakter och prova mig fram och ibland tycker jag det blir bättre allt eftersom jag provar men det försvinner aldrig helt. Men borde inte strömmen, om det nu är det, försvinna på en gång som jag drar ut den komponent som "läcker"??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att dra ur sladdarna och vänta någon minut så skall all ström ha försvunnit men personligen tror jag att du är väldigt känslig, med tanken på vad du berättade då du var uppe hos mig för en månad sedan.

Har du tillgång till bredband nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också på detta mde jordfelsbrytare..

Jag tror att det sitter en jordfelsbrytare i elcentralen i min lägenhet.. men hur vet jag att den täcker det uttag där akvariet sitter. kan ju vara så att den bara går på badrum och kök va? hur kollar jag sådant?

Och jag antar att jag måste anlita en elektriker att koppla in en annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också på detta mde jordfelsbrytare..

Jag tror att det sitter en jordfelsbrytare i elcentralen i min lägenhet.. men hur vet jag att den täcker det uttag där akvariet sitter. kan ju vara så att den bara går på badrum och kök va? hur kollar jag sådant?

Och jag antar att jag måste anlita en elektriker att koppla in en annars?

Räkna med att den går till hela hushållet. Som har nämnts är det ju enkelt att testa, men det vanliga är att man kopplar så att den i elcentralen täcker alla uttag. Vill man ha dedikerad jordfelsbrytare får man fixa till det separat.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vippade på jordfelsbrytaren och allting i hushållet dog så den går på allting som ni gissade.. är man helt säker när man har en jordfelsbrytare?

Tänkte scenariot då mitt akvarium börjar läcka, vatten rinner på golvet in i grendodor och liknande.. och jag ställer mig på golvet i vattnet... är man säker då? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vippade på jordfelsbrytaren och allting i hushållet dog så den går på allting som ni gissade.. är man helt säker när man har en jordfelsbrytare?

Tänkte scenariot då mitt akvarium börjar läcka, vatten rinner på golvet in i grendodor och liknande.. och jag ställer mig på golvet i vattnet... är man säker då? =)

I lägenhter som har JFB täcker den oftast alla grupper i centralen. Men säker skall man inte vara. Du gjorde rätt och tryckte på den lilla testknappen.

Har skrivit detta innan men jag hittar inte tråden.

En JFB mäter strömmen i Fasen/rna och i Nollan. Lite förenklat går strömmen från fasen till "elprylen" och tillbaka i Nollan. Är strömmen lika i Fasen och Nollan är allt ok. Om du håller i tex vasken (Som skall vara jordad) och får ström i dig via tex en (Ej dubbelisolerad) brödrost går strömmen från fasen via brödrosten in i din kropp och tillbaka via Jorden. Då går det inte lika mycket ström i fasen som i nollan, en del går ju via jorden. Om strömmen i fasen och nollan är >=30mA löser JFB ut och räddar dig för att få "skadlig" ström i dig.

OBS. En JFB löser INTE ut om du får ström genom dig om du håller i Fasen med ena handen och i andra handen Nollan. Då blir strömmen densamma i nollan och fasen.

Man kan aldrig vara säker på att en JFB fungerar då allt kan gå sönder. Man rekomenderar att motionera JFB ett par gånger om året genom att trycka på Testknappen.

JFB= Den billigaste Livförsäkringen man kan köpa för pengar

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var just på Kjell och försökte köpa en JFB men de sa att den måste sitta i ett jordat uttag... o det har jag inte i närheten av karet. Synd.

Vi har haft en diskution på jobb om just det. Jag skulle göra ett test med vårt instrumment och se vad som händer om man sätter en sådan JFB i ett ojordat uttag, men har tyvärr inte hunnit med det ännu.

Vår teori är att de portabla JFB har jordstift och varför man inte skall sätta dom i ojordade uttag är att man inte skall tro att man fått ett jordat uttag imed att jfb har jordstift i uttaget på den. Detta är bara vår teori om varför det står så i manualen/paketet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...