Gå till innehåll

vad ska jag ha för skummare till mitt 540L?


Rekommenderade inlägg

har beställt ett 540l akvarie och tänkte se om jag kunde få lite tips på skummare som skulle passa till det.

jag har planerat att ha skummaren i akvariet då jag inte ska ha någon sump, så jag tänkte bygga ihop en "sump" i akvariet och vill då ha en skummare som kan stå där i eller hänga på kanten invändigt.

så lite tips om bra och gärna tysta skummare skulle vara varmt välkomna.

har kollat lite på nedanstående skummare och vad jag förstår så skulle en sån vara möjlig att ha, eller är den för liten? har tänkt att ha både mjuk och stenkoraller

är tyvärr inte så haj på det här med tekniken så är tacksam för all hjälp jag kan få :ler:

Berlin X2 Turbo skummare. 900 liter/timmen.

Kan både ställas i sumpen och hängas i akvariet. Superkompakt design. Vattengenomströmning: 900 l/h, Luftgenomströmning: 300 l/h, Akvariestrl: 300-900 lwww.redseafish.com

jag har också tänkt att ha svart bakgrund och har då hittat lite info om att vattenbaserad akrylfärg går bra, men jag vill ju även ha glaset till sumpen i akvariet svart men har inte hittat vad man skulle kunna använda för färg där, det enda jag hittat som man kunde göra var att spackla med svart silicon vilket också skulle fungera men om det finns någon färg som man kan använda i akvariet så skulle ju det vara bra.

hoppas att jag kan få lite bra råd med detta.. Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset :), har sett den också men tänker mig att den plaskar lite när vattnet lämnar den, kan man ha den hängande i akvariet eller ska den hänga utanför

ska du bygga en intern sump så går det ju säkert att fixa till så du kan 'hänga' den invändigt. (mce600)

själva frågan är kanske vilken yta/volym som du ska göra till sumpdel i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det ordnade sig:) trodde alla skulle försvinna men det blev så att alla klarade sig istället!!! Vatten på golvet är vi nog alla lite rädda för men rätt konstruerat är nog risken ganska liten, fördelen är att den mesta tekniken kan gömmas undan och att man kan ta ut storleken lite mera på sumpen för ev. mera saker i framtiden. Rördragning osv finns säkert någon här på SG som kan hjälpa till med, men kul att du satsar på ett större kar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

JAg har erfarenhet av mce500 och det är i mina ögon en fantastisk liten skummare som verkligen ser till att få jobbet gjort så att säga. Men det finns lite nackdelar med den också naturligtvis. Den har en relativt liten skummarkopp vilket medför om inte daglig tömning/rengöring så väl var 3e dag. När man har haft en Tunze 9002 uppskattar man större skummarkoppar. Min nya C-skimm 1200 deluxe (se annat inlägg) har en enorm skummarkopp med slanganslutning så jag behöver knappt tänka på att rengöra ofta. Veckovis/varannan vecka räcker. Sen är deltecen lite svårinställd från start med egenheten att den skummar gärna över innan den är inkörd ordentligt. Sen när man har rengjort den ordentligt så är det nästan så att den börjar om igen. Den kräver tålamod. Annars så är det en mycket smidig skummare som inte väsnas så mycket. Den behöver heller inte någon bubbelfälla att tala om då den lämnar minimalt med microbubblor.

Kortfattat så har man här en bra skummare som bara man har tålamod gör bra ifrån sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så mycket att fundera på egentligen. Det finns ett enormt utval av mer eller mindre kända tillverkare av skummare idag och till slut så är det helt och hållet dina personliga preferencer som sätter ribban. I mitt fall så premierar jag enkelhet. Jag vill INTE ha en produkt som ropar på mig hela tiden. Jag vill kunna lämna min burk en vecka utan att behöva tänka på det. Jag vill ha en skummare som gör sitt jobb utan att klaga eller spotta å fräsa :) Men samtidigt så finns det dom som gärna kryper in i sin burk då å då för att titta efter hur sin favvo alg sköter sig som inte har något emot att rengöra en skummarkopp var 3e till 5e dag. Tänk bara på att detta är något som mognar fram med tiden. Jag var en sån som gärna kröp in i karet var enda dag för att titta till min lilla gröna vattenfyllda boll (skräp-alg) för att se den växa och ta över mitt kar. Numera, lägger jag ner 5 timmar per vecka på mitt 540l så är det bra. Jag vill njuta av det, jag vill nörda ner mig i teknik, jag vill rengöra så lite som möjligt.

Nu hårddrar jag det hela naturligtvis men andemeningen hoppas jag går hem.

Lycka till med valet av skummare, det är ett "skit"svårt val :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har funderat lite och tror att jag ska ha en påhängsskummare så slipper jag ta upp yta med en invändig sump. det står emellan red sea berlin x2 turbo och Aqua medic turboflotor multi sl. någon som har erfarenhet av dessa?

men jag vill ju även ha ytavrinning för att slippa hinnan, skulle det gå att koppla på en fluval ytvattenrenare eller kommer pumpen till skummaren suga mer än vad som går ner i ytvattenrenaren?

om det inte går så är väl det enda alternativet att bygga ihop en liten behållare av plexi med en ytavrinningskam där man kan ha pumpen i. tacksam för all input jag kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hittat en annan som verkar lite större än fluvals ytvattenrenare:

Aqua Medic Skim box 2000 liter/timmen.

Skim box - ytavrinningsbox, kopplas till ytterfilter eller cirkulationspump

tror ni den skulle passa eller blir det att skummaren inte får tillräckligt med vatten? aqua medic skummaren är vad jag förstår på 2500l/ timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
har funderat lite och tror att jag ska ha en påhängsskummare så slipper jag ta upp yta med en invändig sump. det står emellan red sea berlin x2 turbo och Aqua medic turboflotor multi sl. någon som har erfarenhet av dessa?

men jag vill ju även ha ytavrinning för att slippa hinnan, skulle det gå att koppla på en fluval ytvattenrenare eller kommer pumpen till skummaren suga mer än vad som går ner i ytvattenrenaren?

om det inte går så är väl det enda alternativet att bygga ihop en liten behållare av plexi med en ytavrinningskam där man kan ha pumpen i. tacksam för all input jag kan få :)

Jag har en Deltec MCE600 som hänger bakom karet och med insugsröret ner i en "halv"ytavrinning i ena hörnan. Denna är rekommenderad för 600 liter belastat akvarium och är klart lite smidigare än dina andra val. Att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen gillar jag ej mce600 an. jag bytade ut min för en bubblemagus nac7 och har aldrig varit nöjdare. så mycket skit som jag får ut nu har jag aldrig fått innan. mina koraller börjar växa (kan bero på nitratfiltret med) som aldrig förr. nu e det ju iofs så att nac7 är en sump skummare. och det kanske inte finns så värst bra påhängsskummare så mce600 kanske e bästa valet ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...