Gå till innehåll

vitaprick och putsar räkor


Rekommenderade inlägg

hej.

ofta ser man trådar om vita prick men väldigt sällan blir man tipsad om putsar räkor eller fisk för den delen vad beror detta på är det överreklamerat med dessa djur eller är det så att om fiskarna har sår så kan det bli värre av att dom är där och stör?

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

okej då är kanske inte räkor det första jag skall ha tag på nu då.

saken är den att mina fiskar började bli dassiga i färgen och sedan dimmiga i ögonen med följd att dom verkade bli blinda och inte såg maten, efter en dag började ögonen bli bättre och nu är dom är fulla av vitaprickar.

en fisk dog i morse det var en utfärgad hawaiiensis men det lustiga var att den var sist att visa sjukdoms symptomen 3 dagar efter den första rättare sagt som var en clownfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uvc e det enda som hjälper för mig. pricken slog ut hela mitt kar första gången jag fick prick, efter det inskaffades ett uvc. e en billig försäkring o skaffa uvc. gentemot att alla fiskar dör.

prick funkar ju så att efter några dar försvinner pricken för att återkomma i betydligt fler antal. dom förökar sig, o det blir bara värre o värre om man ej gör nåt åt det dvs alla fiskarna kommer dö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bra säga att jag har 2st putsarräkor, en putsarfisk och UVC (24.7).

Har nyligen köpt en kirurg och några "Groupers" samtliga har putsarfisken varit på och fått picka lite parasiter mm. Räkorna ser man ytterst sällan och dom har inte "putsstation" som många pratar om, dom ligger nog mest i hängmattan och fiser.

Putsarfisken är riktigt på hugget och det har han varit varje gång någon ny fisk kommer i. Har funderingar på att ev införskaffa en till då de är ganska häftiga.

Funderar även på att köra vitlök men har inte rikigt fattar eller hittat något recept/tillvägagångsätt hur man skall göra.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo har själv haft en putsar fisk en gång i tidigare akvarium men den tynade bort på 5 månader verkade inte vara nog med parasiter för den så två st kan kanske vara i överkant för din del men detta är min personliga bedömning på detta funderar själv på att testa en igen då dom är väldigt effektiva om dom blir godtagna av värddjuret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke här; putsarfiskar i all ära, men jag tror dom stressar fisken dom vill putsa. Akvariet är en begränsad yta, starkt begränsad... Får man prick tror jag på lugn o ro.

Är fisken frisk så brukar dom klara det.

Att stoppa i 2 putsare låter fel i mina öron. Hellre räkor, när mina fiskar haft prick har dom pickat o putsat som f**n, men fisken har alltid kunna simma iväg när dom velat.

Lugn o ro...och ösa på med UVC för dom frisimmande larverna.

Tror jag=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...