Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

väldigt imponerande bygge,här gör sig verkligen riffkeramiken, kommer du ha riffkeramik ute i karet,eller blir det bara LS?

Tackar! Jag kommer att bygga upp främst med LS, men har två styck "pelare alt. rev" av riff keramic som jag kommer att använda som grundstomme och sedan bygga vidare med LS. Funderar mycket just nu kring hur LS skall byggas upp. Vill ha en luftig och "verklig" byggnation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tycker du skall köra dessa separat helt å hållet

Kylaren har sitt termostat inne i kylaren lägger du UVC före så får kylaren gå hela tiden. Gör man tvärtom så värmer ju UVC upp de kylda vattnet

alt i serie (UVC-Kylare) och en externt termostat för kylaren som mäter ifrån akvariet och ej inne i kylaren då går ju bara kylaren då det behövs

En del kylare t. ex Sfiligoi, har ju extern termostat-sensor för placering i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag fattar mig inte på hur ni vet vart ni ska koppla och lägga alla rör och slangar.. haha.. Mycket stiligt byggt i alla fall.. tummen upp

Ett rör där och ett annat där borta! Nä, skämt och sidor. Man får ju prova sig fram och bygga ett par system innan man hittar rätt. Om man nu någonsin hittar rätt. Jag trevar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe okej.. finns det beskrivningar att få fram någonstans eller får man hitta på själv?

Rör och slangar till teknisk utrustning som uvc, skummare osv finns det ju bruksanvisning på hur det ska sitta.

Funderar du på hur ytavrinning osv funkar så kolla runt lite på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det behöver inte vara så j-a avancerat med rördragningen egentligen. det löser sig allt eftersom man bygger, jag var livrädd först för alla "ormbon" med rör som man såg folk hade. men allt är väldigt logiskt egentligen.

Flest rör när du dör, vinner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

OK. Här kommer ett meddelande som du snabbt bläddrar förbi eftersom du har fått några redan men jag kan inte hålla mig:

  • Fantastisk planering!
  • Fantastisk målmedvetenhet!
  • Fantastisk stilren set up!
  • Fantastisk fru/sambo! :smiley17:(med tanke på arbetsplatsfeelingen som gärna infinner sig när vi grejar och har oss i våra burkar ...)
  • Fantastisk tråd - tack för mkt nöje och lycka till i uppstarten! Följer detta med spänning!

Sa jag fantastisk!?

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Här kommer ett meddelande som du snabbt bläddrar förbi eftersom du har fått några redan men jag kan inte hålla mig:
  • Fantastisk planering!
  • Fantastisk målmedvetenhet!
  • Fantastisk stilren set up!
  • Fantastisk fru/sambo! :smiley17:(med tanke på arbetsplatsfeelingen som gärna infinner sig när vi grejar och har oss i våra burkar ...)
  • Fantastisk tråd - tack för mkt nöje och lycka till i uppstarten! Följer detta med spänning!

Sa jag fantastisk!?

Mvh.

Jag blir skenerad. Tackar! Frugan håller ut, men längtar ju även till att det börjar växa koraller och simmar lite fisk i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...