Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Tjenare, brukar inte skriva så mycket i forumet, men tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt. Håller på att bygga ett inbyggt 1300 liters akvarium i vårt vardagsrum. Har ganska så begränsat med utrymme för alla tekniska apparaturer varför jag måste tänka kompakt när det gäller att få plats med alla ting. Har bifogat en bild som jag ritat IronCAD.

Hela akvariuet skall byggas in och ha luckor på framsida. Skulle helst vilja ha ett helt rum att tillgodo på baksida, men min sambo tillät inte detta ;(. Vi har nämligen precis byggt ett nytt hus och haft fördelen att projektera in akvariet från början. Har golvbrunn i plattan och ventilation i tak och väggar kopplat till vår luftvärmeväxlare.

Akvariet är köpt av Bengt på Marinakvariet och är 2 m långt, 1 m djupt och 0,7 m högt. Alla synliga framrutor är av "Weisglas". Maskineriet kommer att bestå av AquaCare AP 2000 skummare, Aqua Care Kalkreator 3,3 x Deltec 6000L/h, 4 x Tunze Stream 12000l/h, 4 x 400 W Metallhalogen. Kommer förmodligen att bygga upp baksidor etc med riffkeramic. Kom gärna med nya ideér och tips. Sitter just nu lite fast i nya lösningar. /Marcus

post-910-14468912028875_thumb.jpg

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

WOW kommer bli häftigt att följa. En kul grej tycker jag att du har ett fönster bakom kan bli intressant med riktigt ljus för korallerna.

Där man skymtar skummaren är det så stort att du kan komma in där kanske kan vara ide att ha ifall man behöver meka med karet på denna sida utan att behöva plocka ner fronten.

Lägg tid att ljudisolera bra. himmla skönt att slippa det där brummet etc å bara njuta av ett fint akvarium.

è ju service tekniker med jobb bla som media gubbe på jobbet så med att ta hand om överskotts värmen som kommer bli med alla dina MH-lampor är en mycket bra tanke. Gäller att utnyttja sin hobby även till annat och inte bara betala en massa och få inget för det.smiley2.gif.

Du kanske kan dra in vatten i "rummet" så har du även din osmos i denna del..

Kommer säkert bli en intressant tråd då jag är en riktig teknik freaksmiley2.gif.

Postat

Jag skulle funderar igenom driften och dagliga rutiner. Hur byter jag vatten? Hur gör jag osmosvatten? Ska pumparna slås av när jag matar? Är det enkelt att göra ren skummaren och all annan utrustning? Har jag kranar på allt som jag måste kunna serva utan att det börjar rinna vatten. Är det lätt att skrapa rutorna? Kommer jag åt nere på botten i akvariet? Kommer jag åt i sumpen det jag vill göra där? Hänger lamporna ivägen, ska de vara höj och sänkbara? Det kanske får plats ett karatänakvarium under, som man kan välja om det ska vara samma vatten som i huvudkaret eller för medicinering? Blir det kvar något tryck efter alla böjjar? Det får räcka så länge.

/Janne

Postat

Okey skall se om jag kan ta det vad jag har som tankar.

Byta vatten:

Antingen via en slang eller om man borrar ett hål i karet och sätter en kran och då kunna släppa ut lätt. men ja det är nog lika lätt att ta en 40mm slang och med hävert.

Osmosvatten:

Skall man göra ett vattenbyte på 10% så behöver du en stor dunk/balja för att kunna ha 130liter vatten. blanda upp vatten och salt låt cirkulera så att allt salt löses det tar kanske 1-2dagar salt löser sig saktare i kallare vatten.

Pumpar av då du matar:

Nja det behövs nog ej. Köper man Tunze stream kittet 4x12000L/h så är det en mulltikontroller denna har en knapp som kan tryckas in och pumparna stannar i 10 minuter.

Göra rent skummare etc:

Nja plats behövs alltid för att det skall vara lättare men ja säg att du kanske behöver göra "rent" skummaren 4ggr på året

Kalkreaktorn behövs kommas åt då "slam" kammaren (sista kammaren)måste rengöras ganska ofta eller tömmas på gegg.

Kranar och PVC:

Bra att ha kranar då det är lättare att ställa in flödet om man splittar rören på många ställen men räkna med en kran på vadera sida om deltec pumparna för att kunna stänga av flödet om nu oturen skulle vara framme om en pump går sönder eller om rören läcker om man slarvat med limmnigen. Att limma PVC är gör viktigt och man skall använda en cleaner innan man limmar ihop allt. Att limma PVC skall man tänka på innan oxså att bygga upp det hela med skissar och testa sig fram för bästa resultat. Stora böjar för att "slippa" flödes förluster.

Gör bypass korsen så du kan mata även andra saker utan att behöva köpa till fler pumpar. UV-c, kalkreaktor, Phosfatfilter, Nitrat filter behöver alla vatten för att funka och gör man då bypass på returröret/rören så matar man lättare tekniken med dessa smiley2.gif.

Komma åt i botten, Sump:

70cm högt är snyggt som kar men inte gjort för oss att komma ner till botten men att stå på en stege eller någon platå kan vara ide att kanske bygga på den del som är bakom. Ja helt enkelt en sarg att gå på.

Hur högt hadde du tänkt dig att karet skall vara upp ifrån golvet?

Tycker att 80cm är helt okey lätt att "krypa" under å dona om man måste detta att komma åt sump mm.

Lamporna tycker jag definitivt att du skall kunna höja och sänka. dels för att få bättre spridning på ljuset som du redan kommer få *ler* men ja som du säger ifall man måste komma ner i karet så är det ju lättare att kanske hissa upp lamporna i taket.

Karantän akvarium är ju ej fel att tänka på innan jag har själv aldrig haft ett men dels kanske för att man ej haft plats för att ha ett men allt vatten kan ju gå in via denna innan sump å sedan in till sumpen eller vid sidan av. det kan nog vara ide att ändå kunna köra de båda systemen vid sidan av varandra. Lätt att stänga av Karantäns akvariet ifall man måste kurrera nån sjukling.

Du e ju en hajjare på 3-D så jobba du vidare hur det kan tänkas bli så skall vi klura ut det för dig

Hur ser en AquaCare AP2000 ut?

Guest lysröret
Postat

det räcker ju med 3 MH.

med 4 MH och övrig utrustnng kostar det ju 30 kr/dygnet, det blir 11.000kr/året.

skicka ett mail till sealife-center i helsingfors och fråga vad de valt som ljuskällor m.m. http://www.sealife.fi- - - info@sealife.fitror jag det är.

när jag var där så såg jag att de inte vräkte på ljus.

Postat

Tycker definitivt att du skall ha 4 st MH, så du kan ha lite olika kelvin tal och sprida ut ljuset. Tycker för övrigt att djupet på ditt kar är grymmt, man har alla förutsättningar för att bygga en grymm inredning när karet är så djupt.

Postat

Det beror ju på vad du ska ha ljuset till. Jag skulle kunna tänka mig att ha en mörkare klyfta till höger men då blir det ju mindre plats förrevpelaren i mitten. Ska man betala en tia om dagen för ljuset vill manatt det lyser på något snyggt. Jag hade nog inte haft så jämt ljus utan varierat mer, kanske en 1000w och två, tre 250w. Man behöver ju inte ha sten koraller ända ned till botten i hela karet. För många lampor förstör ljusdallret på botten men har man en som dominerar... Akvariemåtten är ju perfekt för två lampor om man vill ha jämt ljus men...

Det är skoj att sitta och drömma om ett sådant kar.

Postat
det räcker ju med 3 MH.med 4 MH och övrig utrustnng kostar det ju 30 kr/dygnet, det blir 11.000kr/året.

Men han skriver ju att han har ensug som går tillvärmepumpen i huset då betalar man ju ej till kråkorna som många gör idag...

Värmen som blir från lamporna värmer ju upp huset å på så sätt minskar kostaden med uppvärmnings kostnader

+-0 kan man säga.

Postat

Tack för alla ideér!!!! Till Wrang, AP2000 finns kanske inte?! Jag menar AquaCareFlotor 2000V. Som Wrang nämde så har vi en luftvärmeväxlare som återvinner 80% av kvarvarande inomhus värme. Mesta delen av överskotten från Mh-arna kommer altså återvinnas i min "pannan". Sommartid kommer det klart att bli ett ganska stort överskott av värmen som inte kommer att behövas "återvinnas" men jag tror nog ändå att min driftkostnade för belysningen kommer att bli hyfsad. Någon som vet hur man räknade exackt på det?

Återkommer med nya 3D bilder snart....

Postat
WOW kommer bli häftigt att följa. En kul grej tycker jag att du har ett fönster bakom kan bli intressant med riktigt ljus för korallerna.

Där man skymtar skummaren är det så stort att du kan komma in där kanske kan vara ide att ha ifall man behöver meka med karet på denna sida utan att behöva plocka ner fronten.

Lägg tid att ljudisolera bra. himmla skönt att slippa det där brummet etc å bara njuta av ett fint akvarium.

è ju service tekniker med jobb bla som media gubbe på jobbet så med att ta hand om överskotts värmen som kommer bli med alla dina MH-lampor är en mycket bra tanke. Gäller att utnyttja sin hobby även till annat och inte bara betala en massa och få inget för det.smiley2.gif.

Du kanske kan dra in vatten i "rummet" så har du även din osmos i denna del..

Kommer säkert bli en intressant tråd då jag är en riktig teknik freaksmiley2.gif.

Jo, jag kommer att dra in vatten i rummet. Alla golv är fuktspärrade och kaklade. Har en 20cm "översvämnings" sockel.

Postat

Mors.

Ser riktigt bra och uttänkt ut :glad:

Visstblir det enklare att rita upp det i 3d-CAD först, ritar själv i SolidWorks. Det påminner lite om mitt hörnbyggesom är på 800 liter. Det jag gjorde var att planera in en "underhålls-bro" bakom med en bredd på 400mm vilket är precis plats för en lönnfet IT-tekniker att klämma sig emellan :glad:som även huserar en skummare md större samt all el.

//Jörgen

post-931-14468912028997_thumb.jpg

Postat
Sommartid kommer det klart att bli ett ganska stort överskott av värmen som inte kommer att behövas "återvinnas" men jag tror nog ändå att min driftkostnade för belysningen kommer att bli hyfsad. Någon som vet hur man räknade exackt på det?

Återkommer med nya 3D bilder snart....

Vilka drift kostander är du ute efter?

värmen som blir för lamporna till värmeväxlarn eller lamporna.

Skall du bygga armaturena själv eller köper du som färdiga?

För att hålla ner kostandena lite till så om man bygger skall man se om man kan få tag på elektroniska HQI drosslar.

Mätte upp min 250 watts Mh lampa då jag hadde detta å en 250watts drog vid start ca 280watt och gick ner till 270 då lampan varit tänd en stund. Så 20watt till ingen nytta.

Kanske svårt att gämföra men då jag kollade på min T5 drossel så på 2x54watt så drog den bara 112 och då blev det alltså bara 4watt till övers. Kan tänka mig att det kanske är det samma med en elektronisk drossel för HQI drar mindre den med.

För att få exakta driftkostnader så får la man låna en kWatt mätare och gångre denna vad det kostar per timme och kWatt.

Min totala kostnad räknade jag ut att det blev 70öre per kWatt timme inkl alla tillägg etc

Postat

Jo Wrang, jag tänkte mig driftkostanden efter det att värmepumpen har återvunnit överskottsvärmen. Allstå den total effekten som går att endast för att ljusa upp karet. Kommer förmodligen inte kunna räkna ut detta förrens jag har fakta på bordet är ser den verkliga driftkostanden i hela mitt hus med uppvärmnin etc.....vi får väl se. Skall bli spännande att se.....

Du har helt rätt gällande helelektroniska drift don (HF). Dessa har mindre effektförluster både när det gäller lysrör (T5) och Metallhalogen. Dock är mina metallhalogenarmaturer av konventionell variant ;( Får stå ut med lite extra watt uttag. /Marcus S

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...