Gå till innehåll

fiskar dör eller tar stor skada av vad?


Rekommenderade inlägg

hej.

har lite fisk bekymmer nu och har hade det i mitt gammla akvarium med den sista perioden!

så nu funderar jag på kan dessa nedanstående punkter skada eller döda fiskar men inte skada räkor, sniglar, sjöstjärnor, koraller mjuka och hårda.

1. läckström i akvariet

2. vodka som kolkälla 4ml dagen till 600l vatten volym

3. bikarbonat mkt lite har jag haft i kanske 1/2 tesked varannan vecka totalt

4. tropic marin calcium pulver 1 1/2 skopa varannan dag

5. tropic marin magnesium 1/2 skopa varannan dag

6. fryst artemia legat i frysen 1år kanske "köpte en stor jämt innan jag la ner sist"

7. såg att några av mina tester var gammla gick ut 2009 och jag mäter inga störande värden

8. trasig osmos "kompisen i samma kommun har ingen till sitt saltakvarium"

9. övermatning

10. salthalt hög eller låg

11. ph värde

12. kh värde

13. nitrit

14. nitrat

15. fosfat

16. amonium eller va det heter "har ta mig f-n glömt det har inte ens ett test"

punkt 10 till 16 är en undrar vad sker på fisken vid högt eller lågt värde

förloppet har gått till så här

lade ner ett akvarium och lade stenen i en tunna i 6 månader som jag nu använder igen "sålt av ca 50kg till en kompis och han har inte några bekymmer"

efter en tid köps 2 clowner och 1 fröken fisk

går så några månader köper in 2 st kirurger en hawaiiensis och en xanthurus som gått i ett akvarium i 1 år minst "kompisen köper en flavensis av samma kille"

eftersom fisken såg ut att må bra och gått i ett akvarium så länge så valde jag att släppa ner dom i akvariet och inte dra igång karantäns akvariet!

ja iaf efter en dag efter kirurgernas ankomst så ser jag på clown honan att hon ser lite matt ut och dimmiga ögon, hon verkar vilja ha maten men hittar den inte som om hon var blind men jag riktigt öser ner tinad artemia så hon tillslut får lite. dagen efter så ser hon igen och var lite piggare.

samma dag så börjar clown hanen men han miste aldrig synen men alldeles matt i färgen blir inte helt bra utan efter en 1 1/2 vecka dog han i natt och fröken fisken dog under dagen i dag fiskade upp henne och skulle sänka salthalten till 1.019 i karantäns akvariumet till henne tänkte jag men han aldrig så långt innan den dog.

dag två efter insläppet av kirurgerna så ser jag vita små korta trådar på xanthurusen och den blir blind, dagen efter så ser fisken igen och den hänger i än upphåvad och ligger i sumpen i väntan på nyblandat vatten i karantäns akvariumet.

hawaiiensien samma förlopp på som den andra kirurgen men den dog efter 3 dagar.

kör med uv-c 20w på 600l vatten volym direkt cirkulerande i akvariumet

jag vet att det kanske blev lite luddigt skrivet och punkterna är en undrar på vad som sker på fisken!

alla fiskarna har haft denna vita tråd prickarna

?????? kan jag släppa i fiskarna i nytt rent saltvatten ???????

tips och hjälp önskas snabbt!

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

amoniak har jag inget test till men det skall jag hämta på måndag men det är ju lite försent kanske.

jo stenen låg i en tunna med locket på glänt, samma sten som kompisen har i sitt akvarium nu med utan bekymmer än så länge.

fisken kom inte i samtidigt clownerna och fröken fisken gick 2 månader före kirurgerna

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men om man har sten som ligger i veckor i en balja med vatten, med cirkulation och värmare och sedan tar och stoppar denna stenen i ett akvarium med nytt vatten och sedan "kör igång" så att säga, börjar det då produceras ammoniak pga att stenen legat mörkt?

Att det kan göra det pga material som dör pga torrläggning under transport kan jag förstå, men här går jag dock bet tyvärr. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som angrepp av två eller tre olika parasiter.

Oodinium eller liknande som mest syns på ögonen.

Tarmparasit om den vita tråden kommer ur tarmen.

Vit prick parasit. Det finns ett antal olika som inte är så "ilskna" som Cryptocarion.

Om det kommer angrepp av olika parasiter mer eller mindre samtidigt så beror det oftast på någon faktor i omgivningen.

Haft någon snickare hemma som tappat en mässing eller kopparskruv i akvariet?

Haft någon hemma som kan ha lagt en läkerol eller en pris snus i karet?

Putsat framrutan och spillt fönsterputs?

Det finns fler gifter så detta var bara några exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bakteriella nedbrytningen är inte beroende av ljuset men en del av det som finns i levande sten är beroende av ljus för sin fotosyntes. Vid mörkläggning dör alla alger och andra fotosyntetiska organismer. De bryts sedan ner av bakterier och ammonium/ammoniak bildas. Detta är en av orsakerna varför jag personligen är motståndare till att behandla levande sten med mörkläggning.

Personligen tror jag dock inte på att det är ammoniak som orsakat problemen för jupiter eftersom en ammoniakförgiftning är akut dödande. Jag har själv råkat ut för att en fisk just uppträtt på det beskrivna sättet. Verkade vara blind utan att det syntes något på ögonen och den mörknade inte. Detta kan ha varit någon form av oodium eftersom jag lyckades rädda fisken med hjälp av att köra en lite kraftigare dos av ozon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej. av någon märklig anledning har jag missat att någon svarade på tråden!

kan idag berätta att en fisk klarde sig xhanturusen som jag flyttade in i ett karantäns akvarium tänkte köra med medicin men jag drog igång med ozon och uv-c och den mådde bra efter 2 dagar men var väldigt skygg och tog ingen mat så jag fick tipset att släppa i några firrar i så jag köpte några chromisar och koppade in å det gjorde susen ska jag säga tog en timme så var det fullfart på den igen och tog maten som jag gav den.

stig har några punkter jag vill spinna lite på.

Snusen: det händer att jag tar en snus och sedan ger fisken mat med samma fingrar utan tvättat mig! "portionsnus och inte lös snus dock"

Fönsterputs: händer ju att jag duchar på fönsterputs på rutorna "täckt akvarium men det finns glipor i luckorna men det skall inte kunna komma i karet" och torkar rent dom med papper då kan det också hända att jag kanske rent av glömmer tvätta händerna efter jag matar.

men nu till en ny fråga runt 21 dagars cykel på parasiterna har jag hört men när skall jag våga släppa i firrarna i det nya akvariumet 1 vecka eller 1 månad, Det ser så fruktansvärt tomt ut när bara snäckorna och sjöborrarna kryper omkring där.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så 4-6 veckor är rekomenderat då får jag vänta några veckor till.

en tanke jag har är att köpa ytterligare ett gäng chromisar när det blir dags och se om dom klarar sig kanske då runt vecka 5 eller nått låter det som en bra idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...