Gå till innehåll

Vad för djur äter borstmaskar??


a.nilson

Rekommenderade inlägg

Dom ger sig på mina musslor. Nej mina musslor är inte döende.

Okej då förstår jag om du vill bli av med dem, visste inte att dom kunde ge sig på musslor :(... Sedär, du räknade ut följdfrågan ;)

Själv tycker jag inte så otroligt mycket om boxarräkor pga deras lite aggressiva beteende (mest territoriellt egentligen) och skygghet, men borstmask och små ormstjärnor försvann snabbt i.a.f. även om jag velat ha kvar dem :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då förstår jag om du vill bli av med dem, visste inte att dom kunde ge sig på musslor :(... Sedär, du räknade ut följdfrågan ;)

Själv tycker jag inte så otroligt mycket om boxarräkor pga deras lite aggressiva beteende (mest territoriellt egentligen) och skygghet, men borstmask och små ormstjärnor försvann snabbt i.a.f. även om jag velat ha kvar dem :P

då ska det inhandlas en sån snarast möjligt. Tror ni man bör ta en större eller mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större kan ju äta mer, men kan också göra mer skada innan resterande djur lär sig att hålla undan ifrån dess revir, dom nyps, även på sin ägare ;)

Så det är svårt att säga vilken du ska ha, men den stora kan ta sig in i i princip samma håligheter (så länge den kommer in med kroppen nära nog) då de har 3par (om jag minns rätt) olika stora klor/armar som dom kan plocka upp mat med, så det är inte bara de stora klorna den jobbar med... Riktigt fascinerande att studera faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du musslorna står direkt i sanden?

Nej dom stå i lite större skal från en fd mussla som dom dödade, men likväl tar dom sig in till musslorna. Den gamla musslan hämtade sig aldrig riktigt efter angreppet. Det tog ca 9mån innan den dog så döende var inte den heller innan angreppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo, här kommer några som jag vet käkar borstmaskar:

Buccinulum corneum - gräver runt i sanden, och äter antagligen bara mindre exemplar.

Pseudocheilinus hexataenia - Sixline wrasse - käkar dom om de visar sig

Lysmata amboinensis - Cleaner Shrimp - äter dom om de är små, har setts fånga och äta olika typer av maskar.

ah, de är dom jag vet.. sen finns det väl en hel del som jag inte vet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo, här kommer några som jag vet käkar borstmaskar:

Buccinulum corneum - gräver runt i sanden, och äter antagligen bara mindre exemplar.

Pseudocheilinus hexataenia - Sixline wrasse - käkar dom om de visar sig

Lysmata amboinensis - Cleaner Shrimp - äter dom om de är små, har setts fånga och äta olika typer av maskar.

ah, de är dom jag vet.. sen finns det väl en hel del som jag inte vet :)

faktum är att min sixliner tog aldrig nån borstmask när den gick i karet, de andra två har jag redan o de vill inte heller äta maskarna. :(

ska in imorgon o hämta en boxare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte riktigt placera ditt ansikte idag. Det var inte förrän du sa johan som jag kom ihåg. Hoppas att maskarna försvinner nu.

Inte lätt att komma ihåg någon man träffat för över 1år sen.

Ja vi får hålla tummarna och håll oss informerade om resultatet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktum är att min sixliner tog aldrig nån borstmask när den gick i karet, de andra två har jag redan o de vill inte heller äta maskarna. :(

ska in imorgon o hämta en boxare.

Du verkar ha haft riktigt otur. Min och polarens putsarräka slaktar borstmaskar så fort den får syn på en, hans sixline slet sönder någon sorts mask som den drog ut ur en sten och sen gluffsade i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...