Gå till innehåll

Projekt - Konstruera egen överrinningskammare


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Frågeställningar markerade med fet stil.

Det som komma skall till mitt akvarium är bland annat en överrinning. Jag har tittat runt lite efter överinningskammare, men kommit fram till att om jag ska kunna få till en som passar bra i mitt akvarium, får jag nog göra en själv... Främst beror detta på att jag har en glasbit som sitter med silikon på främre och bakre glaset i akvariet nästan längst upp vid kanten på akvariet... *se bifogad bild* vet inte riktigt om detta är till för att stabilisera eller för att man ska kunna ha som avlastning till t.ex. belysning eller liknande (?)... Går det att plocka bort en bit av den skiva som sitter i bakre kanten för att göra plats åt en större överrinningsbox?

Lite data som jag kommit fram till/räknar med i skrivande stund:

Volym på visningskaret: 180L

Effektiv storlek på sump: 40L

Returpumpsflöde enligt tabell med tryckfall: cirka 2000L/min (cirka 35L/min)

Överrinningskam på överrinningskammaren: totalt 15cm

Rördiameter mellan överrinningskammare och sump: 40mm

Övrig cirkulation i karet: 2x3000L/h (bredstrålande liknande "Hydor Koralia)

Jag är lite rädd att jag kommer få för stora flöden i karet... eller kan det bli ganska lagom? Ser övriga siffror ut som lämplig dimensionering? I karet kommer finnas omkring 10-15 fiskar 2 räkor 1 sandvändande stjärna, mjuka koraller, ganska mycket LS och sandbottnen. I sumpen kommer jag ha refugium (med kraftigt reducerat flöde), värmare, skummare och returpump (eventuellt mer LS)

Jag ränkar med en överrinningsbox som kommer vara 9cm bred (får inte plats med större på grund av ovan nämnda anledning (glasskivan). Tjockleken på kanalen genom boxen kommer som minst vara 3cm. Detta ger en snittyta på 27cm2, drygt det dubbla mot det rör som jag tänkt använda för att leda vattnet ner till sumpen.

Överrinningskammen kommer bestå av 3mm-skåror med 3mm mellanrum längs kortsidorna och ena långsidan på boxen = 15cm kam.

För att testa kapaciteten på kammen (väldigt grovt räknat) använde jag mig av en hink som jag gjorde ett "galler" i sidan på med 3mm mellan varje snitt... Eftersom duschslangen levererade ungefär 18L/min (vilket motsvarar ungefär hälften av det flöde jag beräknar få ut från returpumpen) gjorde jag "kammen" hälften så bred som den slutgiltiga beräknas bli (7,5cm). *se bifogad bild*

Eftersom jag gjorde testet i en ganska liten hink blev det ganska turbulent och svårt att kunna göra en exakt avläsning, men vattnet reste sig uppskattningsvis cirka 2cm över den nedre kanten på "kammen".

För att effektivisera kammen, kan man vinkla den 45 grader in mot bakre väggen? På så sätt borde man få större snittyta som vattnet kan flöda genom per höjdcentimeter i karet...

Hela överrinningsboxen kommer byggas i 3mm akryl.

Som klister/tätningsmedel har jag tänkt använda akvarie-silikon... funkar det till akryl?

För att få till rätt flöde i "slutet av boxen", hur långt under karets vattenyta bör man sätta övre kanten på röret till sumpen?

post-5077-14468919635117_thumb.jpg

post-5077-14468919635444_thumb.jpg

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glaskanten som sitter där är en förstärkning för att inte glaset ska bukta ut av vattnets tryck/vikt.

B!

Jag hade en aning om att det skulle kunna ligga till på det viset... med andra ord är det nog MYCKET dumt att försöka ge sig på att plocka bort en bit av den då... vet ändå inte hur jag skulle kunna genomföra det utan att riskera att ha sönder hela karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt följande sida som beräknar överrinningskam och dränrör så ska kammen vara 20cm bred och inre rördiameter 24mm med ditt flöde på 2000 l/h

http://reefcentral.com/calc/drain.php

Hur fick du fram returflödet?

Kammens effektivitet borde bli lite större om du vinklar den 45 grader. Jag har inte värst mycket erfarenhet av detta, men om du har väl tilltagna skåror i kammen borde det gå ändå. Dock så blir det nog en stor skillnad mellan vattenytan i akvariet och den i överrinningsboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset Jonas! jag använde samma länk för att räkna ut ungefär hur mycket min kam skulle palla, och fick fram omkring 1500L/h (rekommenderat). Problemet är att jag inte får rum med så mycket större kam om jag inte börjar bygga längre ut i karet vill säga... kanske är det man ska sikta in sig på... dräneringsröret kan jag nog ändå krympa ner till ett 32mm utan att behöva vara nervös...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock så blir det nog en stor skillnad mellan vattenytan i akvariet och den i överrinningsboxen.

Det tror jag beror en del på hur hög man gör boxen... Ju högre den är desto bättre sug borde man kunna få till som kan jämna ut nivåerna... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag beror en del på hur hög man gör boxen... Ju högre den är desto bättre sug borde man kunna få till som kan jämna ut nivåerna... eller?

Hemma igen efter säsongens första grillning :partyparty

Tror nog du har rätt. Ju längre man låter skårorna gå ner i akvariet, desto mindre blir skillnaden mellan vattenytorna. Men man vill ju ha en ytavrinning, så lagom är nog bäst. (vad nu det kan betyda i detta fallet? :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Sådär, då har jag IAF påbörjat bygget på min första överrinningsbox. OK, det är kladdigt som... ja, jag vet inte riktigt, men kladdigt blev det... Ska försöka komma ihåg att maska lite innan jag använder silikon nästa gång.

Blev en spricka i yttre kroppen åxå, men den är täckt med silikon. Hoppas den håller bra.

Oavsett vad så kommer detta ändå bli ett bra sätt att lära sig lite om arbete med akryl/plexiglas samt vilka dimensioner och mått jag kommer behöva arbeta med.

Jag kommer inte fixera sista sidostycket förrän senare då jag tänkt göra lite tester i helgen utan att behöva bry mig om utflödet.

I bottnen av den yttre kroppen kommer jag senare ansluta två slangar som ska gå ner till refugiet. Dessa är tänkta ska fungera som en "durso" (?) (dvs. ena ledningen kommer gå med full hävert, den andra kommer kunna justeras med en kulventil för att matcha flödet från returpumen). På den sista sidoväggen som ännu inte är monterad kommer jag montera nöd-ledningen (en bit upp) som ska kunna ta hand om allt flöde ner till sumpen om de andra två anslutningarna skulle fallera.

Om någon undrar - ja, hålen som jag gjort istället för att ha en "kam" är borrade var och ett för sig med en dremel-fräs... det är nog det moment som tagit mig längst tid i hela bygget.

Igår kväll och idag har jag silikonat allt, så nu ligger boxen å härdar till imorgon, då jag kommer fräsa bort de överflödiga bitarna av sidostyckena samt göra de sista hålen till inloppet. Därefter kommer jag påbörja mina tester för att se om boxen klarar av flödet från returpumpen. Bilder och rapport kommer antagligen läggas upp kort därefter.

Jag har valt att än så länge inte sätta in någon ventil för att "starta" boxen. Istället kommer jag antingen dränka boxen och på så sätt få ut luften, eller så gör jag som på bild nummer 2 - pillar in en slang som jag kan använda för att suga ut luften. Detta dels för att jag är rädd för sprickor och/eller läckage.

post-5077-14468919912047_thumb.jpg

post-5077-14468919912267_thumb.jpg

post-5077-14468919912453_thumb.jpg

post-5077-14468919912657_thumb.jpg

post-5077-14468919912844_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck! Tyvärr får jag säga att du hade rätt Marko! Hann inte testa boxen så länge idag förrns ena sidostycket släppte. Var köper man Acrifix?

Hursomhelst lyckades jag testa tillräckligt länge för att inse att boxen inte skulle klara flödet från den pump som jag har (AquaBee UP 3000/1). Inte när den bara har en 19mm slang att skjuta igenom. Men när allt kommer i drift kommer den få dra igenom en sil, skjuta igenom ett UV-filter och ett roterande munstycke. De faktorerna borde begränsa flödet en del IAF! Tyvärr har jag inte nån av delarna tillgängliga så jag kan testa...

Fler hål i boxen kommer nog kunna ge lite bättre skjuts genom boxen, samt att jag kapar ner skiljeväggen i den yttre kammaren en aning.

Skam den somger sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till tanke har dykt upp: Jag köpte en pump som skulle kunna leverera 3000L/h för att jag har två streamers som enligt säljarens uppgift ska ge 3000L/h. Dessa är dock bredstrålande men jag är ändå tveksam till att de ger såpass mycket. Även om jag skickade upp returslangen på den höjd som den ska sitta på senare så kändes det som att returpumpen skjutsade på bra mycket mer än vad streamerna gör. Bör jag kanske leta efter en pump som inte är riktigt lika kraftig? Jag vet ju inte riktigt hur mycket "flaskhalsarna" plockar bort av flödet heller. Nån som vet/kan komma med bra råd/tips?

Edit: Karet jag har är på 180L och refugiet omkring 50L. I karet sitter redan 2x 3000L/h (?) streamers

Ändrat av knabbuziak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl limmar du bäst med Acrifix 116. Finns tex hos Bioted.

Om du vill göra eget lim kan du ta några bitar akryl som läggs i aceton. Efter några timmar har plasten löst upp sig och limmet ska vara som sirap ungefär...

Hur applicerar man smidigast ett aceton-lim? Kanske en spatel i trä eller metall??? Går det förvara limmet på nåt smidigt sätt (ex, glasburk med tätslutande lock)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är lättast att lägga på limmet med en liten akvarellpensel. Diameter 3 kanske 4 mm. Jag måste använda ganska lättflytande lim och flera tunna skikt om det inte skall bli en massa fula bubblor i limfogen. Jag har förvarat limmet i små glasburkar (t.ex inlagd sill) men limmet torkar ganska fort ändå. Det verkar som om aceton letar sig ut mycket lättare än vatten. Men det är bara att fylla på med aceton någon gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrade ännu fler hål i överrinningsboxen, men inte svalde den allt ändå... däremot har jag (och Benke) klurat lite och kommit på att man kanske kan lösa det ändå.

Idag har jag ett 5W UV-C-filter. För att det ska kunna ha ihjäl parasiter och annat skit krävs att det inte är för högt flöde. En pump på 3000L kommer skicka allt genom filtret på så kort tid att inget skulle hinna påverkas, men algerna i refugiet vill ju ha gott om cirkulation.

Genom att sätta ett t-kors direkt efter returpumpen kan jag få lagom fort flöde genom UV-filtret samtidigt som jag får bra strömt genom refugiet - alla blir glada! :D

Åsså en teckning på vad jag menar... inte för att det kanske blir så mycket tydligare, men jag hoppas att nån kan tyda den... kom gärna med förslag och tips!

helasystemetlayout.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Snarare nervös än rädd... Men till en början kommer jag nog låta den gå avstängd över natten... Ett par-tre dar eller så...

Det slutgiltiga bygget kommer påbörjas i veckan som kommer ser det ut som... Har några smådetaljer jag vill kolla innan bara.

En fråga: är det nödvändigt med kam? Jag har tänkt lägga ett raster i yttre kammaren för att inte nån fiska ska få för sig att smita ner i sumpen. Kan det funka eller måste jag bråka med utformning av kam åxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat min skummare av akryl med Acrifix 116.

För några månader sedan så lossnade ena ringen jag gjorde i locket, så jag hade nog hellre valt genomskinlig PVC och tangit, alternativt den modellen med rör. Har ju gjorts av flera här inne, vill minnas att Stigigemla hade en variant på sitt stora kar, men kan inte svära på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...