Gå till innehåll

Mitt nya EDGE 23l


osby0479

Rekommenderade inlägg

Kände att jag nästan va tvungen o köpa ett karantär kar, ifall någon fisk blir dålig eller utstött, stressad, o spara pengarna utifall fisken dör!

Köpte en Pincettfisk Chelmon rostratus som blev så pass stressad av mina Dascyllus albisella så på 3 timmar så va den död, o det kändes som rätt så utkastade pengar 350:-!

Så de fick bli ett karantär kar och varför inte ha ett med lite stil, såg de på blocket o första tanken va att de skulle bli sjukt fint i köket, o ja de blev mycket bra!

Så de blev till att handla ett sådant kar en extra cirkulationspump samt 4 kg korallsand, skickade ner ca 2-3 kg LS och två clowner och två sniglar dom verkar trivas i sitt nya hem o de känns bra!

Det ända som skulle behövas är som sagt lite bättre belysning, idag sitter de ett litet Kenyaträd på en av stenarna och lite Manjano på den andra, dom lever, men de e nog precis, lyset precis ovanför! Funderar på vad för sorts lampa man kan tänka sig, huven ovanpå akvariumet är ju inte gigantisk och det ska ju helst passa in där mest för att behålla designen!

post-5056-14468919638511_thumb.jpg

post-5056-14468919638754_thumb.jpg

post-5056-14468919638954_thumb.jpg

post-5056-14468919639143_thumb.jpg

post-5056-14468919639355_thumb.jpg

post-5056-14468919639565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite tveksam till vad du är ute med med detta kar, om det ska vara ett karantän så borde varken clowner (förutsett att de inte karantänhålls just nu), LS eller sand finnas i burken och är de meningen att det ska vara ett litet nanokar i största allmänhet så tycket jag att det är för litet för clowner.

Men vidare till frågan om ljus så tror jag att den enda möjligheten att få till hyfsat ljus utan att förstöra designen skulle vara LED. Det enklaste skulle så klart vara om man kunde hitta färdiga LED-spotar att stoppa i nuvarande hållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kommit så kommit så långt med det ännu! Clownerna är ca 1,5-2 cm så dom klarar sig fint i karet ett tag till, GIVETVIS så tar jag upp dom när dom blir allt för stora, med karantän menar jag alltså om en fisk blir utstött från mitt stora så kan jag lägga ner den där tills jag gjort av med den( bytt eller sålt den ), på så sätt slippa att den blir ihjälstressad o kosta mig dyra pengar i onödan, och visst vi kan kalla det för nano, då jag kommer ha liv i den, då det står i köket o jag gillar att laga mat så är de skoj att ha något fint att kolla på under tiden!! Men förstår att vissa är skeptiska till detta, men de fu nkar mycket bra o dom trivs, så vi får se hur länge dom får stanna i burken! Nu ska jag göra vattenbyte på båda karen!! Ha de bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Självklart finns det nya bilder, glömde skicka med dom förra gången bara!

Byter vatten med ca 10 dagars mellanrum ca 5L tillför lite spårämnen det är allt, värdena är bra o djuren äter som galningar så fort man ger dom mat!

Bilder på sjöborren, han har en kropp på ca 15mm och ca 50mm långa piggar.

Boxarräkan har hängt med nu i 3 månader o han trivs som bara den, kommer fram när man rör vid rutan.

Blåbenade eremiten springer runder i hela karet, men gillar att ligga vid cirkulationspumpen.

Även en halv dålig bild på den genomskinliga räkan, inte lätt o fånga honom på bild då han knappt syns, men det är en livlig krabat, haft han i ca 2 månader.

Revhummerna är väl ingen direkt höjdare, han ligger under sin sten o slummrar för det mesta, dock så kommer han i full fart när det är matning på gång, tar en 3-4 pellets sen ner i sin håla igen, ska försöka fånga honom på bild då det är en tjusig liten rackare, orange lila gul i färgen!

3 turbosar som går över karet för fullt, samt en massa små mindre sniglar och stjöstjärnor, samt alla mina borstmaskar, har en biffig på ca 15 cm som kommer fram lite då o då, men han går snabbt tillbaka in i stenen!!

Har ju 3 st Majano anemoner oxå, dom sitter under ljuset o jäser, låter dom va då jag inte har några andra koraller! Samt en rätt så biffig glasros som gillar läget.

Det va väl allt för denna gången, kommer snart bilder på revhummern om jag kan lura ut honom!

post-5056-14468920079397_thumb.jpg

post-5056-14468920079583_thumb.jpg

post-5056-14468920079788_thumb.jpg

post-5056-14468920079975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en beställning utav http://www.ledshopen.se/se/art/led-m...dimbar-12v.php med förhoppningar på lite bättre belysning samt en http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=456&iPageID=130 som kommer att gå 24/7 kommer nog att bli fint när allt är på plats! kanske skicka ner några koraller till mina invånare, så kanske dom blir glada!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...