Gå till innehåll

Krabbor mm i ny levande sten


Birdo

Rekommenderade inlägg

Införskaffat ny LS sten. Härlig känsla :)

Men nu kommer jag till ett val eller kval här.

I den första kartongen har jag sett 4 krabbor (största som en krona) resten mindre, + några andra små lustiga djur (kan ta bilder ifall det behövs)

Men jag är inte så sugen på att spola ner dessa till reninsverket.

Jag fick höra av en mycket pålitlig källa att de flesta krabbor är nyttodjur och det låter juh kul :)

Innan jag krånglar med kameran så kan jag säga att dessa krabbor är grå (samma färg som stenen) och dom är släta.

Ögonen kan uppfattas som röda.

Behålla eller karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mantis hittade jag med, Grön som gräs är han.

Någon som vill ha den så är det bara komma och hämta den.

Sen bilderna på krabban är sisådär. Håller på att rengöra LSen så det hinns inte med.

Men 6-7 sådanna krabbor i varierande storlek.

post-4737-14468919641161_thumb.jpg

post-4737-14468919641361_thumb.jpg

post-4737-14468919641557_thumb.jpg

post-4737-14468919641709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade också varit spekulant på både mantisen och krabborna... synd att du bor långt bort...

dock är de ju väldigt lätta att ha o göra med... du behöver istort sett bara ett litet akvarium, lite småsten och en cirkpump... (belysning kan vara snyggt det med...) sen byter du vatten då o då från det stora karet... har haft ett experiment igång på 18 liter i ett halvår med mjukisar o makros, funkar perfa och har massor med smådjur...

men om du bestämmer dig för reningsverket får du hellre prova att posta dem till mig i en petflaska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fasen, lätt att man blir lite exalterad när det handlar om mantisar...

Jag har krabbor i mitt stora kar, det enda jag sett dem äta är bryopsisalger och överblivet foder... men mina var inte gråa utan beiga med lite mörkare klor... nu har jag dock inte sett dem på ett bra tag, så de har väl antagligen muckat med fel eremitkräfta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med krabbor tycker jag är svårt. Hade ganska många i mitt akvarium som jag lät stanna. Dom gjorde inget under en ganska lång tid men sen började jag se dom sätta klorna i koraller och vända på sniglarna. Och det är inte kul att försöka få ur dom när revet sen är uppbyggt.

Om den ena är en http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus%20(H.%20Milne%20Edwards,%201834).htm så har jag dålig erfarenhet av den och läst många andra som haft problem, tror dom även kallas för terminator-krabbor eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två stycken krabbor i mitt 130 kar, en som är stor som en enkrona och en som en femma, har inga problem alls med dom, har haft dom sedan jag införskaffa stenen för ca 5 månader sedan och inga problem alls.

Har för mig att jag läst här att om dom är "håriga" bör du ta ut dom, men är dom inte "håriga" så ska det bara vara nyttodjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en svart-brun med röda ögon i mitt kar. Den hade varit bra att ha i en sump eftersom den enligt uppgift skulle vara bra på att hålla rent, men tyvärr så hade mitt exemplar som fritidssysselsättning att gräva nya grottor i min levande sten. Är väl ok till en viss gräns, men det är ju inte riktigt en själv som avgör när den ska sluta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisen är utan tvekan en Neogonodactylus bredini.

Edit: Krabborna är troligen Paractaea monodi, Har nu en 6-8 sådanna i karet

Krabborna åkte ner i karet, Får se om dom ställer till någon oreda.

Ändrat av Birdo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite sämre erfarenhet av olika liftarkrabbor, en som såg ut som en större terminator fick smak för acropora och friserade av alla färska toppar.

Den var dock inte svår att plocka ut, det är inte så lätt att krypa undan uppifrån en acro.

Sen har man haft dom blåögda acroporatuggande som sitter o smaskar vid basen på korallen.

Min senaste motståndare är en lurvig teddybear som get sig på Acanastrea och min tillfälligt inneboende sjöhare.

Sen har jag en hel hög med små krabbor som verkar göra mer nytta än skada...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabborna ser ut som de jag hade / har i mitt kar. Bilderna är lite halvsvåra men om du kikar in på länken nedan ser du en bild på den ena i mitt kar.

Än har jag bara sett dom äta alger från stenen, men den som fortfarande är kvar i burken är misstänkt för ett eventuellt mord, dock ej med bindande bevisning.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33466

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabborna ser ut som de jag hade / har i mitt kar. Bilderna är lite halvsvåra men om du kikar in på länken nedan ser du en bild på den ena i mitt kar.

Än har jag bara sett dom äta alger från stenen, men den som fortfarande är kvar i burken är misstänkt för ett eventuellt mord, dock ej med bindande bevisning.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33466

Nja, Det påminner mer om den vanliga terminator krabban.

Grå/brun.

Jag har slängt ner dom i det stora karet, och tyvärr har 2 av dom dött (som jag har sett) sen har jag sett 2 stycken krypa omkring där på natten med.

Så den bästa erfaranheten är att testa själv. Det finns en delad mening om krabbor tror jag. Vem vet? Dom kanske ställer till oreda, Dom kanske är nyttdjur. Ska bli spännande att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kanske bara har ömsat skal och är större än nånsin, redo att kasta sig över allt i inredningen ;)

Aha, Där sa du något, Men tyvärr tror jag inte det, Detta var mer än bara skal.

Fast jag hittade en ny mardröm i stenen. Maskar...och det i 100tals.

Men dom får vara, Blir bra med mat till manadrinena.

MEN denna däremot åkte ut fortare än kvickt!

post-4737-14468919666694_thumb.jpg

post-4737-14468919666891_thumb.jpg

post-4737-14468919691044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag fick med en sådan här : http://se.reeflex.net/tiere/1120_Act...s,%201834).htm Terminator? i min ls jag köpte när jag startade up.

Skölden var väl i storlek som en 5 krona ungefär, han gjorde aldrig någon förnär och var ganska blyg fram tills en dag eremiten vandrade framför hans ingång, då sprang han ut och bankade skiten ur eremiten och jag fick ingripa lite lätt:)

I övrigt skötte han sig bra, jag gav dock bort honom till Laggeman här på guiden där han hamnade i sumpen. Senast jag frågade så var det iaf finfint med game Wolfram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...