Gå till innehåll

Starta akvarium i Kina.


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej alla själsfränder

Tänkte dela med mig av en kul erfarenhet inom hobbyn.

Jag har haft salt i nästan tio år men för ett par år sedan så fick jag erbjudande om utlands tjänst och var tvungen att sälja. kom hem till Svergie i maj förra året för att sedan skriva på för tre år i Kina.

Jag har saknat mitt kar och nu har jag fått en fast tillvaro i varje fall 3 år så jag bestämde mig för att investera.

Jag bor i en lägenhet 4h söder om Shanghai i en mindre stad. Akvarie affärerna som finns är belägna i marknadsplatser där de säljer allt från guldfiskar katter palmer och krukor. Städerna i kina är som en kombination av stad bondgård verkstad och byggarbetsplats allt i en enda röra. Antingen hatar man det eller så är det riktigt riktigt galet kul.

Hur som haver så med en ordlista och händer lyckades jag beställa ett specialbyggt kar. Men när jag sa att jag ville ha 10mm glas så blev det en stor diskution, här bygger man kar som är 70 höga med 5mm glas. Jag har liksom ingen hemförsäkring, det existerar inte på samma sätt så jag har varit rätt nojjig.

Butiksbiträdet sa att det blir dyrt och att det var onöigt, när jag desutom sa att jag ville ha en massiv bänk och inga spånskivor så tyckte hon jag hade blivit tokig. Men efter en stor förhandling så fick jag mitt 370 L kar med skummare pumpar och belysning för hela 1 900 SEK. En förmögenhet för många kineser och jag hade hela butikspersonalen i hasorna som bjöd på te och jag kände mig väldigt uppvaktad att jag desutom inte prutade var nog det konstigaste av allt.

Jag tror hela beställlningen tog mig 5h.

Nu var det bara att vänta.

Efter en vecka så kom leveransen.

Tre kineser kom upp i lägenheten och instalerade och fyllde på med vatten och salt.

Nu 1 månad senare så har jag fyllt upp karet med sten koraller och ett par fiskar. Levande sten var en fröjd, 16 SEK/kg, korallerna är förhållandevis dyra ligger mellan 150 och 200 beroende på art, jätte fin sametsclown för 80 SEK

Men det mest spännade var i dag då jag letade efter lite mer utrustning sugen på en LED ramp Nitratfilter och en Osmos då vatten kvaliten är lite dålig. Kineserna är galna i Kemikalier och du hittar kemikalier för allt men inga tester.

Men i dag hittade en UV lampa. Den såg rejäl ut och jag tänkte att någr ahundra kan jag ge. När jag frågade om priset så sa han 700 RMB 1 rmb =1 SEK. Oavsett så tyckte jag att det var lite dyrt och tänkte att han försökte skjorta up mig för jag vit, händer rätt ofta. Jag bjuder 500 för UV med pump. Och han börjar skratta, jag hade förståt fel, det var 70 RMB han ville ha. 70 SEK.

So far har karet kotat mig 5000 SEK med levande och allt, och jag är riktigt nöjd.

Sköna salt hälsningar från Kina

//Thomas

post-5149-14468919639944_thumb.jpg

post-5149-14468919640176_thumb.jpg

post-5149-14468919640401_thumb.jpg

post-5149-14468919640697_thumb.jpg

post-5149-14468919640962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med responsen.

Problemet med allt Kinaproducerat är alla lyckosökare till Importörer, Det enda två kriterierna som de lyckosökande Importörerna har i huvudet är att det skall se bra ut och kosta så lite som möjligt så jag kan sälja det 30% billigare men ha en grym avans per såld vara.

Spelar ingen roll om det är en scooter en gummi båt eller en akvariepump. De letar det billigaste möjliga och du får det du betalar för, skräp marknaden med postick lappar utan klister klockor med fejkade visare ja all skit man kan tänka sig finns här.Å när vi i EU köper dessa varor så blir vi besvikna gång på gång och drar slutsatsen att allt från Kina är skit.

Men det finns oxå rätt mycket bra, din I phone, din dator säker 30% i din BMW kommer här i från om man tänker inte ens på att det är från Kina och jag vet inte men jag kan gissa att en hel del av det vi köper till akvariet hemma kommer från Kina utan att vi ens har tänkt på det.

Men men det var inte det tråden skulle handla om även om det är intressant.

När jag beställde konstruktionen så ville jag inte ha borrat, egentligen ville jag men ärligt jag litade inte på det så jag gjorde en avdelning se nya bilder.

Visst det tar plats men jag sover gott om natten, och vem vet kanske jag byter kar om ett tag.

Att handla här är väldigt svår planerat. Det är ett begränsat utbud av fisk. Koraller hur mycket som helst men fisk av någon anledning så är det svårt. Jag har blivit lovad att får ett samtal när affären får sändning nästa gång jag letar kirurger men so far inget napp.

Jag har tre clowner (Amphiprion percula) 2 st, odlade till min glädje varav en sammet (Premnas biaculeatus). Jag köpte sammets clownen i går och han börjar simma oroväckande konstigt misstänker cyanid fiske. Vet inte symtomen på detta kanske någon kan hjälpa mig. Sedan har jag en Kejsare, en gul blå (Centropyge bicolor) Min fru som inte kommer från Sverige utan som bott i Tyskland den sista tiden har döpt den till Schweede.

Nu letar jag ljusramp är sugen på LED ljus har fyra vanliga rör i skrivandets stund måste fixa bättre lösning med de koraller jag har.

Men de vet inte vad det är så jag skall skriva ut några bilder och åka ner till affären i hopp om att de kan beställa. Jag vill även ha ett nitratfilter. Men även här har jag försökt men de slänger till mig en burk nitrat minus och säger no problem..... Blir nog en bild även här.

Men annars är ett annat stort problem att de inte har fryst mat, det enda jag har hittat är blood worms. Jag har get dem lite men ingen verkar vara intresserad. flingfodret tuggar de lite på men inte med lysande aptit. Någon som har tips på fiskmat som man kan göra själv?

Ett annat väldigt stort problem är handeln med utrotningshotade arter, speciellt sköldpaddor. till min förfäran ser du de över allt, jag säger bu nej Ni skall inte sälja inte bra svarar mei weit inga problem finns många i Shanghai att köpa. Det hör i hop med att det tar ett tag för ett folk att sätta värde på naturen när man inte har haft mat för dagen. Vår värld är komplex och sällan är det vi ser svart eller vit även om vi alla tenderar till att villa förenkla och dela upp i ont och gott.

Mitt privata socialprojekt är att jag skall försöka få min lokala affär att sluta sälja sköld paddor låt oss se om jag lyckas.

Tar med mig kameran till affären nästa gång så skall ni få se hur en akvarium affär i Kina ser ut.

Lev väl!

//Thomas

post-5149-14468919645989_thumb.jpg

post-5149-14468919646315_thumb.jpg

post-5149-14468919646526_thumb.jpg

post-5149-14468919646723_thumb.jpg

Ändrat av twe141
Glömde bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt kul att följa detta!:) Bodde själv över 1 år i Hong Kong nyligen och var jäkligt sugen på att starta något själv. Att botanisera på Kowloons alla marknader/zooaffärer var ett sant nöje!

Din teori om cyanidfiske kan tyvärr stämma. Jag såg sorgligt nog massor med clowner och annan småfisk som betedde sig på liknande sätt under mina dyk utanför HK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte varit online på ett tag, min Landlord hade inte betalat internetleverntören så de stängde av bredbandet.....

Oavsett så i veckan ringde min akvarieafär som berättade att de hade fått en sänding med mandarinfisk. Jag är förtjust i dessa små rackare så glad i hågen åkte jag till henne på min E bike.

after att någon timma så fick jag som vanligt med mig mer än vad jag tänkt och börjar bli trångbodd i karet. Inget som är specifikt för kina utan så har det varit hela tiden.

Buy the way så började jag en av mina koraller skicka i väg som små ägg jag har faktiskt inte sett detta förut. Är det möjligt att den spawnar?

Oavsett så var det intressant

Jag bifogade bilder på affären och ja deras kar är väl inte direkt välskötta något av det värre jag har sett.

Försöker förklara för henne att man måste kolla Nitrat och byta vatten i bland men vet inte känn sinte som jag når fram.

/7Thomas

post-5149-14468919716273_thumb.jpg

post-5149-14468919716423_thumb.jpg

post-5149-14468919716582_thumb.jpg

post-5149-14468919716773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thomas. Kul att du delar med dig av dina erfarenheter på andra sidan jorden. :)

Ang. dina små saker i akvariet så vet jag inte om det är koral-spawning eller ej, men en ska som jag hade gjort, och säkert fler här som håller med mig, ta bort ditt sjöäpple så fort du kan, det är en bomb som kommer att brisera, då kan det ta död på allt i ditt kar tyvärr.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas,

Detta blir första postningen på detta forum, brukar sällan eller aldrig posta. Har lärt mig att istället läsa genom och söka på forum så finner jag svaren.

Då du dock är inne på Kina så har jag svårt att låta bli att skriva.

Har själv varit i Ningbo där du bor och kan avslöja att Bubble Magus har delar av sin produktion och kontor där. Bubble Magus priserna är tom bättre där än vad vi finner på fish-street.com. Har själv köpt med mig många ting från detta land hem till mitt kar förutom bra kopior till mig själv.

Letar du efter LED armaturer så kan du väl ta dig en titta på maxspect, de ligger en bit söder om dig i staden Guangzhou nära Shenzhen. Är du nere i krokarna så måste du in om Hong Kong och titta in på Golden fish market, där kommer du finna mer fiskar än du någonsin gjort och till ett pris som man kan gråta över!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läst runt och gurkan är nu väck tack, man lär sig hela tiden. En annan sak denna korall mår inte riktigt bra ser ut som en kaktus, vassa taggar. Jag har aldrig sett den förut och kollat runt lite men jag hittar ingen beskrivning. Grejjen är att den mår inte riktigt bra den "tappar" sina taggar och visst den slår ut men inte som den gjorde i början. Den står ganska högt i karet och med relativ lungt. Någon som vet hur den skall stå för att trivas?

Ningbo är en rätt trevlig stad, och det finns mycket men kanske ingen akvarie metropol. Tack för tippsen jag skall kolla upp det.

//Thomas

post-5149-14468919718976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dendronepthya/Scleronepthya, det är en mörkerkorall som är på gränsen till omöjlig att hålla under längre periorder. Vissa specialkar har raporterat om frammgång men annars bör man betrakta den som en snittblomma.

Poblemet är att få ett passande flöde med tillräckligt frekvent och lämplig matning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Så nu har jag fått en nystart, kan säga att i Ningbo fanns inte hälften av vad jag behövde, hade hoppats på att regelbundna vattenbyten skulle hjälpa men ack. Vattenkvaliten är så dålig så det blev bara värre.

Men jag var i Shanghai i helgen köpte lampa osmos tester kemikalier mm. Men det var inte billigt allt importerat från Tyskland...

Men det var det värt korallerna blommar som nya.

Men jag har fått en inblick i vad vår hobby gör mot korallerna, var på en mer avlägsen plats utanför dykparadisen i vietnamn nu i somras och såg totalförstarda rev med dynamitfiske, killen vi dök med sa att han såg båtar som dynamitfiskade flera gånger i månaden men ingen bryr sig,

Fick även en smärre chock hur det går till i Kina, då jag såg att min lokala akvarieafär hade tömt alla saltkar till sommare.

Anledningen

AC är för dyrt här har vi 40 grader minst på sommaren och inte en korall överlever så affärerna här kör salt 6mån sedan försöker de sälja ut det som inte säljs ut dör, hur det går till hemma hos kineserna vill jag inte tänka på, med facit på min egen hållning då det inte går att köa vettiga grejjer så förstår man. Fy fan rent ut sagt.

Man börjar faktiskt undra över om inte vår hobby även om den är underbar kanske inte är moraliskt försvarbar. Visst vi gör inte så men vi påverkar och influerar andra att börja.

Och vart i från kommer våra fiskar och koraller inte är det från välskydade rev som runt Bonair direkt utan det är fillipinerna vietnamn eller andra platser där kortsiktigt fiske är lösningen på ett akut försörjningsproblem.

Ja kanske inte skall dra i gång en moral predikan men finns det någon lösning på detta egentligen. Jag tror att vi som kör salt längre än 12 mån har ett genuint intresse för havet. Jag läser många inklusive jag själv dyker och verkligen bryr sig men att när det verkligen gäller så verkar det som vi har en dubbelmoral. Läste någonstans att det är lätt att vara idialist när man inte själv blir drabbad.

hur tänker ni andra finns det ett sätt att faktiskt moraliskt försvara denna fina hobby

Sorry för ett sido spår men har fått en släng av dåligt samvete...

Kanske släpper med tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dynamitfiske är mer komersiellt fiske för mat/foder, de vi har i karen kommer inte därifrån.

Cyanidfiske är annars en gammal synd som kopplats til vår bransch men det är på väg bort då fiskarna blir rätt skadade.

Det är inte så roligt för fiskarna heller...

Fördelen men fisk som säljs till akvarier i europa är att den fångas ofta med små handhållna nät.

Man får mer betalt per fisk och behöver inte ta upp dom volymer som det blir då man fiskar matfisk.

Det finns nåt fint reportage där dom lokala fiskarna berättade om hur mycke bättre reven såg ut nu med nätfiske i små volymer. Man behövde inte längre åka lika långt och det gick ungefär lika snabbt som cyanid, samt att man slapp alla besvären man fick av cyaniden.

Sen förekommer säkerligen en del mindre korrekt fiske, men jag tror det är påväg att bli bättre. Jag menar inte att hobbyn är helt "grön" men den har nog mindre inverkan än många tror, saltvatten är inte så stort som många vill intala sig att de är.

Asiater har en helt annan syn på djurhållning/miljö och de tror jag inte vi kan påverka hur vi än gör...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djurhållning i Asien är inte alltid så vacker. Men kanske har du rätt jag såg ett reporage om regnskogen där de menade att det är fel att bojkotta att köpa trä från dessa för om det inte går att sälja så odlar man kaffe eller sockerrör där regnskogen står bättre att utbilda lokalbefolkningen hur man kan bedriva godskogsvård . man kan ju hoppas att denna branch kan nå dit ta fraggar nätfiska och hitta bra alternativ till levande Sten.

Sedan kan man ju säga att i Shanghai var det helt annan klass än i den stad jag befinner mig kanske även här det kan utvecklas i rätt rikting

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...