Gå till innehåll

Massor med frågor...


Belovai

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Nu kan jag inte vänta längre! Jag har ett sötvattens akvarium som ska konverteras till ett fabulöst korallrev. Karet är ett 112 liters med måtten 80 x 35 40 cm.

Jag är ute efter ett kar med bara den allra viktigaste tekniken och i detta fall så är det plånboken som styr. Jag är studerande och kommer att vara det i några år till.

Jag kommer att spana efter begagnad elektronik. Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid innan saker jag behöver dyker upp på marknaden. Jag är väl utrustad med tålamod ^_^

Och nu till mina funderingar. Detta är allt jag hade i tankarna att införskaffa mig. Detta är det jag behöver hjälp med.

– Salt – Är det några större skillnader mellan märkena? Finns det några tydliga kvalitetsskillnader mellan priserna? Kan man skifta mellan märkena?

– Ljus – Det lutar mot en metallhalogen. Är det något jag ska tänka på innan jag köper ramp? Jag är mycket förtjust i rörmaskar. Det jag har läst om rörmaskar är att dem inte gillar direkt ljus och då var min tanke att köpa en ramp som var lite mindre än självaste karet och ha koraller på den ljusa sidan och maskar på den lite mörkare. Några kommentarer om detta?

– Filter – Jag kommer troligast att använda en proteinskummare. Sump låter så krångligt. Något jag ska tänka på innan köp av skummare?

– Cirkulation – Är det smart att ha två? Jag hade kunnat tänka mig en cirkulationspump som pumpar 1120 l/h. Den kommer att få ytvattnet i rörelse samt en streampump som pumpar 5600 l/h. Jag vet dock inte var streampumpen ska sitta i karet. Är pumparna för starka?

– Dopvärmare – Återanvänder den jag har i sötvattenskaret.

– Tillsatser – Vad behöver jag? Jag ska ha koraller ev. 1 anemon någon fisk och rörmaskar. Allt levande kommer att vara av tåliga arter. ”Min man skriker i bakgrunden att en mandarinfisk är ett måste!” ^_^

– Levandesten – 12kg. Är det lagom eller ska det finnas mer? Den kommer jag att köpa ”ny”.

– Bottenmaterial – Beroende av priset. Jag vill helst ha levande sand men om koralgrus är sjukt mycket billigare så kommer jag att ta det, så vidare ingen kan övertala mig till något annat…

– Vattentester – Vilka behöver jag köpa? Det finns ju tusen!

Många frågor, jag har många till…

Hoppas att någon orkar svara på detta…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt: Man kan byta mellan salter, och många anser att det är bra att skifta lite då och då. De kan ju hålla olika mängder av spårämnen.

Ljus: Jag hade nog valt en ramp som är lika långt som karet, men sen kan man skapa lite "skugga" när man bygger revet med sten.

Tillstser: Börja inte med att skaffa en anemon, du ska ha ett väl inkört akvarie innan du skaffar detta. Anemoner kan krypa omkring till de hittar en plats som de trivs på, på vägen kan de bränna andra koraller. Ibland kan de på vägen fastna i insuget till en pump. Då finns det risk att giftet tar död på resten av invånarna.

Mandarinfisk är en väldigt vacker fisk, men kan i många fall vara svår att få att äta annat än det levande som finns i stenen. Då räcker inte 12kg sten långt. Så jag hade nog inte skaffat en mandarin, om ni inte sett att den äter när man matar.

Levande sten: Man brukar säga "minst 10%" men, det är inte fel att ha lite till så att du kan bygga så att fiskarna får lite gömställen och grottor.

Vattentester: Läs här för förslag till uppstart

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

Så småningom när du vill ha ditt korallrev, så vill du även kolla Magnesium, Kalcium och KH.

Hälsa gärna på någon saltis som bor i närheten för tips och idéer. Det finns en "SVG-syd" tråd här där det är lite träffar ibland. Det är perfekt för att lära sig.

Ni är välkomna hit och hälsa på och titta... (Har 2 mandariner...) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe Peter har hunnit svara på mycket av dina frågor, men cirkulationen som du skriver på totalt 6720l/h är absolut inte för mycket, gäller att man har bra ström i vattnet när det är saltvatten.

Aktivt kol och bio bollar hade jag föredragit som filter utöver skummaren.

Läs på noga om allt innan ni skaffar det, många fiskar blir vääldigt mycket större i saltvatten än i sötvatten och det finns koraller som kan bränna varandra och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation i karet beror ju även på vad för sorts koraller man vill hålla.

Vill man hålla tex. sps koraller så är det stark ström som gäller, men om man bara vill hålla mjukkoraller (som är det enklaste) så kanske man inte ska ha lika mycket ström.

Rätta mig gärna om jag har fel, men blir det inte lite mycket ström om man ska hålla ett mjukiskar?

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yodelking – tack för alla svar och tack för inbjudan! Jag avvaktar då med mandarin och anemon. Jag ska försöka hitta SVG-syd tråden.

Ignörd – Tack för tipsen! Behöver man komplement för skummare? Eller menar du att det är bättre att överväga att använda aktivt kol och biobollar istället för skummare?

BQGrogg – Tycker du att det är för mycket cirkulation? Jag vill ha blandade koraller, men det kanske inte kommer att gå i mitt lilla kar då om vissa koraller behöver mycket cirkulation och andra mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ignörd menade att ha biobollar och kol tillsammans med skummaren.

Efter som du inte vill ha sump så finns det påhängs skummare eller intern skummare.

Denna tex funkar som intern http://www.zooplanet.se/deltec-mce-600-p-5207.html

Finns andra modeller oxå.

Allt är väl relativt men 9 kg levande sand för 245:- är väl ok?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=967

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BQGrogg – Tycker du att det är för mycket cirkulation? Jag vill ha blandade koraller, men det kanske inte kommer att gå i mitt lilla kar då om vissa koraller behöver mycket cirkulation och andra mindre.

Klart man kan ha ett blandat kar, men då får man se till så att man har ställen i karet där det inte är så mycket ström och ställen där det är strömt.

Jag gav mitt svar som en fråga eftersom jag själv är nybörjare och kanske snackar i nattmössan. ;)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas Am - Tack för förtydligandet

Okej. En kombination av skummare och aktivt kol eller biobollar. Vilket är att föredra kol eller bollar? Vilken metod är billigare?

Om levande sand inte kostar mer än så i butik så kommer jag att köpa det, jag trodde att det var mycket dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol och biobollar fyller olika funktioner.

Biobollarna erbjuder nedbrytare en plats att frodas, med mycket yta på en liten plats. Det är grundprincipen bakom biologisk filtrering, och ett mycket effektivt sätt att ta till vara på hela innehållet av vad man matar med. Det är även regelbundet refererat till som nitratfabrik, även om jag personligen tycker det är lite löjligt att anklaga biofilter för det. De tillverkar självklart inte nitrat, däremot så frigör de nitrat bundet i olika massor, och det hamnar då i vattenpelaren, på gott, och ont. Strävar man efter låga näringsnivåer och neonfärgade koraller är det kanske inte rätt metod. Har man något snabbväxande som binder näringsämnena kan det däremot rent av vara nödvändigt.

Aktivt kol används främst för att motverka kemisk stridsföring i karen. Olika koraller släpper olika gifter i vattnet för att hämma andra korallers tillväxt, och förbättra sin egen chans till dominans. Man använder även kol efter eventuell medicinering, och vid en del olika vattenföroreningar. I korthet, när helst vattnet misstänks för att vara 'giftigt'.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det aldrig fel att köra med aktivt kol hela tiden, då är man säker på att det aldrig bildas missfärgningar eller gifter. Då bör man köra med kol som är anpassat för långtidsbruk som tex Fauna Marine Ultra Carb-L. Den måste naturligtvis bytas med jämna mellanrum med, ungefär var 4:e vecka är lagom.

Många av din frågor finns att läsa om i böcker med, det är alltid bra att ha böcker till hand att läsa i. Saltvattensakvariet av Daniel Knop, är en bra nybörjarbok. Den börjar bli lite till åren men mycket är fortfarande relevant.

Kolla med någon saltis i närheten om denna kan tänka sig bli din "mentor", det är alltid bra att ha någon att få tips av.

Åk och titta på några kar hos andra, det ger oerhört mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det aldrig fel att köra med aktivt kol hela tiden, då är man säker på att det aldrig bildas missfärgningar eller gifter. Då bör man köra med kol som är anpassat för långtidsbruk som tex Fauna Marine Ultra Carb-L. Den måste naturligtvis bytas med jämna mellanrum med, ungefär var 4:e vecka är lagom.

Självklart är det inte fel, jag ville bara belysa att de inte fyller samma funktion som biobollar. Aktivt kol är utan tvekan användbart.

Det bör dock vara kopplat där vattnet är som absolut renast i sumpen, för att minnimera mängden fysiska partiklar som hamnar i filtret. Inte nog med att eventuellt bundna ämnen frigörs när kolfiltret börjar bli ett biofilter och bryts ned, utan dess effekt som aktivt kol hämmas om cirkulationen mellan kolpartiklarna inte är fullgod.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka – Har läst ut den boken. Men vill ändå få det förklarat med andra ord och få in andras erfarenheter. Jag har svar på alla frågor, med hjälp av böcker, men jag vill höra vad andra tycker och tänker. En mentor låter intressant. Jag får nog följa med på några salt träffar och se om någon är intresserad av att ha en ”elev” :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...