Gå till innehåll

Brun alg på fönster


Gizm0

Rekommenderade inlägg

varför denna bruna alg på rutan ? kom efter att jag gjort ett större vattenbyte på ca 40% pga dåliga värden... satte samtidigt i en extra pump för cirkulation bakom stenarna... min smyckedvärgkejsare och min ena clown har vitaprick ena dagen o nästa har dem inget alls sen kommer det igen dagen därpå ... hur kan detta komma sig och varför och vad ska jag göra åt det ?

mvh J

post-4907-14468919694487_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför denna bruna alg på rutan ? kom efter att jag gjort ett större vattenbyte på ca 40% pga dåliga värden... satte samtidigt i en extra pump för cirkulation bakom stenarna... min smyckedvärgkejsare och min ena clown har vitaprick ena dagen o nästa har dem inget alls sen kommer det igen dagen därpå ... hur kan detta komma sig och varför och vad ska jag göra åt det ?

mvh J

[ATTACH]45289[/ATTACH]

Lite funderingar från min sida...

Det har hänt en hel del med dina vattenvärden eftersom du precis gjort ett stort vattenbyte och ökat vattencirkulationen. Detta sammantaget kan mycket väl trigga igång den algtillväxt du ser på akvarierutan. Jag har märkt att såna här brunalger gärna vill växa på rutan där vattenströmmen från en pump möter glaset. Så rådet just nu är väl att ta fram algskrapan och göra rent :)

Angående vitaprick kan jag inte mycket, men har läst här på forumet att UVC gör susen. Koppla in så att vattnet till UVC:n hämtas från botten där parasiterna håller till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...