Gå till innehåll

Dölja överinnings boxen


chyfer

Rekommenderade inlägg

Skulle behöva få lite tipps hur ni dolt era Överrinnings boxar ska starta ett större kar nu. Har kört mitt 54 l i drygt ett år och det fungerar otroligt stabilt men nu har jag bestämt och beställt :smiley20: ett större kar så skulle gärna ta emot förslag på hur ni gömt "dolt" era boxar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en stenpelare så går det att bygga i levande sten. Antingen genom att ta död och torkad levande sten (korallsten) såga den i flak och limma upp dem med silikon eller genom att klä någon typ av ställning (plastgaller/PVC-rör) med den levande våta varan som fästs med buntband.

Jag satsar nu på ett 200-liters hörnakvarium med svarta rutor så jag valde en svart box. För ändamålet limmade jag på en svart Juwel-bakgrund på boxen med förhoppning om att den ska försvinna ur betraktarens blickfång och tankar...

Bild:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32019&page=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att dölja saker för betraktaren är ett komplicerat kapitel. De flesta av oss ser t ex inte själva akvariet när vi tittar på just ett akvarium. Vi räknar bort det ur synfältet (ser inte skogen för alla träden). På samma sätt ser nog inte många Tunze streamers eller enstaka PVC-rör eftersom de är så vanliga.

Jag har testat lite akvariebilder på guiden på hushållets ickeakvarist. Och den första frågan man får är vad är det där och så ett finger på en streamer eller ett PVC-rör. De vackra fiskarna eller korallerna på bilden missas helt.

BTN-bakgrunderna skiljer sig en hel del från levande sten och det första en akvarist ser är nog just en BTN-bakgrund. Såvida akvaristen inte har ciklidbakgrund ;).

Så jag tror Janis koncept - riktig stenvägg är nog det bästa för att helt trolla bort en box men å andra sidan betyder detta en stenpelare i akvariet på gott eller ont. Nu ska jag försöka med en svart bakgrund men sticker den för mycket i ögonen när inredningen är på plats får det bli just en revpelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag visserligen ciklidbakgrund men de vita (faxekalkfärgade) modulerna från BTN går oerhört bra in i ett korallrevsakvarium. Man vänder helt enkelt en modul upp och ner (så att öppningen är över ytan och skär till avrinningen in mot glaset så den inte syns). Att klä med slimline blir som sagt var för platt. Dessutom efter något halvår är det oerhört svårt att skilja på levande sten och BTN moduler eftersom kalkalger och annat ger ett liknande uttryck och de som inte vet att det är plast tror att det är riktig sten. Se min blogg på mina lösningar.

MVH Lasse

blog_attachment.php?attachmentid=444&d=1264978229

blog_attachment.php?attachmentid=411&d=1254091267

blog_attachment.php?attachmentid=448&d=1264978318

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen det var just det jag var efter att försöka dölja för betraktaren har i mitt lilla nano kar btn men det är just det att det ser inte naturligt ut så det får nog bli någon form av pelare samt ett rev i mitten så att det finns sim yta bakom och framför

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...